Designérka Ina Beissner vybudovala v Berlíně během pár let jednu z nejúspěšnějších mladých šperkařských značek. Pomohly jí k tomu i smíšené kořeny.

Matka Iny Beissner je z Dominikánské republiky, otec Němec. Sama Ina vyrůstala střídavě v Latinské Americe i v Německu, kde nakonec zůstala. A vybudovala si pověst na designérské scéně i v silné konkurenci.

Původně přitom pro ni šperky nebyly ve středu zájmu. Milovala módu, a tak po střední škole v Mexiku vystudovala v německé metropoli oděvní návrhářství.

Když ale v rámci své závěrečné práce viděla, že šperky, které spíš mimochodem navrhla jako doplňky, měly ještě větší úspěch než samotné oblečení, uvědomila si, že právě tím směrem nejspíš povede její další cesta.

Ina Beissner proto odešla z Berlína do Milána, kde studovala design šperků, a když se vrátila do německé metropole, založila před dvanácti lety vlastní značku. Hned první rok se s ní dostala do Paříže na tamní fashion week, kde své šperky představila. 

„Začátek byl hodně o učení za pochodu. Navrhování šlo, ale byznysová stránka a všechno okolo bylo náročné,“ usmívá se nyní Ina Beissner. Podařilo se jí to však zvládnout a dnes její společnost velmi úspěšně funguje a je v plusu. Své tržby sice nezveřejňuje, každým rokem ale prý meziročně rostou zhruba o čtvrtinu.

Ina Beissner sedí na stylovém křesle v lobby sdílených kanceláří v centru Berlína a na kolenou drží béžovou krabičku se svými zlatými šperky, před chvíli zrovna několik kusů poslala zákazníkovi do New Yorku. Už od samotného začátku pro ni totiž byla jasná jedna věc: že chce oslovit co nejvíc mezinárodní klientelu.

A to se jí daří. Dneska své šperky ze zlata a diamantů prodává nejen v Německu, ale hodně i ve Francii, USA i Asii. Mezinárodní zastoupení chce nyní ještě posílit.

I v letech pandemie a lockdownů prý její prodeje fungovaly výborně a rok 2021 pro ni byl po obchodní stránce vůbec nejúspěšnější. V období „po covidu“ chce ale ještě přidat plyn. 

„Jsem právě ve velmi zajímavé fázi, protože během pandemie jsem byla ve větším klidu, ale teď po posledních návštěvách Paříže jsem se zase rozjela, hodně to nastartovalo moji motivaci i kreativitu,“ říká žena, která se letos chystá představit novou kolekci svých šperků v září v rámci Paris Fashion Week.

Ačkoli původně začala s navrhováním šperků coby módních doplňků a každý rok představovala několik nových kolekcí, po pár letech rychlého tempa se rozhodla zpomalit a vyskočit z rozjetého a rychlého módního kolotoče. 

„Hodně to souvisí s tím, že se mi narodil syn, všechno v mém životě se změnilo a to se projevilo i v mém byznysu. Uvědomila jsem si, že chci, aby moje tvorba byla udržitelnější a že už se nechci podílet na nadprodukci. Šperk, který není jen pozlacený, ale celý ze zlata, vydrží po generace. Navíc nemusím tolik sledovat trendy a můžu tvořit zcela svobodně,“ vysvětluje své uvažování Ina Beissner. 

Od té doby se tak pustila do docela jiného trhu. Začala navrhovat jednou ročně malé kolekce šperků ze zlata a diamantů, které i díky své podstatně vyšší ceně v řádu desítek tisíc korun míří na jiné spektrum zákazníků. 

„Bylo to náročné, samozřejmě dost z bývalých zákazníků odešlo, ale mnozí pochopili, že šperk můžou vnímat i jako investici a také jsem našla nové publikum, pro které často vytvářím i šperky na zakázku,“ dodává Ina Beissner s tím, že mnohem těžší pro ni bylo najít spolehlivého perfektního partnera, který šperky podle jejích návrhů vyrobí. 

I to se po prvotních problémech povedlo, a dnes tak spolupracuje se zkušenou šperkařskou manufakturou z Antverp. A jak říká, sama se na výrobě podílí například jen výběrem diamantů. „Výrobu nechávám profíkům, já miluji kreativitu a přemýšlení o designu,“ dodává. 

Bez náušnic nemůžu vyjít z domu, cítím se jak nahá.

Ačkoli inspiraci čerpá prý všude, v její práci jsou zcela zřejmé vlivy z kultur, ve kterých žila. 

Narodila se v Peru, vyrůstala v Kolumbii, do školy chodila v Německu a maturovala v Mexiku. Hlavně staré kultury Inků a Aztéků mají na její tvorbu dopad, jak ukazuje třeba na své první kolekci Chikka, která je sice svěží, jednoduchá a moderní, ale přitom si bere inspiraci i ze starodávných šperků původních obyvatel jižní Ameriky.

„V Latinské Americe člověk se šperky vyrůstá, už malá miminka mají náušnice, ke každé slavnostní příležitosti se darují šperky. Sama jsem tak zvyklá na náušnice, že bez nich nemůžu vyjít z domu, cítím se jak nahá,“ směje se Ina Beissner a dodává, že stejně tak ji ale ovlivňuje i německá kultura.

Kromě limitované výroby se soustředí i na původ „materiálu“, který používá. Zlato používá pouze recyklované a u diamantů zaručuje, že jde jen o „bezkonfliktní“, tedy takové, které pocházejí z dolů, kde dodržují přísné pracovní i ekologické normy. 

„Na zakázku využívám i laboratorní diamanty, jsou asi o 30 procent levnější, ale mě samotnou fascinují pravé diamanty,“ dodává Ina Beissner, která věří, že ani přes složitou ekonomickou situaci zájem lidí o kvalitní šperky nezeslábne. 

„Vidím, že lidé jsou opatrnější, ale pravý šperk může být součástí hlubšího příběhu, je to velmi emocionální věc a emoce jsou i v krizích. Snad podobně jako při pandemii ani teď chuť lidí kupovat kvalitní šperky nezmizí,“ věří berlínská designérka.