skip to main content

Dobrý kohout neskáče, ale skóruje. Letní kolekci dětské módní značky vévodí kimono

Dobrý den, můžou vaše děti ven? Otázka, kterou zná nejeden rodič, vás uvítá i na webu značky Dobrý kohout neskáče. Tu před čtyřmi roky založila Tereza Jelínková z prostého důvodu – tehdejší sortiment dětského oblečení dostupného v Česku nenabízel to, co ten zahraniční. Navíc jak sama autorka říká, „šití byl relax“.

Když se Tereze narodila dcera Matylda, začala pro ni šít oblečení nebo plést medvědy. S nápadem přehodit domácí aktivitu do byznysu přišel Terezin manžel Martin Mareš, kreativní ředitel reklamní agentury, který vytváří Dobrému kohoutovi veškerou grafiku.

Trvalo pak zhruba rok, než byl Kohout na světě. „Muselo to fungovat jako celek. Co tam bude, proč to tam bude, jaký to bude mít mood. Srovnala jsem všechno v hlavě tak, abych si mohla říct, takhle to může být. Balík si pak svázat do ranečku a dát svůj název. Celé jsem to ukotvila, sedla si a najednou mi došlo, že já si obrandovala svůj vlastní život.“

Žít v Praze, nebo na venkově? I o tom je moje značka.

Všechny produkty i samotná poetika značky se tak přirozeně dotýká tématu, který je autorce projektu blízký – návrat k přírodě a rovnováha mezi životem ve městě a na venkově, kde se svou dnes už pětičlennou rodinou tráví všechny víkendy.

„Můj životní rozkol – žít v Praze? Žít na venkově? Já sama nevěděla, co s tím, kde vychovávat děti, kam půjdem. Nakonec jsme našli kompromis, úplně přirozeně, a vlastně to je i ta moje značka – triko, který nosíš po Praze, ale primárně tím chceš říct, aby děti šly ven, na venkov, a vyrostly stejně jako my.“

A zákazníci objednávají z velkých měst i z vesnic. Nejedno dítě navíc roste spolu s jednotlivými kolekcemi, stejně jako tři děti zakladatelky Dobrého kohouta. Ti jsou často i prvními testery a kritiky. „Když vidím, že se Matylda nad nějakým nápisem na triku zadrhne, dávám to celé pryč. Všechno musí být čitelné a jasné i pro děti,“ dodává Tereza k výběru textů na oblečení.

I letošní letní kolekce v sobě nese jasnou zprávu: Ve zdravém těle, zdravý duch! Vzkazuje, aby se děti hýbaly a sportovaly pro radost, a ne pro výkon.

Reklama

Stejně jako předcházející kolekce je i ta letní limitovaná, promyšlená do detailu, vtipná a s hlubším sdělením. Vévodí jí originální kimono Šampion ve dvou barevných provedeních.

„Kimono je můj masterpiece. Děti v něm můžou třeba na judo, určitě, ale to kimono funguje i jako župan na plavky. Nápis Šampion říká nejen to, že to dítě třeba opravdu dělá karate a je reálně šampion, ale že vlastně pro nás jsou šampioni, ať dělají cokoli. Vadí mi dryl rodičů a důraz na výkon. I když dítě zaběhne tři malá kolečka nebo se třikrát trefí do branky, je šampion,“ dodává Tereza.

Dobrý kohout je koníček, který funguje.

Výkon ne, raději zábavu. Motto, který by mohlo být podtitulem letní kolekce, sedí i na celou značku. Ta se po vstupní investici padesáti tisíc korun dostává na roční obrat okolo čtyř set tisíc. Spíš než o byznys plánu, cílech a výnosech je ale Dobrý kohout mnohem více o dětství, útěcích do přírody a návratech k rovnováze. Srdcovka, která přerostla v podnikání. „Koníček, který funguje,“ jak říká autorka.

Zásadní dotaz na konec: Proč vlastně ten název? „Má pro mě osobní symboliku. Kohout mi evokuje dětství. Když jsme roznášeli jako děti noviny, skočil na mě jeden u babičky a ona mě musela zachraňovat. Pak měla spoustu dalších a ten její poslední zase skákal. Ještě v nemocnici, než babička umřela, jsme řešili, co s ním. Tohle zvíře mě s ní provázelo zkrátka až do konce,“ vzpomíná Tereza na svou babičku, která ji – k radosti milovníků dětské módy – naučila šít.