Český startup Sens zaměřující se na zpracování cvrččího proteinu vykročil do boje proti dezinformacím, kterým poslední měsíce čelí.

Spouští satirickou kampaň, jejímž ústředním motivem je ilustrované leporelo představující nepravdivá tvrzení o tomto druhu hmyzu formou pohádkových ilustrací s humornými básničkami.

„Chceme, aby lidé pochopili, že nejde jen o nějaké online pomluvy mimo jejich sociální bublinu. Jedná se o závažný problém, který zcela účelně destabilizuje naši společnost a má vliv i na ekonomiku, v našem případě ale i na naše podnikání,“ odůvodňuje vznik knihy, která je součástí ucelenější kampaně, spoluzakladatel Sensu Radek Hušek.

„Proti dezinformacím se jsme se ale rozhodli bojovat s humorem, který je české nátuře vlastní, a na který s leporelem navazujeme. Ne náhodou je naše knížka nápadně podobná tradičním ilustracím Ondřeje Sekory pro děti, jde o satiru. Chceme se aktivně bránit, ale chytře, vtipně a s nadhledem,“ dodává člen výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2021.

Co startup, který založil spolu s Danielem Vachalem v roce 2017, k takovému kroku přimělo? Sdělení, vycházející nejčastěji z úst proruských aktivistů a kritiků Evropské unie, se povětšinou shodovala – hmyz je karcinogenní a Unie nás chce vyhubit, protože nás nutí chroustat cvrčky.

Akcelerátorem těchto mnohdy úsměvných názorů byla lednová změna legislativy, kdy představitelé v Bruselu povolili použití surovin hmyzího původu při výrobě potravin, což na území sjednocené Evropy dosud plošně nebylo. 

„Jde pouze o možnost, a pokud se hmyz v potravinách použije, musí to být řádně označeno, stejně jako u každé jiné suroviny, která je v produktu obsažena. Informaci však řada dezinformačních zdrojů překroutila a začala ji podávat tak, že je to snad povinnost,“ přibližoval Radek Hušek pro Forbes letos v létě.

Tuhle komunikační příležitosti si následně nenechali ujít populističtí politici, jako namátkou Tomio Okamura a Andrej Babiš, a téma ochotně přiživili.

Důsledek byl takový, že Sensu to ovlivnilo několik byznysů. Kvůli dezinformacím ztratil důležitého distributora, který pod tlakem vyhrožování ze strany odběratelů, že by jeho zboží bojkotovali, odmítl hmyzí produkty odebírat. Definitivně startup přišel i o spolupráci s velkým řetězcem supermarketů.

„Šel jsem do tohoto byznysu s tím, že může mít pozitivní dopad na společnost. Kdybych chtěl za každou cenu vydělávat peníze, mohl jsem se zabývat hazardem nebo tabákem. A teď mi najednou starší lidé píšou, že jim chci otrávit syny, a parťákovi Danielovi přejí, abychom ho namleli do té naší mouky,“ kroutil Hušek hlavou nad nenávistí, kterou coby ambasador značky částečně pocítil i lezec Adam Ondra.

Komiksový příběh cvrčka, který pomáhal ztvárnit grafický designér Pavel Fuksa, je momentálně k dostání u všech velkých knihkupců i na stránkách startupu.

Veškerý výtěžek z jeho prodeje bude věnován na boj proti dezinformacím. Konkrétně z něj budou podpořeny výukové programy neziskových organizací Transitions a Elpida, které se zabývají digitálním vzděláváním seniorů.

Sens vznikl se záměrem zasadit se o revoluci na poli udržitelné výroby jídla. Na trh totiž přinesla produkty z komponentu, který je pro kvalitní obsah bílkovin, tuků, vlákniny i svou šetrnost k životnímu prostředí označován za superpotravinu budoucnosti.

Pro svou myšlenku nadchli Hušek a spol. spoustu výrazných tuzemských investorů, jako jsou fondy Presto Ventures, Reflex Capital Ondřeje Fryce a UP21 Karla Janečka nebo Michal Dědek z SFG, kteří do něj vložili v souhrnu vyšší desítky milionů korun.

Dosud firma vyprodukovala přibližně dvacet tun cvrččího proteinu, z nějž už vyrábí nejen těstoviny, proteinové tyčinky a nápoje, ale také oříšková másla, snídaňové kaše nebo instantní outdoorová jídla. Letos očekává tržby kolem 25 milionů korun.