Ne že by snad Elon Musk nikdy předtím nezměnil názor. Jeho čerstvá názorová otočka však na rozdíl od mnoha předchozích vyvolala jásot v sále, kde byla sdělena. Musk oznámil, že historicky poprvé uvolní finance na propagaci elektromobilu Tesla. Co ho k tomu vede?

V létě to bude dvacet let, co byla Tesla založena, a deset let, kdy si zákazníci převzali první vůz, který bez nadsázky nakopl vnímání elektromobility jako takové. Kolik dal za ta léta spoluzakladatel společnosti a její nynější CEO Elon Musk na propagaci? Nic. Nula. Ani cent.

Tedy až doteď. „Vyzkoušíme nějakou menší reklamu a uvidíme, jak to půjde,“ pronesl Musk v úterý během výročního zasedání akcionářů Tesly v texaském Austinu.

Reakcí na jeho slova byl bezmála euforický hlahol a Musk později pro CNBC přiznal, že jej nadšení překvapilo. Stejné stanici řekl, že Tesla hodlá reklamou bojovat proti mylným představám o značce, zejména v otázkách ceny a bezpečnosti.

Naopak Musk pomlčel o další možné příčině, proč peníze na marketing uvolnil, ač se dosud dušoval, že v Tesle půjdou všechny výhradně na výzkum a vývoj. Tato příčina se nabízí, ať už o ní lídr Tesly mluví, nebo ne. Člověk nemusí být žádným bystrým analytikem, aby si dal jeho verdikt do časové souvislosti s masivní a dravou jízdou čínských elektrických vozů.

Jestliže v minulosti sloužily vozy „Made in China“ spíš k soutěži v ironických poznámkách, dnes nemůže být po jízlivosti ani stopy. Ta se vypařila v explozivní „evoluci“ čínského průmyslu a příchodem tamních elektrovozů, které se podstatně zlepšily, pokud jde o kvalitu a doslova září v parametru cena–výkon.

Loni dosáhl prodej čínských elektromobilů ve Spojených státech dosavadního maxima – 800 tisíc aut. A zdá se, že po nezpochybnitelných letech, kdy byla Tesla světovým králem mezi producenty elektroaut, usedá na trůn globální jedničky pomalu, ale jistě, čínská společnost BYD.

Zatímco Tesla dlouho a marně slibuje auto za třicet tisíc dolarů či méně, drobné městské a velmi populární vozítko Wuling Hong Guang Mini stojí zhruba pět tisíc dolarů. A společnost BYD představila minulý měsíc na autosalonu v Šanghaji hatchback Seagull za méně než jedenáct tisíc dolarů.

„Kdo by nechtěl cenově dostupná vozidla? A na otázku, zda je mohou na trh přinést čínské automobilky, existuje snadná odpověď – jednoznačně ano!“ prohlásil pro businessinsider.com Bill Russo, bývalý ředitel automobilky Chrysler.

Elon Musk by musel být slepý, aby „nebezpečí z východu“ neviděl. A i kdyby slepý byl – k oznámení, že Tesla půjde do reklamy, byl částečně dotlačen.

Akcionář Tesly a za oceáném známá byznysová tvář Kevin Paffrath, který je také populárním youtuberem vystupujícím pod přízviskem Meet Kevin, si veřejně postěžoval, že by se mělo dělat víc proto, aby povědomí o produktech Tesly přesáhlo okruh věrných fanoušků značky.

A další z investorů Tesly Ross Gerber, který mimochodem založil s hercem Georgem Clooneym značku tequily a je ženatý se supermodelkou Cindy Crawford, už v dubnu prohlásil, že se „Tesla musí blíže podobat Applu, pokud jde o reklamu“.

Úterním prohlášením tak dal Musk oběma mužům víceméně za pravdu. V Austinu připustil i ironii faktu, že pakliže Tesla přestala být až nyní „imunní“ vůči reklamě, jiná jeho společnost, Twitter, vykazuje naopak na reklamě vysokou závislost.

Twitter loni generoval devadesát procent příjmů z reklamy a byť někteří inzerenti odešli poté, co společnost ovládl právě Musk, bude toto číslo i nadále pro fungování sociální sítě naprosto zásadní.