Vstup nového zahraničního hráče na český letecký trh je důsledkem toho, že spolu nesoupeří letecké společnosti, nýbrž vlády. Myslí si to alespoň spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně.

„Lufthansa je díky pomoci spolkové vlády v kondici, která jí umožňuje flexibilně a aktivně využít každé příležitosti, která se jí z jejího pohledu na poli letecké dopravy nabízí,“ komentuje Šimáně fakt, že v Praze ještě letos otevřou svoji základnu Eurowings, dceřiná společnost německého obra.

Šimáně poukazuje na to, že podpora leteckých společností v Česku byla podle něj zlomková a pomalá. Lufthansa měla na konci loňského roku na účtech 10,6 miliardy eur, více než polovinu z této sumy od německé vlády. Naproti tomu Smartwings získaly státem garantovaný úvěr dvě miliardy korun od čtyř českých bank letos v březnu.

„Zatímco Lufhansa dostala se všemi svými subjekty prostředky na to, aby svoji cashovou krizi překonala, my jsme si mohli za více než 200 milionů (poplatek Exportní garanční a pojišťovací společnosti pozn. red.) půjčit až v úplném finále. A nebyla to cílená podpora letecké dopravy, ale program Covid Plus pro všechny subjekty na trhu,“ říká Šimáně, CEO a majoritní akcionář Unimex Group, pod niž spadají Smartwings, tedy vlastník národního přepravce ČSA.

Představitelé Eurowings oznámili, že přijmou více než stovku zaměstnanců. A mohou mezi nimi být i ti propuštění z ČSA.

„Se značkou ČSA je spojená staletá tradice a hlavně stovky lidí se speciální kvalifikací. Mnozí z nich se teď budou muset rekvalifikovat nebo budou muset hledat uplatnění mimo Česko. Pokud dostanou pracovní smlouvu u Eurowings, tak vedlejším produktem této situace bude i to, že český stát přijde o jejich daně,“ uvedl Šimáně.

Ten pro Forbes okomentoval i další dění kolem leteckých společností z Unimex Group. Ty jsou podle něj aktuálně v odlišné situaci.

„Pokud bychom měli srovnávat pravidelné a charterové linky, tak provoz těch druhých je v současné době jednodušší,“ říká Šimáně. „Pravidelné linky i přes velmi mírný nárůst v podstatě stagnují, zatímco charterový trh šel ve srovnání s loňským rokem o několik desítek procent nahoru. Smartwings byly letos v létě o 30 až 35 procent lepší než loni.“

Šimáně je přesvědčen, že úvěr pro Smartwings by mohla společnost celý splatit z částky, kterou aerolinky v dohledné době hodlají vysoudit od firmy Boeing. S tou jsou v několikaletém sporu za nucené uzemnění strojů 737 MAX a suma podle Šimáněho přesahuje dvě miliardy korun (některé odhady míří až k částce 2,5 miliardy).

„Nedohodli jsme se na nabízené výši plnění, a proto jsme museli Boeing v USA zažalovat. Věříme, že by do konce příštího roku mohlo být rozhodnuto,“ řekl Šimáně. „Kdybychom ty finanční prostředky, o které se soudíme, měli, tak bychom žádný úvěr nepotřebovali. To by byla mezi leteckými společnostmi naprosto ojedinělá situace, jen potvrzující fakt, že jsme do doby covidu byli ziskovou a dobře hospodařící společností.“

Další aktuální záležitostí je žádost na odložení reorganizačního plánu ČSA, jehož klíčovou součástí je dohoda se společností Airbus ohledně dluhu za letadla, která ČSA od francouzské firmy neodebrala. O prodloužení lhůty bude rozhodovat Městský soud v Praze. Smartwings chtějí, aby se lhůta z letošního října posunula na únor 2022.

Airbus do insolvenčního řízení s ČSA přihlásil dluh ve výši 17 miliard korun. „Ta suma je nesmysl,“ uvedl jen Šimáně.

„Na dohodu s Airbusem potřebujeme čas. Asi ho úplně nevyčerpáme až do února, ale bylo by dobré mít určitou rezervu. Předpokládáme, že do konce roku bychom se na nějakém společném řešení situace domluvit měli,“ uvedl Šimáně.