Na trhu patří ke klíčovým evropským hráčům s mobilním příslušenstvím. Své zboží, které pro něj vyrábějí čínští dodavatelé, dodává Epico do třiceti zemí světa, hlavně východní a střední Evropy, ale také do afrického Zimbabwe nebo na Blízký východ.
Teď chce pražská firma zamířit víc na západ a vejít do povědomí zákazníků ve Velké Británii i v německy mluvících zemích. Jednoduché to ale nebude.
„Budeme stát proti silné konkurenci, která tam má vybudované dlouhodobé vztahy. Nechceme být kluci z Prahy, kteří tam přinesou něco levnějšího, chceme hrát prémiové pozice, takže se tam snažíme postupně budovat reputaci a získávat důvěru,“ říká jeden ze dvou majitelů firmy Roman Nováček.
Se svým společníkem Martinem Habinou ji zakládali před osmi lety. „Naším cílem je získat na Západě tak dva nebo tři hráče, pro které budeme klíčoví,“ dodává.
Začínali na nule, dnes má firma stamilionové obraty. V loňském roce dosáhla na 320 milionů korun, ten by měla letos ještě překonat. Přitom ještě před pár lety bylo jejím zakladatelům ouvej.
Zatímco před covidem byla spotřebitelská poptávka po zboží obrovská, následná pandemie ji citelně utlumila. „Moje generace nezažila nikdy takový tvrdý pád a naše firma tak poprvé okusila, jaké to je, když je venku dodavatelský i spotřebitelský útlum. Byla to velmi tvrdá rána, nám se ale každopádně i přesto dařilo pořád růst, a zároveň si zachovat ziskovost,“ popisuje Roman Nováček.
Využili toho, že byli ve stabilní roli a začali investovat. Posílili sklad, zavedli nový interní systém, analytiku a nabrali tým lidí od konkurence. „Teď jsme ve fázi, kdy máme za sebou rok a půl nového managementu pro expanzi a před sebou kvartál, kdy se nám to musí projevit,“ dodává.
Své zboží vyrábějí od začátku v Číně. A často proto slyší, proč nejdou s výrobou jinam.
„Řekněte mi kam a já půjdu hned. To není o tom, že bychom nechtěli, ale výroba v Číně, to už není o tom, že je to levnější a s levnější pracovní sílou. Vůbec ne, dnes mají fabriky vybavené německým zbožím, kde dodržují veškeré postupy, a naopak oni si vybírají své zákazníky,“ prozrazuje.
Na druhou stranu uznává, že kvůli tamnímu režimu a kulturním hodnotám se dostávají do situací, kdy továrny nevyrábějí. S dodávkami, zvláště v době covidu, tak byly velké problémy. A i když už je rok 2023, jejich obnova stále trvá a objemy se na úroveň roku 2020 dosud nevrátily.
„Kromě přísných lockdownů, která vláda vyhlašovala a kdy byla schopna uzavřít ze dne na den nějaký region, do toho vstupují i lokální specifika. Třeba když v Číně slaví Nový rok, vypnou stroje ve fabrikách a přestanou na měsíc pracovat,“ přibližuje Roman Nováček.
Aby toho nebylo málo, přetrvávají stále i problémy s dopravou. I do té covid razantně zasáhl. Letecká doprava se omezila a stále se zcela neobnovila, do toho ještě zasáhla válka na Ukrajině.
Epico využívalo dopravu vlakem, jenže v okamžiku, kdy Rusko napadlo sousední zemi, není trasa přes Sibiř z politických i morálních důvodů ideální. A tak se zboží převáží většinou na lodi. Což ale zase trvá velmi dlouho. Přesto tento způsob využívá Epico nejčastěji.
„V roce 2020 jsme k nám dokázali zboží dostat za týden, za rozumnou cenu a tehdy jsme také začali využívat vlaky Transsibiřské magistrály. Jenže to nám narušila válka, takže jsme se přesunuli na moře, kde ale na dodávky čekáme řádově třeba šedesát až devadesát dní,“ poznamenává Roman Nováček.
