Už táhni! Nikdy v historii nebylo tohle přání četnější. Přání, aby soupeř provedl tah na šachovnici. Jestliže drtivá většina sportů v době pandemie skomírá, šachy zaznamenávají boom. A díky tomu do nich proudí čím dál víc peněz.

Důvod masivně zvýšené popularity je zjevný: v izolaci je to dostupná a vskutku královská zábava. Znáte pravidla? Máte připojení k internetu? Stačí na tyhle otázky odpovědět kladně a můžete se pustit do hry. 

Přesně tohle dělá čím dál víc lidí – podle dostupných statistik je denně sehráno přes 16 milionů online partií. „Počet online hráčů se během koronavirové krize minimálně zdvojnásobil,“ uvedl Arkadij Dvorkovič, prezident Mezinárodní šachové federace (FIDE). 

Ve svém odhadu se Dvorkovič patrně ještě držel skromně při zemi. Platforma Chess.com, jež hráče propojuje, hlásí za poslední tři měsíce nárůst, který by jinak trval pět let: v dubnu se přidalo 1,5 milionu uživatelů oproti lednovým 670 tisícům.

„Musíme navyšovat kapacitu serveru, inženýry a techniky žádáme, aby pracovali přesčas, a další externě nabíráme, abychom uspokojili globální poptávku,“ prozradil listu New York Times ředitel obchodního rozvoje Chess.com Nick Barton.

Ještě jednu nespornou výhody šachy mají: zatímco internetové „napodobeniny“ jiných sportů, kupříkladu fotbalu, jsou navzdory stále větší věrnosti zobrazení pořád simulací originálu (hrají si tedy na hru, což je svým způsobem směšné), šachy na netu jsou pořád ty samé šachy. Soupeři sice proti sobě nesedí za stolem, ale to je jediná změna; ne úplně banální, určitě ne ta nejpodstatnější.

Takhle vypadá hrací pole. | Foto Chess.com

Na fotbalovém trávníku nyní může řádit pouze virtuální Cristiano Ronaldo, nejlepší šachoví velmistři jsou skuteční. A vystupují v turnajích, jež jsou při utichnutí ostatních sportů hladově sledovány a je na ně razantně víc sázeno než v minulosti.

Jedno z největších šachových es Fabiano Caruana vzal v úterý v osm ráno v americkém Saint Louis do ruky pěšce a posunul ho o dvě políčka dál. Na jeho zahájení během pár vteřin reagoval indický velmistr Vidit Gujrathi v domovském Násiku, kde bylo půl sedmé večer. Tímto začal Pohár národů, unikátní turnaj týmů; šampionáty ostatních sportů se ruší, šachy zrodily zcela nový.

„Je to jedna z největších věcí, kterou jsme kdy na Chess.com udělali,“ prohlásil spoluzakladatel webu Daniel Rensch, který je zároveň jedním z komentátorů klání. To má vyvrcholit dnes, kdy superfinále určí vítěze z družstev reprezentujících Evropu (s legendou Garrim Kasparovem v roli nehrajícího kapitána), USA, Čínu, Indii, Rusko a zbytek světa. 

Také šachy samozřejmě přišly o turnaje, kdy se ti nejlepší utkávali tváří v tvář. „Lidem chybí emocionální složka šachů, všichni milují okamžiky, kdy se protivníci dívají navzájem do očí,“ zalitoval šéf FIDE Dvorkovič. Vzápětí však uznal: „Dokázali jsme najít velmi dobrou náhradu.“ 

Pohár národů je k vidění na několika přenosových platformách a jeho dotace je 180 tisíc dolarů. Ještě o 70 tisíc dolarů větší „balík“ měl k dispozici nedávno dohraný Magnus Carlsen Invitational, turnaj nesoucí v názvu jméno norské světové jedničky, která jej posléze i ovládla.

Na celém světě se rojí další turnaje. Zápas mezi Českem a Slovenskem skončil výhrou Čechů a koncem dubna proběhlo první internetové tuzemské mistrovství v bleskovém šachu (čili šachu, kdy je na určitý počet tahů méně času). Největší favorit David Navara skončil druhý i kvůli tomu, že mu hned v úvodní partii vypadlo spojení a prohrál kontumačně.

Právě technické problémy a také možnost podvádění v podobě nápovědy počítačem (které lze s velkou mírou úspěšnosti, nikoli však stoprocentně odhalit) jsou slabinami online partií. Přesto neustále roste jejich potenciál, a tím i příliv peněz. 

A to jen zčásti díky zapojení velmistrů. Ti se pochopitelně starají o velkolepou propagaci a rovněž o plnění sponzorských smluv FIDE s velkými společnostmi jako Coca-Cola či Kaspersky, jež jsou při současném utlumení zviditelněny právě v online prostoru. Ještě víc než velmistři jsou ovšem pro šachový byznys zásadní miliony anonymních nadšenců.

O tyto nadšence weby bojují. Kromě nejrozšířenějšího Chess.com jde o Chess24.com, spoluvlastněný mistrem světa Carlsenem, sekundovat se jim snaží Playchess.com či Lichess.org. Stane-li se některý z webů dominantním, bude jednoznačně nejatraktivnějším nosičem reklam a z finančního hlediska bude válcovat ostatní.

Tenhle souboj může být stejně dramatický jako bitvy nejlepších mozků nad šachovnicí. Zápletka je stejná: Kdo a jakým způsobem dá konkurenci mat?