Na největších evropských trzích vůbec poprvé v historii přesáhl podíl elektrických a hybridních vozů polovinu ze všech nově registrovaných aut. Česko na nejvyspělejší země stále ztrácí.

Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se za první tři čtvrtletí letos prodalo 3,88 milionu nových aut s hybridním nebo čistě elektrickým motorem, což je meziročně o sedmadvacet procent víc než loni. Vyplývá to ze studie Electric Vehicle Sales Review poradenské společnosti PwC.

Studie mezi sledované trhy zařadila pětici největších západoevropských zemí, kam spadá Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko a Itálie. Vedle nich pak ještě pět států s nejrozvinutější infrastrukturou, což jsou Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemsko a Rakousko.

„V těchto zemích vůbec poprvé v historii podíl elektrických aut a hybridů přesáhl polovinu všech nových registrací. Nejvíce přitom roste zájem o čistě elektrická auta,“ říká expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.

Z celkových 3,88 milionu aut prodaných tvoří elektromobily 1,24 milionu, meziročně o čtyřicet procent více. Počet hybridních aut dosáhl 2,08 milionu a vzrostl o 29 procent.

O co v kategorii elektromobilů zájem naopak klesá, jsou plug-in hybridy, které kombinují spalovací motor a dobíjení ze zásuvky. Přes 550 tisíc nových registrací totiž meziročně představuje pokles o dvě procenta.

„Podíl elektroaut poroste i nadále, ale rozhodně to neznamená, že evropský automobilový trh nečekají těžké roky. Na evropské trhy nyní začnou doléhat obavy z recese, které se projeví v klesající poptávce,“ říká Pavel Štefek.

„Automotive bude jedním z odvětví, které bude tímto ochlazením poptávky zasaženo nejvíce, menší zájem se přitom projeví právě u dražších aut, kam zatím stále většina elektromobilů patří,“ dodává.

Česko oproti desítce vyspělejších zemí výrazně zaostává, ačkoli i u nás se podíl elektrických a hybridních aut postupně zvětšuje. Podle dat Svazu dovozců automobilů tvořily za prvních devět měsíců letošního roku elektroauta a hybridy dvacet procent ze všech prodejů.

Na českém trhu je patrný především trend postupně rostoucích prodejů hybridních vozů. Čistě elektrické vozy rostou pomaleji, tvoří zhruba tři procenta nových registrací.

„Kromě vyšší ceny elektroaut je hlavní překážkou konzervatismus zdejších řidičů, kteří jenom pomalu mění zaběhnuté vzorce uživatelského chování, což například dobíjení elektromobilu vyžaduje. To je nyní podle mne už pravděpodobně větší překážka než stav dobíjecí infrastruktury jako takové,“ vysvětlil Pavel Štefek.

Růst zájmu o elektromobilitu je vidět i při pohledu na údaje, které sledují také země mimo Evropu. Na dvaceti největších světových trzích se letos prodalo 36,7 milionu aut, meziročně víc o pět procent. Z toho 15 milionů mělo hybridní nebo elektrický pohon, což znamená meziroční růst o víc než třetinu.

Největším trhem pro bateriové vozy zůstává Čína. Čínský trh ale výrazně zpomalil tempo růstu, protože v posledním kvartálu rostl jen o šestnáct procent. I v Číně je za poklesem především zhoršený ekonomický výhled.

Vedení Číny v tomto segmentu nicméně ukázal i poslední autosalon v Mnichově, kde čínské automobilky tvořily třetinu ze všech vystavovatelů. Návštěvníky přitom dokázaly zaujmout hlavně levnějšími elektroauty v nižších třídách, což je oblast, do níž se evropské značky pouští zatím jen velmi pozvolně.

PwC v aktuální studii předpokládá, že za pět let bude po světě jezdit 63,4 milionu elektrických či hybridních aut. To je oproti současnému stavu nárůst o sto třicet procent.

Kdo by mohl být vítězem proměny automobilového segmentu, naznačuje fakt, že momentálně nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Mimochodem vůz, o kterém Elon Musk v minulosti řekl, že se stane nejprodávanějším autem světa.