skip to main content
Byznys

Domácí degustace i úniková hra v obýváku. Podnikatel během lockdownu přesunul zážitky k lidem domů

3 minuty čtení

Je libo skok padákem z balonu nebo prolétnutí se virtuální realitou ve větrném tunelu? Majitel firmy Zážitky.cz Jan Hájek rád posouvá hranice možného. A nezastavila ho ani pandemie. Řídí se heslem, že když nemohou lidé za zážitky, musí ony za nimi. Vymyslel tak zcela nový segment zážitků na doma. V teple obýváku si můžete zahrát únikovou hru nebo hospodský kvíz, degustovat víno či čokoládu nebo třeba absolvovat seminář o partnerských vztazích.

„V březnu se nám s příchodem pandemie propadly tržby na deset procent. Nešlo rezervovat žádné zážitky a nikdo nic nekupoval. Musel jsem tak udělat radikální kroky – rozloučit se s některými kolegy a pustit velké kanceláře. Chvíli jsem tím byl naprosto paralyzovaný, ale pak jsem si řekl, že musím začít bojovat o právo být tady jako byznys i po pandemii,“ vypráví Hájek, který portál provozuje od roku 2008.

Reklama

Češi mají podle něj velmi rádi zážitky spojené s jídlem a pitím, a tak ho napadlo přenést ochutnávky domů. Oslovil vinaře, pivovary, čokoládovny a pražírny kávy, jestli by u nich nemohli natočit degustaci na video, které by si zákazníci pustili doma u sklenky dobrého vína nebo šálku kvalitní kávy. „V praxi to vypadá tak, že třeba v rámci vinné degustace dorazí zákazníkům bedna vín a zaheslovaný odkaz na video, ve kterém je someliér provede jednotlivými lahvemi,“ přibližuje Hájek.

Když trávil home office s manželkou a třemi dětmi, začal také přemýšlel, jak lidem ulehčit rodinné soužití v náročné době. A napadlo ho ve spolupráci s lektorkami Denisou Říhou Palečkovou a Helenou Houdovou vytvořit online partnerské semináře zaměřené na vztahy a sexualitu. Do nabídky zážitků na doma zařadil i kurzy věnující se například výcviku psů či focení. „Chci tuhle sekci dál rozšiřovat. Spousta lidí má teď čas dělat věci, které dosud odkládali – třeba se naučit hrát na hudební nástroj,“ říká podnikatel.

I díky zážitkům na doma se mu podařilo snížit propad tržeb, které jsou aktuálně na 70 procentech v meziročním srovnání. Loni měla firma obrat 46 milionů korun bez DPH. O tom, jak nakonec dopadne letos, ale rozhodne až nadcházející měsíc. Vánoční sezona je totiž pro zážitkový byznys naprosto klíčová a v prosinci mívá Hájkova společnost až pětinásobný obrat, než je běžné v jiných měsících.

Poslední roky rostla každoročně téměř o sto procent. A vybojovala si pozici jednoho z nejvýznamnějších hráčů na poli zážitků v Česku. Než se ale Hájkovi podařilo byznys pořádně rozjet, prošel si řadou fuckupů a v jednu chvíli dokonce málem zkrachoval. Dostal příležitost provozovat stánky s nabídkou zážitků v prodejnách sítě Datart. Půjčil si na investici do nového projektu, ale po půl roce se ukázalo, že to vůbec nefunguje.

Reklama

„Upnul jsem k tomu všechny síly, ale ve výsledku v tom akorát zahučely obrovské peníze. Z naděje se stala noční můra, která nás začala ohrožovat na životě. Firma se dostala až na pokraj krachu. Začaly mi šednout vlasy a říkal jsem si, že mi to za to nestojí. Ze zoufalství jsem tak obcházel velké hráče na mediálním trhu a nabízel, že jim ztrátovou firmu za korunu přenechám. Ale nikdo ji nechtěl,“ vypráví Hájek.

Do toho se mu začal rozpadat i soukromý život. Rozešla se s ním přítelkyně a Hájek se ocitl na pokraji sil. „Tehdy jsem si uvědomil, že problém je ve mně. Že já jsem žába na prameni, která firmu brzdí. A že destrukce v pracovním životě souvisí i s tím osobním. Vrhl jsem se proto do víru osobního rozvoje. Obešel jsem různé kouče, přečetl spoustu knih, vyzkoušel řadu metod. Ale vůči všemu jsem byl imunní. Připadal jsem si naprosto ztracený. Až jsem narazil na českou metodu RUŠ, která konečně zabrala,“ líčí Hájek.

Zmíněné metodě propadl natolik, že si dokonce sám udělal kurz a další tři roky se vedle podnikání živil i jako terapeut. „Podařilo se mi díky tomu vyházet si bordel z hlavy i srdce a pořádně se zrestartovat. Umožnilo mi to zároveň podívat se čerstvýma očima na své podnikání. A začít ho měnit. Někdy kolem roku 2014 firmě znovu naskočil motor a od té doby až do letoška letěla jako raketa,“ popisuje podnikatel.

V rámci restartu firmy vyřadil polovinu dosavadní nabídky, udělal nový web a začal zážitky nejen prodávat, ale také sám vytvářet. Přišel například s nápadem skákat padákem z balonu. „Jednou s námi takhle skákal kvadruplegik. Ptal jsem se ho, jestli se nebojí. Odpověděl mi s humorem: Tak zmrzačit se nemůžu, ne? Razíme heslo, že handicapem zážitky nekončí, a na svých stránkách máme informace, co všechno se dá s různými handicapy absolvovat,“ uvádí Hájek.

Napadlo ho také spojit létání ve větrném tunelu s virtuální realitou. S kolegy natočili 360stupňová videa na deseti různých místech od Prahy přes Španělsko až po pyramidy v egyptské Gíze. Vytvořili zároveň digitální vesmír, kterým ve větrném tunelu padáte. Díky 3D brýlím s těmito videi tak z realistického zážitku vytvořili hyperrealistický. Časem by rádi tenhle byznys zcela oddělili a pod značkou StormVR začali technologii prodávat i do světa.

„Baví mě vytahovat lidi ze zaběhlých kolejí. Já sám jsem firmu založil na základě parašutistického výcviku, který pro mě byl až transformačním zážitkem. Když jsem poprvé přistál s padákem, zapadalo slunce a kolem vonělo pole a tráva. Tehdy jsem nepatřil zrovna ke šťastným lidem, ale tohle ve mně zažehlo nějakou jiskru. A rozhodl jsem se podobnou možnost přehodit výhybku dát i dalším lidem,“ říká Hájek, který se už nemůže dočkat, až zase bude moci vyhazovat lidi z letadel nebo balonů.

Reklama
Reklama