Europoslanci ve čtvrtek schválili změny emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
Již ve středu se na změně emisních norem CO2 shodli zástupci členských států Evropské unie. Nyní musí předpis ještě formálně schválit Rada Evropské unie na některém ze svých nejbližších zasedání a norma začne platit.
Návrh Evropské komise podpořilo 458 europoslanců z 573 přítomných, proti jich bylo 101. Hlasování se zdrželo čtrnáct členů Evropského parlamentu. Návrh podpořilo všech dvacet přítomných českých europoslanců. Markéta Gregorová z frakce Zelených se čtvrtečního hlasování neúčastnila, protože je na Ukrajině.
Cílem navrhované změny je podpořit evropský automobilový průmysl, který prochází rychlými technologickými změnami a čelí rostoucí konkurenci. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba třináct milionů lidí a vytváří čtrnáct procent hrubého domácího produktu v Evropské unii.
Návrh je součástí akčního plánu Komise pro evropský automobilový průmysl, který unijní exekutiva představila 5. března. Navazuje na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který zahájila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen na konci ledna a jehož součástí byla otevřená veřejná konzultace a diskuse s průmyslem a dalšími zúčastněnými stranami s cílem řešit nejnaléhavější výzvy, kterým toto odvětví čelí.
„Evropská komise navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky,“ uvedla unijní exekutiva na začátku dubna.
Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027. „Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí,“ dodala tehdy komise.
„Náš návrh na flexibilnější výpočet emisí pro nově prodaná auta od tohoto roku (za tři roky místo jednoho) právě prošel v hlasování Evropského parlamentu. Automobilkám to pomůže lépe plánovat, zvládat výkyvy poptávky a zároveň jim tím dáváme potvrzení, že jejich investice do dekarbonizace mají pevnou oporu,“ uvedl český europoslanec Luděk Niedermayer z frakce Evropské lidové strany.
„Jsem přesvědčen, že jde o rozumný kompromis, a těší mě, že Evropská komise i většina europoslanců sdílejí stejné stanovisko. Odklon od dohodnutých cílů by byla chyba,“ dodal. Udržitelná doprava podle něj nejen přispívá ke zmírnění klimatické změny, ale zároveň zlepšuje kvalitu ovzduší, a tím i zdraví obyvatel.
Jeho kolegyně ze stejné frakce Danuše Nerudová považuje schválení návrhu za zatím největší pragmatickou změnu Green Dealu (Zelené dohody pro Evropu) v tomto mandátu Evropského parlamentu. „Upravujeme normy tak, aby nezatěžovaly evropský – a zejména český – průmysl a konkurenceschopnost. Zároveň však toto opatření nijak nebrzdí investice do nízkoemisní mobility,“ dodala.
Ondřej Krutílek z frakce Evropských konzervativců a reformistů sdělil, že má z hlasování „smíšené pocity“. „Na jednu stranu jsem rád, že se automobilkám konečně uleví od hrozících pokut. Na druhou stranu to, co se přijalo, není dostatečné. České a evropské automobilky žádaly o prodloužení období pro výpočet pokut na pět let, dostanou jen tři,“ uvedl Krutílek.
„Zkoušeli jsme za naši konzervativní skupinu ECR prosadit pětileté období, ale bohužel většina Evropského parlamentu včetně největší skupiny EPP byla proti,“ dodal Krutílek.
Zmírnění emisních norem na automobily ochrání konkurenceschopnost českých firem a dá čas na investice, uvedl to v tiskovém prohlášení ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček. Podle schválené úpravy by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů v letošním roce.
„Český průmysl tuhle změnu potřeboval. Evropská unie odkládá pokuty, poskytne firmám čas na investice a zároveň ochrání jejich konkurenceschopnost,“ uvedl Vlček. Rozhodnutí podle něj vychází ze společné česko-italské iniciativy. „Děkuji všem, kteří se s námi na prosazování návrhu podíleli. Dokazujeme, že pokud máme dobrý návrh a jsme v jeho prosazování aktivní, dosáhneme úspěchu,“ dodal.