Dřív to byla téměř neviditelná automobilová značka zaměřená na severoamerický trh, o které jen ti poučení věděli, že v Japonsku vyrábí extrémně spolehlivá a luxusní auta. Před dvaceti lety v Česku za rok prodala pětatřicet aut. Loni však už u nás Lexus v prodejích přeskočil i Fiat, když auto dodal víc než patnácti stům zákazníků. A raketově roste dál.
Byl srpen roku 1983 a tehdejší hlava automobilky Toyota Eiji Toyoda pokládá na tajné schůzce týmu složenému ze stratégů, konstruktérů a designérů otázku, která je zároveň úkolem: „Jsme schopni vytvořit takový luxusní vůz, který by konkuroval těm nejlepším na trhu?“
Výsledkem jejich práce byla v roce 1989 v USA založená značka Lexus a model LS 400, který za Atlantikem zaujal tak moc, že už od dva roky později v prodejích překonal konkurenty od BMW i Mercedesu. V roce 1998 pak v prodejích pokořil i domácí Cadillac a Lincoln a poprvé se stal nejprodávanější značkou prémiového segmentu.
Luxusní divize Toyoty ale nezapomněla ani na Evropu, a to včetně Česka. Limuzína LS byla typicky autem šéfů úspěšných firem, přelomové SUV RX si pak pořizovali ti, které zaujalo do té doby nezvyklé použití hybridního pohonu. V rámci Česka se ale prodejní čísla pořád pohybovala v desítkách, nanejvýš nižších stovkách kusů.
Před sedmi lety tu Lexus dostal na starost tehdy jednatřicetiletý Jakub Květoň, který do té doby prošel firmami jako Škoda Auto, Volkswagen nebo BMW. Když v roce 2017 do japonské značky nastoupil, Lexus měl v Česku dvě dealerství, která ke koupi auta přesvědčila tři stovky zákazníků.
Teď je situace výrazně jiná. Podle statistik Svazu dovozců automobilů si nový Lexus v Česku loni přihlásilo 1529 lidí nebo firem, což je meziročně o sedmdesát procent víc. A letošek nejspíš nebude jiný.
„Za první kvartál máme přes 556 registrací, což je meziročně o osmdesát procent víc. Matematicky to vychází na víc než 2200 aut, která bychom letos mohli prodat,“ říká Květoň.
Co za tak velkým růstem stojí?
Nové modely a marketingové aktivity, díky kterým jsme mnohem víc vidět. Vedle tradičně silných SUV modelů NX a RX jsme začali prodávat ještě malé SUV LBX. K patnácti stům vozů, které jsme dodávali poslední dva roky, by nám mělo přinést minimálně dalších pět set zákazníků navíc.
Kromě toho rozšiřujeme dealerskou síť. Ze šesti prodejců bude nejpozději příští rok sedm a budeme pokračovat dál. Například velmi vytížená Praha by vedle dvou dealerství snesla ještě jedno další.
Daří se Lexusu stejně prodávat i jinde v Evropě?
Jestli je dnes průměrný tržní podíl Lexusu v prémiovém segmentu napříč Evropou přes dvě procenta, v Česku jsme za první tři měsíce na devíti procentech. Rakousko prodává tři sta lexusů ročně, Německo dva a půl tisíce a prodáváme například víc než bohatší Holandsko, Belgie nebo mnohem bohatší Norsko.
Jste odjakživa prémiová značka. Teď nabízíte relativně levný model LBX, které začíná na ceně 699 tisíc. Pro koho je?
Budeme sami zvědaví, kdo si pro něj bude chodit. Moje myšlenka je taková, že si ho lexusáci koupí jako druhé auto do rodiny, nebo do něj skočí někteří zákazníci Toyoty. A rozhodně přijdou i noví klienti, které vlastně moc neznáme. Bude na nás, abychom jim dodali pro Lexus odpovídající zážitek a i prostřednictvím malého auta jim ukázali, že můžou dostat super produkt.
I proto je pro nás důležité, kde se LBX vyrábí. Když jsem se původně dozvěděl, že budeme mít takto malý vůz, myslel jsem si, že se bude vyrábět v Evropě, protože jinak nebude rentabilní. Ale dodrželo se, že stejně jako ostatní lexusy vzniká v Japonsku, což je s ohledem na co nejvyšší kvalitu skvělá správa.
Co bude v budoucnu s limuzínou LS, která konkuruje Mercedesu-Benz třídy S, nebo BMW řady 7? Byla to jedna z nejlepších limuzín, které kdy vznikly…
Pořád ještě máme LS v nabídce, na druhou stranu ho v návaznosti na jeho prodejní potenciál příliš netlačíme. V Evropě se ho za rok prodají jen stovky kusů. Můj předpoklad je proto takový, že jeho další budoucnost bude ovlivněna elektrifikací. Jsem přesvědčený, že velký luxusní elektromobil do budoucna stoprocentně představíme. To jsem si jistý.
Co sportovní modely RC-F a LC. Ty skončí také?
Jejich výroba už pro Evropu skončila, ale u dealerů v Česku máme ještě kolem pětadvaceti posledních kusů. Naše sportovně-motoristická srdce jsou rozervaná, protože nám bez náhrady odcházejí dva opravdu legendární modely. Ale výhled do budoucna tam je, protože se ve světě Toyoty a Lexusu dočkáme dalších zajímavých sportovních aut.
Lexus poměrně dlouho trápily problémy s infotainmentem, který neodpovídal tomu, co nabízela konkurence. Co za tím bylo?
