Vozy lanové dráhy na pražský Petřín budou víc prosklené, nově budou mít sklápěcí sedačky a upravenou vyhlídkovou plošinu. Při míjení pak na sebou vozy zablikají.

Novinářům to v pondělí řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. Pražský dopravní podnik podle něj připraví veřejnou zakázku na nákup nových vozidel, kterou plánuje vyhlásit do konce letošního roku. Součástí bude vítězný návrh designu vozidel.

První cestující by se zmodernizovanou lanovkou mohli svézt na konci roku 2024. Autorkou nové podoby vozů je Anna Marešová, známá díky svému Whoop.de.doo storu, kde nabízí originální erotické pomůcky. Marešová je též autorkou podoby vyhlídkové tramvaje T3 Coupé.

„K designové soutěži jsme přistoupili proto, že dnešní vozy disponují podvozky, které jsou původní z 30. let 20. století. K tomu byla vyrobena někdy v 80. letech nová ‚kastle‘ a ty vozy jsou skutečně na hraně životnosti. Designovou soutěž jsme vypsali proto, že jsme nechtěli utilitární sportovní lanovku někde z lyžařského střediska, ale chtěli jsme promítnout genia loci petřínské lanovky,“ uvedl Scheinherr.

Vozy budou podle něj proti dosavadním více prosklené, čímž se zlepší výhled. Sedačky budou sklápěcí a většina lidí tak bude sedět pouze před tím, než vůz vyjede ze stanice.

Rozšířena bude vyhlídková plošina a zároveň vznikne dostatečný prostor pro vozíčkáře nebo pro kola.

„Tým Anny Marešové přišel i s hravým nápadem interakce mrkajícího a stydícího se vozidla při vzájemném míjení. Problikávající jedno světlo jako mrkající oko prvního vozidla a zrudnutí stydícího se druhého vozu je nádherný příklad polidštění techniky,“ řekl Scheinherr.

Proměněn bude také interiér stanic, kde dosud byly mramorové obklady z 80. let.

„Autorka se vrací i v rámci budovy k tomu, jak ta budova vypadala v 30. letech,“ řekl Scheinherr.

Na Petřín jezdí v podstatě repasované vozy z roku 1931, které byly opraveny v roce 1985. Vozy jsou částečně deformované, materiálově nestabilní a celkově zkřivené. Navíc mají nouzové brzdění na lano a takové vozy již nikdo nevyrábí.

Systém lanovky a výhybky zůstanou stejné, což znamená, že musí být těžké maximálně jako ty současné. Vyrobeny budou ale z jiných, lehčích, materiálů, tím pádem se do nich vejde více cestujících. Kapacita jedné soupravy se má zvýšit ze sto na sto dvacet osob.

Lanová dráha se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932.

V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.