Letadlo využívají jen v případě, kdy je na skladě potřeba rychle doplnit zásoby, protože některá z komodit chybí. Jednak proto, že právě tento druh dopravy je velmi drahý, a pak se také snaží být ekologičtí, na což tlačí stále více i zákazníci. A ti už nechtějí jen výrobek z ekologického materiálu, ale záleží jim i na tom, jak cestoval, v čem je zabalený, kdo ho vyrábí a za jakých podmínek.
Kromě expanze, která by mimo Evropu měla v budoucnu obsáhnout ještě více i Blízký východ a jih a sever Afriky, chystá Epico vynést na trh i svou vlastní, luxusní značku mobilního příslušenství. Na té se podílel český designér Lukáš Procházka, a ručně se bude vyrábět v Čechách. „Je to taková niche kolekce, pro pár lidí, hodně módní záležitost a drahá, z pravé kůže,“ přibližuje Roman Nováček.
Je postavená na myšlence původních aktovek, a celou kolekcí s názvem Unum, se bude prolínat pásek, na kterém se dají jednotlivé produkty nosit nejen zvlášť, ale i spojovat, čímž celá kolekce získává další rozměr.
Epico dnes zásobuje sedm set prodejen ve třiceti zemích světa. Dává garanci, že v momentě, kdy jim přijde například zbrusu nový mobil od iPhone na prodejnu, už budou dávno vybaveny jeho příslušenstvím. „Když vím, že telefon dorazí na prodejnu za týden, tak já musím zařídit, že od toho oznámení do prodeje já dozásobím určité množství prodejen třeba ve Španělsku nebo v Maďarsku.“
Aby měla firma čas zadat ho výrobě, musí vědět, jak bude konkrétní zařízení fyzicky vypadat. „K nám se ten model dostane úplně stejně jako ke komukoli dalšímu. Máme ale dopředu k dispozici parametry – známe tvar, ale nevíme, co všechno to umí. Ale to mi stačí, abych pro to nechal vyrobit nabíječku, kryt a další příslušenství.“
Trh s tímto zbožím je podle něj velký a samotný Apple v něm nechává dostatek prostoru pro ostatní hráče. Většinou dodá jeden padnoucí produkt a pak už je na ostatních, s čím zákazníky zaujmou. Jinak řečeno, Apple nabídne jeden model krytu a Epico vymyslí dalších deset různých. Je to jako kdyby multimiliardářská firma vyráběla srdce a Epico dodávalo tepny.
„Když se dnes půjdete podívat k Apple prodejcům, tak to, na čem nejvíce vydělávají, jsou na prvním místě zařízení, na druhém příslušenství. Myslím, že jsme si tehdy před lety vybrali správný segment,“ doplňuje Roman Nováček.
Zákazníkům nabízí Epico tři tisíce unikátních položek, nejvíce na odbyt jdou nabíječky, nejen na iPhone, ale i na android, pak také powerbanky a nabíječky do auta. Novinkou je skládací Magsafe 3 v 1, která najednou nabije telefon, hodinky i sluchátka. „Pamatuji si, když jednu chvíli přestal iPhone k telefonům dodávat nabíječky s koncovkou do zásuvky, ale pouze samotný kabel. To jsme měli během pár dnů vyprázdněný sklad,“ dodává s úsměvem.
Firma má zhruba devadesát lidí, třicet z nich v kanceláři, zbytek ve skladu. Z Číny totiž dorazí komponenty, které se musí zkompletovat, zkontrolovat a zabalit a pak teprve pokračují k prodejci. Jak produkt bude vypadat, to většinou vymýšlí výrobce příslušenství anebo Epico.
Aby si ale vymýšlela firma sama úplně něco jiného a svého, to by zatím byla podnikatelská sebevražda.
„Chvíli trvá, než to nadesignujete, pak navzorkujete, vyrobíte, naskladníte. Jenže ten trh je dnes tak rychlý, a technologie i designy se otočí jednou za šest, dvanáct měsíců. Takže já musím buď udělat něco, co je nesmrtelné, nebo vědět, že to dokážu špičkově prodat,“ vysvětluje. Navíc, výrobci příslušenství to dnes dělají dobře a tak prý není důvod, proč toho nevyužít.