Zaplatit zboží, uschovat účtenku do peněženky či kapsy, pak ji nezapomenout najít a ideálně nezmačkanou založit do správného šanonu. Papírové peklo, které zná snad každý podnikatel a které přidělává vrásky na čele nejedné účetní.

Také zároveň impulz, který přiměl byznysovou rodinu Direct v roce 2017 koupit rozvíjející se startup, zaměřený na poskytování online platebních služeb, tehdy ještě zvaný Expensa.

Dnes už nese název Fidoo a razí heslo: „méně papíroo, více byznysoo“. Mladá česká společnost totiž zajišťuje digitalizaci podnikových financí a jejích služeb využívá stále více tuzemských podniků. Firma spadající stejně jako třeba Direct pojišťovna do skupiny Vigo Investments proto letos čeká rekordní tržby.

Platforma rostla i během pandemie, navzdory menšímu objemu peněz v ekonomice, který zavinily vládní restrikce. Našla si jednoduše díru na trhu. Podnikům je díky chytré aplikaci a platební kartě schopná pomoci například s digitalizací účtenek za výdaje zaměstnanců, s cesťáky a na ně napojenými výdaji nebo třeba se schvalováním napříč firemní strukturou.

Loni Fidoo ještě zopakovalo předloňské tržby na hranici 28 milionů korun, ačkoli přes jeho karty proteklo něco málo přes miliardu korun, tedy o 400 milionů korun méně než v roce 2019. Letos nicméně společnost očekává obrat ve výši čtyřiceti milionů a objem transakcí by se měl vrátit na čísla z předpandemického roku.

„Dneska za firmu ještě neumíme vyřešit veškeré papírování, ale postupně naše agendy rozšiřujeme a pomáháme tak s digitalizací dalších částí,“ říká Petr Herzmann, CEO a spolumajitel Fidoo. „Do budoucna bychom měli umět zpracovat například i přijaté faktury,“ dodává.

Aktuálně služby platformy využívá přes devět set podnikatelských subjektů, od malých živnostníků po velké korporace jako třeba Škoda Auto, Tipsport, Sportisimo či Pilulka. Populární jsou zejména v logistice a spedici, stavebnictví, obchodě nebo u personálních agentur.

Přestože české firmy online účetnictví přicházejí pomalu na chuť, ve srovnání se zahraničím země stále zaostává. Výraznějšímu přechodu k digitalizaci by podle Herzmanna pomohlo, kdyby šla příkladem státní správa. V té souvislosti zmiňuje Estonsko tamní centrální banku, která ji podporuje na všech úrovních.

„Pro firmy je přirozeně daleko jednodušší komunikovat elektronicky, využívat aplikace, schvalovat žádosti na dálku a neposílat si mezi sebou papírové faktury. A i když se v poslední době najdou nějaké náznaky v podobě bankovní identity, e-občanky a dalších, kus cesty je stále před námi,“ tvrdí šéf Fidoo.

Jako signál proměny lze vnímat postoj pracovníků finančních úřadů. Zatímco dříve trvali na papírových účtenkách založených v šanonech, nyní většinu fyzických dokladů kontrolují s těmi, které společnosti vedou v elektronické podobě a které si od nich dopředu vyžádají – pochopitelně v předepsané podobě, aby doklady byly čitelné a mohly být uznané.