Knihkupci měli během pandemie lepší vyhlídky, než jiní. I když byla kamenná knihkupectví zavřená, e-shopy fungovaly, a lidé v karanténě se nudili a na čtení měli víc času. Mnoho z nich navíc během nouzového stavu prohlašovalo, že jdou víc do sebe a zpomalují životní tempo, k čemuž je kniha ideální společník.

Jenže čtenář potvrdil pověst tvora konzervativního. Když nemohl před koupí knihu prolistovat, často raději nákup oželel. Navíc rodinné rozpočty se z pandemické krize vzpamatovávají stejně jako celá ekonomika a knihy nebyly a nejsou první na nákupním seznamu.

Velcí hráči na trhu tak sčítají ztráty.

Podle marketingového ředitele Knih Dobrovský Adama Pýchy se některým podařilo suplovat kamenné prodejny online obchodem docela dobře, jiní pocítili propad v desítkách procent.

Šárka Besedová z Knihcentra přiznává, že se prodeje v jejich knihkupectvích propadly v březnu o více než 50 procent a v dubnu, kdy bylo zavřeno, o 90 procent. Online nákupy sice vzrostly, ale rozhodně nenahradily ty z kamenných obchodů.

A tak se knihkupci snažili oslovit kupující po síti, jak se jen dalo. U Dobrovského dbali na to, aby zásilky přišly co nejdřív, a přidávali k nim jako dárek krém na ruce. Teď se vše vrací do normálu, ale rozdíly v prodejích jsou podle Adama Pýchy stále znatelné, záleží i na poloze prodejny. Třeba do těch, které leží v nákupních centrech v blízkosti kancelářských komplexů, pořád chodí méně lidí než před pandemií.

To potvrzuje i marketingový ředitel knihkupectví Luxor/Euromedia Zdeněk Novák. „Jsme zhruba o třetinu níž oproti stejnému období loňského roku. Zejména prodejnám v obchodních centrech se zákazníci vyhýbají. Mají obavy z vysoké koncentrace lidí,“ tvrdí. Věří, že milníkem k jakémusi mentálnímu návratu k normálu bude září, tedy za předpokladu, že se nezhorší epidemiologická situace.

Naznačuje i údaj, který konkurence tají, a to podíl prodejů v e-shopu na celkových prodejích. „V době karantény se pochopitelně všechny nákupy odehrávaly pouze přes e-shop. Nyní je to rozloženější, ovšem původní poměr 1 : 9, respektive 2 : 8, to ještě není,“ říká Zdeněk Novák, který očekává, že letošní celkové tržby společnosti budou o 25 až 30 procent nižší.

„Do budoucna se možná podíl e-shopových nákupů nevrátí na svou původní úroveň, ale zůstane vyšší, leč zákazníků, kteří potřebují s knihou a knihkupcem oční kontakt, je zaplaťpánbůh stále dost. Jsme čtivý národ,“ dodává.

V knihkupectví Kosmas hodnotí, že během dvou měsíců, kdy byly zavřené kamenné prodejny, stoupl prodej v e-shopech výrazně, zhruba o 100 procent. „I když s otevřením knihkupectví opět postupně klesá, prodeje po síti jsou stále nad běžným průměrem,“ uvádí jeho obchodní ředitel Ctirad Fuchs.

„Celkové tržby se v letošním roce určitě výrazně propadnou, nárůst online prodejů rozhodně nemůže výpadek, který nastal, nahradit. V tuto chvíli ale nedokážu celkovou ztrátu odhadnout, velmi záleží na předvánočních prodejích,“ dodává Ctirad Fuchs, který je ale optimistický a tvrdí, že situace není tak dramatická, jak očekávali.

Najde se ale i někdo, kdo si může přes celkový propad mnout ruce: malý prodejce knih. Alespoň tak to naznačuje majitel pražského Knihkupectví Nad Lesy Petr Vácha. Stálou klientelu si na okraji Prahy, v obchodě spojeném s vinotékou, hýčká od roku 2004, když byl předtím donucen vystěhovat se z vyhlášeného Knihkupectví Na Můstku, aby ustoupil obchodu se sklem.

V době, kdy velké prodejny knih v nákupních centrech zůstávaly pod zámkem, on mohl díky malé ploše své prodejny prodávat, a přitáhnout tak zákazníky velkých knihupectví. Někteří z nich mu zůstávají věrní.

Chcete podpořit svého knihkupce, vyčistit vlastní knihovnu a zároveň pomoci dobré věci? Zapojte se do dobročinné akce a pomozte naplnit knihovny v nemocnicích, aby ti, kdo v nich musí ležet, měli co číst a nebyly to jen staré ohmatané časopisy a tituly, co nikdo nechce.

Akci vymyslela Barbora Topinková, která sama píše knížky, připojil se Nadační fond Hippokrates, který podporuje onkologicky nemocné ženy, a Národní knihovna ČR.

Knížky, které baví, ať už nové, nebo vlastní, které se vám líbily a chcete je předat dál, můžete celé prázdniny posílat na adresu Národní knihovna ČR, Klementinum 190, 110 00, Praha 1. Na obálku napište heslo „Nemocniční knihovničky“. Vykonáte tak hned několik dobrých skutků najednou.