Bylo to způsobené až poněkud panickou touhou být nejspolehlivější značkou na světě a s tím spojeným využíváním systémů, které byly sice dokonale osvědčené, ale už ne zcela konkurenceschopné.
Ztráceli jsme nejen v oblasti infotainmentu, ale chyběla nám třeba i taková věc, jako byla kvalitní zpětná kamera s obrazem v kvalitním rozlišení. Zákazníci si na tyto věci zvykli, ale nám tím vypadávaly pozitivní prodejní argumenty.
Nakonec ale změna přišla…
Lexus měl v historii několik hlavních etap. Kolem roku 2005 to byly první hybridy, později razantní změna designu, kdy zmizela nuda a přidalo se na expresivnosti. V roce 2021 pak přišla další etapa, která přinesla nový typ pohonu a multimédií.
Tehdy jsme konečně byli schopni nabídnout infotainment, za který nás zákazníci i novináři do té doby právem pranýřovali. Dokázali jsme ho dostat na úroveň, která je naprosto konkurenceschopná. Všechno je rychlé, nepadá to a je to i uživatelsky příjemné.
U městského SUV LBX jste zmínil nové zákazníky. Kdo si teď obecně chodí kupovat Lexus?
Velmi často se děje to, že k nám přicházejí zákazníci od Toyoty. Pokud někdo jezdí Toyotou RAV4, daří se mu a chce se někam posunout, ale zároveň je na používanou technologii zvyklý a jezdí do svého oblíbeného servisu, to nejlogičtější, kam se posunout, je Lexus.
A pak je tu druhá skupina zákazníků, kteří už vyzkoušeli všechno možné a k nám přecházejí od jiných prémiových značek. Stává se, že jde o zákazníky, kteří jinde měli problém se spolehlivostí nebo zákaznickým přístupem, který už někdy není až tak prémiový, jak byli zvyklí.
Už nehledají superdynamické zážitky a záleží jim na přístupu, který si pamatují z doby před deseti patnácti lety, kdy o ně měl jejich prodejce aut zájem, takže za ním jezdili třeba jen proto, aby si popovídali o autech a o životě.
Jak velký podíl vám dělají firemní prodeje?
Pětaosmdesát procent. Jde ale z velké části o údaj, ve kterém jsou i takzvaní ičaři. Vedle toho nám však rostou objednávky do velkých firemních flotil, což je něco, co jsme historicky neznali. Třeba do SAP Česká republika jsme za poslední dva a půl roku dodali kolem padesátky aut.
Těžíte z velké nabídky hybridních vozů, což se firmám dobře prezentuje v ESG reportech?
Ano, v tuto chvíli prodáváme více než devadesát procent hybridních motorizací. Ale na druhou stranu i ne, protože začnou přibývat firmy, které budou chtít už jen čisté elektromobily a v těch momentálně se dvěma modely naše nabídka až tak silná není. Tam cítíme, že je konkurence o něco dál. Už další roky ale přinesou nové čistě elektrické modely.
Bude se dít to, že za tři čtyři roky budete mít nabídku čistě elektrickou? Mateřská Toyota totiž zatím razí cestu, kdy sází na všechny druhy pohonů…
Stejné to máme i my, ale na druhou stranu je tu globální deadline v podobě roku 2035, kdy by Lexus měl být čistě elektrickou značkou. Jaká bude realita, to ale uvidíme.
Je u vás téma vodík?
U nás ne. Není to aktuálně pohon, který bychom měli ve výhledu. V tom je aktivní hlavně mateřská Toyota.
Dotkly se vás nějak daňové změny? Konkrétně zrušení možnosti odpisu DPH u firemního vozu za víc než dva miliony?
Dotkly, ale nijak výrazně. O Lexusu panuje povědomí, že jde o extrémně drahá auta, ale těch modelů, kde byste se s cenou dostal nad dva miliony, moc není. Náš nejprodávanější vůz je model RX podle ceníku stojí 2,4 milionu. Se zvýhodněním se ale dá pod dva miliony dostat.
Lexus RX
To samé už ale neplatí pro model LM, luxusní osobní dodávku, kterou jste hodně překvapili…
Sami jsme nečekali, že se na evropský trh dostane. Jde o auto v sedmimístné nebo čtyřmístné verzi, které nemá žádné konkurenty. Ostatní auta, která vypadají vizuálně podobně, stojí na základu dodávek, zatímco LM je od začátku stavěné jako osobní auto. Navíc nabízená míra luxusu nemá daleko například ke značce Rolls-Royce.
Kolik jste jich prodali?
Při odhadu prodejů jsme si v centrále pro letošek vyblokovali třicet aut, jenže teď už jich máme prodaných o pět víc. To znamená, že bychom další objednávali až pro příští rok. Nakonec se nám ale kvótu povedlo navýšit na šedesát aut.
Sedmimístná verze je za 3,3 milionu, čtyřmístná vyjde na čtyři miliony. Kdo takové auto kupuje?
Buď rodina, nebo velká firma, která si LM pořizuje jako vůz na přepravu managementu. Pokud někdo z vedení firmy potřebuje na delší služební cestu, kam nedává smysl letět, vezme si s řidičem tohle auto. Má tam všechno, co potřebuje: pohodlná sedadla, dostatek místa, je tam stolek, skvělé připojení, velká obrazovka… Díky tomu se v něm dá relaxovat i plnohodnotně pracovat.