skip to main content

Dior odstartoval revoluci. Svého nového parfuméra nechá tvořit i vlastní značku

Hlavním „nosem“ ikonické značky bude Francis Kurkdjian. Co taková zpráva znamená? Zaprvé, že si módní dům najal jednoho z nejvyhledávanějších tvůrců vůní současnosti. A zadruhé, časy se mění. Můžete se stát součástí korporace, a přesto pracovat na vlastním byznyse.

„Je jasné, že tak velký a prestižní módní dům, jako je Dior, chtěl toho nejlepšího. A Francis Kurkdjian je opravdu nadaný, už teď obrovsky úspěšný a jeho rukopis mi pro Dior připadá opravdu velmi vhodný. Ostatně Maison Francis Kurkdjian není typická niche značka, spíše klasická moderní francouzská parfumerie,“ popisuje spolumajitel a spoluzakladatel pražského beauty concept storu Ingredients Jakub Kopčák kontext celé spolupráce.

Kurkdjian stvořil pod vlastním jménem například vůni Baccarat, která patří v Ingredients mezi bestsellery, nebo populární Aqua Vitae. V tvorbě pro velké značky byl ale snad ještě úspěšnější. Jeho vůně Le Male pro Jeana-Paula Gaultiera nebo jiné parfémy pro Carven či Burberry byly okamžitými hity.

I přesto, že se jedná o tak zavedeného tvůrce vůní, je překvapivé, že Dior nežádal výhradní exkluzivitu jeho práce. Například módní domy Chanel, Hermés nebo klenotnický gigant Cartier najímají parfuméry, kteří působí jen pro ně.

„Pracovat pro Dior a zároveň smět tvořit vlastní značku je obrovské privilegium,“ uvědomuje si sám Kurkdjian. „Chtěl bych proto poděkovat Bernardu Arnaultovi za důvěru, se kterou mě do LVMH přizval,“ vzkazuje řediteli společnosti, do níž Dior patří.

„Právě benevolence Dioru, který netrval na tom, že Francis Kurkdjian už bude tvořit vůně exkluzivně jen pro něj, mě na celé té zprávě překvapila nejvíc,“ přiznává Kopčák, který patří v Čechách k absolutní špičce parfémového byznysu.

Reklama

Na druhou stranu, svět vůní funguje trochu jinak než třeba módní svět. Zdaleka není tak rychlý, nemusí s každou sezonou uvést úplně novou vůni. Parfuméři proto mají více času a práci na více projektech tak mohou bez problémů zvládat.

„Naprosto rozumím tomu, že kreativní parfumér chce vytvářet více vůní, než je potřeba pro jednu značku,“ říká Kopčák. 

Jedna značka vůní obvykle uvede jednu, maximálně dvě novinky ročně, u komerčních brandů to bývají často spíš jiné verze již uvedených vůní, kolem kterých se pak řadu let dělají marketingové kampaně, a zcela nová vůně přijde jen jednou za čas. Konkrétně u Dioru pravidelně přicházejí upravené už léta oblíbené vůně Miss Dior či J’adore. 

Detaily Kurkdjianova nástupu nejsou známé. Neví se, kdy vystřídá svého předchůdce Françoise Demachyho, ani kolikaciferná bude jeho odměna. Dá se předpokládat, že na spojení s Diorem rodák z Paříže s arménskými kořeny, kývl také díky prestiži.

Letos měl premiéru snímek právě o Kurkdjianově předchůdci, pojmenovaný jednoduše „Nos“. Snímek ukazuje dva roky ze života muže, který podle filmařů tvoří „nejutajenější profesi na světě“.

François Demachy se ale na vlastní žádost rozhodl svou pozici opustit a odejít do důchodu. Spolupráce s ním však teď teprve vstupuje do finální fáze, a tak se zdá, že ještě přinese nějaký voňavý pozdrav na rozloučenou.

Proto u Diora zatím nejsou úplně konkrétní v tom, co bude prvním počinem Francise Kurkdjiana. Už teď je ale jasné, že z něj stala parfémová superhvězda.