Direct se mění. „Konečně normální pojišťovna“, jak se finanční instituce sama tituluje, spřádá velké plány na inovování svého byznysu, aby šla více naproti zákazníkům. V jejich naplnění jí mají pomoct stovky milionů z dluhopisů, které vydává její sesterská firma.
„Direct pojišťovnu od počátků stavíme tak, aby do oboru přinášela výrazné změny, posouvala hranice možného. Najednou jsme ale měli pocit, že se nevyvíjíme tolik dynamicky, jak bychom si představovali,“ vysvětluje Pavel Řehák, spoluzakladatel skupiny Vigo Investments, pod niž Direct spadá.
Proces, který v pojišťovně interně nazývají metamorfózou z Directu 2.0 na Direct 3.0, by měl firmě přinést podnikatelské a inovační výzvy na dalších několik let. Aby nicméně mohla poskočit o pomyslný stupínek výše, potřebuje výrazně investovat.
Historicky první emise dluhopisů by pokladnu Directu měly doplnit o až 650 milionů korun, které budou využity konkrétně na vybudování uživatelsky přívětivé pojišťovny pro mobilní telefony, zlepšení klientského zážitku a rozšíření dodatečných non-insurance služeb. Mezi ně se momentálně řadí zejména Direct auto, nabízející vedle pojištění vozidel rovněž jejich prodej, servis i opravy po nehodách.
Část peněz by měla rovněž posloužit ke scelení vlastnictví po odchodu Martina Kúšika, slovenského investora, který od roku 2018 do loňského léta držel v pojišťovně poloviční podíl. Ten od něj skupina Vigo nedávno odkoupila právě proto, aby o chystaných krocích mohla rozhodovat sama a mít je plně pod kontrolou. Ostatně proto se také Řehák a spol. rozhodli říct si o peníze formou dluhopisů namísto úpisu akcií.
Investorům by na oplátku dluhopisy měly poskytnout roční zhodnocení jejich prostředků o 6,85 procenta, a to po dobu čtyř let. Obligace vydávané sesterskou Direct Financing, ač ze sta procent zajištěné Direct pojišťovnou, jsou však obchodovatelné na burze, tudíž je držitelé budou moct kdykoli prodat. Minimální výše investice činí deset tisíc korun.
„Je to pro nás významný projekt. Cítím se podobně nadšený, jako když jsme na přelomu let 2015 a 2016 s Directem začínali,“ tvrdí Pavel Řehák. „Výrazný start už jsme dávno udělali, tak nyní přidáváme motory a chceme letět rychleji,“ dodává muž, který se v počátku pandemie u nás značně podílel na jejím zkrocení. Veřejnosti známý také jako ten, kdo předloni na jaře přišel s excelovou tabulkou a otevřel oči české vládě před řítící se covidovou krizí.
Znatelný posun směrem dopředu lze u Directu vyčíst i z účetních uzávěrek. Jestliže ještě v roce 2019 skupina vykázala obrat 1,8 miliardy korun a zaměstnávala tři stovky lidí, loni už se přiblížila šestimiliardovým tržbám a počet jejích pracovníků narostl na sedm set. A pakliže se podaří naplnit její vize, v roce 2025 by měla protnout příjmovou hranici deseti miliard.