Evropa zná sedmičku nejlepších letošních aut. Alespoň podle ankety Evropské auto roku, která automobilové novinky posuzuje od roku 1964.

Český zástupce mezi nimi oproti předchozím ročníkům chybí, a to i přesto, že Škoda Auto na trh letos uvedla novou Škodu Enyaq Coupé.

loňský ročník překvapil počtem elektromobilů, které se dostaly do finále. Ze sedmi aut jich na elektřinu jezdilo šest a elektrická Kia EV6 také nakonec brala zlato. Škodovka v hodnocení více než šedesáti evropských motoristických novinářů skončila pátá.

Převaha elektromobilů v letošní finálové sedmičce už proto tolik nešokuje. Je ale vidět jiný trend – mezi úspěšnými novinkami kralují takzvané crossovery, kterých je šest. Vymyká se jen Volkswagen ID.Buzz, který spíš spadá do kategorie minivanů.

Žádný sedan nebo kombík, žádné sportovní kupé, žádné malé auto do města. Zájem zákazníků jde jiným směrem a automobilky na to slyší. Majitelé nových aut zkrátka potřebují za volantem sedět výš, zároveň se ale obejdou bez obřích SUV. Crossovery jim v tomhle vycházejí vstříc.

Kdo se tedy ze seznamu sedmadvaceti novinek probojoval na finální shortlist?

Jeep Avenger

Pokud by jeep nakonec vyhrál, bylo by to překvapení. Můžeme si o tom myslet cokoli, ale pravděpodobnost, že motorističtí novináři z Evropy na první místo pošlou americký vůz, byť vyráběný v Polsku, není velká. Avenger je z pohledu jeepu vůbec první elektromobil. Slibuje dojezd přes 400 kilometrů na jedno nabití a zatím se nabízí jen s pohonem jedné nápravy, byť s módem pro jízdu v terénu. V plánu je ale i čtyřkolka.

Nissan Ariya

Nissan s exoticky znějícím názvem bude chtít navázat na model Leaf, který se stal vůbec prvním elektrickým vítězem ankety o evropské auto roku. I Ariya totiž jezdí jen na elektřinu. Volit půjde mezi verzí s pohonem zadní a obou náprav. Dojezd se pak podle jedné z pěti variant pohybuje od 340 po 500 kilometrů.

Renault Austral

Z českého pohledu je Renault Austral velký konkurent mladoboleslavské Škody Karoq. Oproti škodovce ale Austral nabídne jen hybridní varianty s výkonem v rozsahu od 130 do 200 koní. Austral už je v nabídce i v Česku. Začíná na ceně 770 tisíc korun.

Volkswagen ID. Buzz

Podle našeho názoru jeden z největších favoritů na celkové vítězství. Volkswagen prostřednictvím modelu ID. Buzz spojil historii, v níž designově čerpá z legendární „hippie“ dodávky T1, a moderní současnosti, která staví na čisté elektromobilitě. Že to funguje, ukazuje víc než dvacet tisíc nasbíraných objednávek ještě v době, kdy většina zákazníků auto viděla jen na fotografiích. V Česku se prodává od 1,5 milionu.

Kia Niro

I letos má jihokorejská značka šanci zvítězit a na domácím hřišti porazit evropské konkurenty. S modelem Niro to ale bude mít těžší než loni s EV9. Zájemci o Niro mohou vybírat ze tří variant, přičemž každá v různé míře sází na elektřinu. Čistý elektromobil ujede 460 kilometrů. Pak je tu hybrid s elektromotorem a baterií, která se dobíjí během jízdy, nebo plug-in hybrid, který energii doplňuje prostřednictvím kabelu zapojeného do zásuvky. Na nejlevnější kus potřebujete tři čtvrtě milionu.

Peugeot 408

Škoda má Enyaq iV Coupé, Peugeot má 408. Zkrátka něco mezi SUV a kupé. Je to jediné z finálových aut, které se vedle elektrické a plug-in verze k zákazníkům dostane i s benzinovým motorem. Kdo by si pomýšlel na diesel, zapomeňte, tak odvážní už dnes nejsou ani Francouzi. 

Subaru Solterra / Toyota bZ4X

Tady může nastat zajímavá situace, protože z vítězství se teoreticky mohou radovat dvě značky najednou. Až na drobné rozdíly v designu a jiný název totiž zákazníkům nabízejí stejné auto – elektromobil. Subaru, které svoji image staví na čtyřkolkách, nabídne jen verzi s pohonem všech kol za 1,6 milionu. Toyota proti tomu nabídne i levnější variantu za 1,3 milionu s pohonem přední nápravy a dojezdem až 500 kilometrů.

Kdo bude nakonec vítěz, se dozvíme 13. ledna.