skip to main content
Forbes Fastwheels

Nejdražší fabia za půl milionu, bláznovství ze Švédska a hubnutí u Rolls-Royce

Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Nejdražší fabie za víc než půl milionu

Mladoboleslavská automobilka dnes odtajnila všechny informace o historicky nejdražší Škodě Fabia. Od loňského podzimu prodávaná škodovka se totiž dočkala i sportovní verze Monte Carlo. Silnější motor ale v nabídce nepřibyl, takže stropem je dál stopadesátikoňový čtyřválec.

Jediné, co automobilka zatím tají, je cena. Dá se však předpokládat, že Fabia Monte Carlo ve vrcholové verzi bude atakovat hranici 550 tisíc korun. A tolik malá fabia, která se loni s víc než patnácti tisíci prodanými kusy stala nejprodávanějším autem v Česku, ještě nikdy nestála.

Od běžného modelu se bude Monte Carlo na první pohled lišit hlavně černou maskou chladiče, jinými nárazníky nebo černými koly. Uvnitř se pak nad rámec standardní nabídky počítá se sportovními sedadly, palubní deskou v karbonovém designu a červeným ambientním osvětlením.

Nejdřív peníze, potom radost

Alfa Romeo má konečně nový model. Dostal název Tonale. A protože svět chce SUV, Italové jedno takové kompaktní postavili. Hybridní i naftové. Má za úkol automobilku spadající pod obří koncern Stellantis vysekat z dlouhodobých finančních problémů. Když to dokáže, slavná značka začne světu zase dávat i krásná sportovní auta.

Alespoň takový plán má její šéf Jean-Philippe Imparato, který loni na jaře přišel do Alfy z Francie, kde stál v čele automobilky Peugeot. „Když se nám bude dařit, jsem si jistý, že se šéfem koncernu Calosem Tavaresem se budeme bavit o autech snů, protože musíme podporovat příběh Alfy Romeo i v budoucnosti. Nebude to zítra, ale jednou bych chtěl mít duetto,“ řekl Imparato britskému webu Autocar.

Duettem přitom myslel legendární Alfu Romeo Spider z šedesátých let. Automobilka však v posledních deseti letech bojuje s nízkými prodeji a v tomto století přišla jen se dvěma sportovními auty. