Saúdská Arábie bude v roce 2025 hostit premiérový ročník olympijských her v esportu. Rozhodl o tom v  úterý Mezinárodní olympijský výbor (MOV), který o  podpoře esportu uvažoval už delší dobu ve snaze přilákat mladé fanoušky.

Z videoherní olympiády by mohl těžit nejen olympijský výbor, ale i samotný herní průmysl. Ten sice stále zažívá růst a v poslední době vydělal více peněz než filmový průmysl a severoamerické sporty dohromady, nadšení pro esport však slábne a jeho popularita klesá.

„Toto je skutečně nová éra Mezinárodního olympijského výboru. Potvrzením vzniku olympijských her v esportu držíme krok s tempem digitální revoluce. Komunita esportovců, zastoupená v naší komisi pro esport, se do této iniciativy nadšeně zapojila. Je to další důkaz atraktivity olympijské značky a hodnot, které představuje, mezi mladými lidmi,“ uvedl prezident Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach.

Oznámení nicméně doprovodily obavy spojené s další masivní investicí Saúdské Arábie do esportu. Podle nedávné zprávy The New York Times vlastní arabské království prostřednictvím akvizic přibližně čtyřicet procent celkového trhu s esportem, což činí spolupráci s touto zemí pro každého v odvětví téměř nevyhnutelnou.

A to vyvolává otázky, zda by olympijské hry v esportu neměly raději existovat bez investic Saúdské Arábie. Obzvláště proto, že se země pokusy o ovládnutí nejrůznějších sportovních odvětví snaží v posledních letech vylepšit si svůj obraz ve světě a odlákat pozornost od místních problémů.

Na videoherní olympiádu by chtělo reprezentanty poslat i Česko. Podle místopředsedy České asociace esportu Martina Novotného je ale velice brzy na to odhadnout, kolik by se jich mohlo na olympiádě objevit. 

„Zaprvé nejsou oznámeny konkrétní hry, ve kterých by se mělo soutěžit. Ve světě esportu je nejsilnějším hráčem vydavatel dané hry. Ten může povolit či zakázat její používání. Také neznáme formát kvalifikací a podmínky pro splnění účasti v závěrečném turnaji,“ řekl.

Novotný uvedl, že pro českou reprezentaci jsou zajímavé nejrozšířenější herní tituly, jako jsou Counter-Strike 2, League of Legends, Dota 2 nebo fotbalový simulátor EA FC, dříve známý jako série FIFA. 

Byť konkrétní hry ještě nejsou s jistotou potvrzeny, mluví se o tom, že konkrétně „střílečky“, tedy hry ve kterých hráči využívají střelné zbraně k likvidaci protihráčů, budou na nové olympiádě chybět. Zřejmě proto, že neodpovídají duchu olympijských her.

V České asociaci esportu je k dnešnímu dni registrováno podle jejích webových stránek 4236 hráčů. Asociace je součástí Mezinárodní federace esportu, Globální esportové federace a Evropské esportové federace.

Za svoji existenci si česká reprezentace připsala několik úspěchů, včetně zlaté medaile z mistrovství světa ve hře Dota 2 v roce 2021.

Portál esportsearnings.com sleduje, jak si vedou jednotlivé země z hlediska vyhraných finančních odměn. Z Česka je v databázi 1242 hráčů a v součtu tuzemsku globálně patří třicátá devátá pozice.

Už v roce 2021 Mezinárodní olympijský výbor představil pilotní projekt, olympijskou virtuální sérii. O dva roky později zaštítil olympijský týden esportů v Singapuru, kterého se zúčastnilo více než 130 hráčů z celého světa.