skip to main content
Startupy

Druhé Vánoce na jaře. Bednářův ShipMonk míří navzdory krizi k rekordnímu obratu

3 minuty

Když přijel do Spojených států poprvé, bylo mu sedmnáct, chodil na střední a do pádu investiční banky Lehman Brothers zbývalo pár týdnů. Následnou finanční krizí, kterou největší bankrot v amerických dějinách odstartoval, tak prošel ještě jako bezstarostný student.

Tu současnou, kterou zavinila pandemie koronaviru, už ale Jan Bednář prožívá jako majitel firmy, která ve Spojených státech zaměstnává přes 700 lidí a jejíž letošní obrat překoná hranici tří miliard korun.

A přestože americká ekonomika trpí a miliony Američanů přišly o práci, Bednářův startup ShipMonk patří k výjimkám, které v krizi paradoxně rostou. A neskutečně rychle.

„Jsme skoro 30 procent nad plánem. V dubnu jsme odeslali 1,2 milionu zásilek, to je jen o 200 tisíc méně než během prosince, který je pro nás díky Vánocům a Black Friday absolutně nejhektičtějším měsícem,“ kroutí s úsměvem hlavou osmadvacetiletý rodák z Mladé Boleslavi.

Reklama

Bednář v Americe před pěti lety založil jeden z nejzajímavějších startupů s českými kořeny, který se dvakrát po sobě dostal do žebříčku 500 nejrychleji rostoucích amerických firem a Bednáře vynesl jako druhého Čecha do výběru 30 pod 30 amerického Forbesu.

A najdete ho i v květnovém vydání českého Forbesu, který dnes dostávají předplatitelé a od zítřka je v prodeji ve všech trafikách. Věnovali jsme ho restartu, který nás všechny po koronavirové krizi čeká – a právě o tom také Jan Bednář mluví v hlavním rozhovoru celého čísla.

V době, kdy spousta firem bojuje o přežití, totiž ShipMonk ještě šlápl na plyn a svezl se na vlně, na které teď díky změně ve způsobu nakupování jede celá e-commerce. Byznysem ShipMonku je takzvaný fulfillment, tedy skladování a kompletní logistika amerických e-shopů.

Běžně jsme s každým jednali tři měsíce, teď se to zkrátilo na týdny.

„Zaznamenali jsme brutální nárůst počtu zákazníků. Běžně jsme s každým jednali tři měsíce, teď se to zkrátilo na dva až tři týdny. Spousta z nich si fulfillment dřív řešila sama, ale tohle pro ně byla poslední kapka,“ říká Bednář. „Pro nás je to super, na druhou stranu přibíráme zákazníky rychleji, než jsme čekali, takže řešíme, jestli nám budou do Vánoc vůbec stačit sklady,“ dodává.

Ty má dnes ve Spojených státech tři: v Kalifornii, Pensylvánii a na Floridě. Své zboží v nich má uskladněno víc než 800 malých a středně velkých firem, a přestože většina z nich prodává kulantně řečeno zbytné zboží, řada z nich teď prožívá rekordní období. 

„Logicky teď rostou nejvíc firmy prodávající zdravotnické produkty, ale máme i firmu, která prodává laky na nehty, a té se prodeje zdesetinásobily. Hodně mě taky překvapilo, že lidé kupují dál i fanouškovské zboží youtuberů. Když miliony Američanů přicházejí o práci a netuší, co s nimi bude, nečekal bych, že se budou extrémně prodávat zrovna mikiny za 60 dolarů,“ říká Bednář.

Důvodů, proč lidé nakupují přes internet víc, přestože se ekonomice nedaří, je řada. Podle Bednáře za to mohly nejen zavřené kamenné obchody, ale i výrazně levnější reklama na internetu, která ve Spojených státech zlevnila o 40 procent, takže i když nakupuje méně lidí, je snažší díky tomu najít ty, kdo nakupovat chtějí.

„Celé e-commerce to jednoznačně pomůže, adaptace bude mnohem rychlejší. Vzpomeňte si, že i Alibabovi v Číně pomohla vyrůst do dnešních rozměrů epidemie SARS v roce 2003. A i v Americe je vidět, že teď nakupují i lidé, kteří by online nikdy nenakupovali, přibylo i hodně starších zákazníků, takže se čeká, že růst e-commerce bude letos enormní,“ připomíná Bednář.

Reklama
Nakupují i lidé, kteří by online nikdy nenakupovali.

V praxi to pro jeho firmu znamená extrémní nárůst obratu a zisku. Loni skončil ShipMonk s obratem 65 milionů dolarů, tedy zhruba 1,6 miliardy korun, a na letošek si naplánoval obrat na úrovni 105 milionů dolarů. „Když jsem to zkraje roku oznámil našemu boardu, řekli mi na to: To je málo, proč není růst zase alespoň 100 procent. Mysleli to naprosto vážně,“ vypráví Bednář.

ShipMonk totiž za poslední tři roky vyrostl o 2470 procent, takže růst o 61 procent připadal Bednářovým spoluinvestorům najednou příliš nízký. Díky krizi ale nakonec budou spokojení nejspíš i oni. Pokud totiž ShipMonk udrží současné tempo, spolehlivě letos překoná hranici 120 milionů dolarů, tedy tří miliard korun.

„Co je ale ještě zajímavější, výrazně nám stoupá ziskovost. Loni jsme měli zisk EBITDA někde na úrovni sedmi procent obratu, teď v březnu jsme byli už skoro na 11 procentech a myslím, že do konce roku se dostaneme na 15 procent,“ líčí Bednář. „Podepsali jsme nové smlouvy s dopravci, navíc máme lepší lidi s vyšším výkonem, takže naše náklady šly dolů. Máme teď nejnižší náklady na jednu objednávku za poslední tři roky.“

Klíčové bude, do jak velké krize se svět propadne po odeznění pandemie. „Podle reportů bank JP Morgan nebo Morgan Stanley půjde druhé čtvrtletí výrazně dolů, ale od třetího kvartálu se to začne zase vracet. Jinými slovy si v Americe ještě všichni myslí, že je to jen taková chvilková recese způsobená pandemií, která nebude trvat dlouho. Pro nás je dobré, že jsme dokázali, že jí odoláme. Teď ještě musíme dokázat, že jsme odolní i proti recesi,“ říká odhodlaně.

Související vydání

Celý rozhovor s Janem Bednářem si můžete přečíst v květnovém Forbesu. O čem dalším v něm Bednář ještě mluví?

  • Jak se mu povedlo bez velkých investic vybudovat miliardovou firmu a proč u toho není potřeba mít geniální myšlenku, která by změnila svět?
  • Jaké to je, v 28 letech jako Čech v Americe zaměstnávat přes 700 lidí a vlastnit firmu, která má i podle nejkonzervativnějších odhadů hodnotu přes sedm miliard korun?
  • Jak se mu v prosinci povedlo dostat na novoroční party prezidenta Donalda Trumpa a proč na podzim strávil týden v Africe s miliardářem Richardem Bransonem?
  • Jaké má se ShipMonkem plány, jestli už letos dojde k jeho plánovanému exitu, který z něj udělá dalšího českého miliardáře, a co bude on sám dělat dál?

Reklama
Reklama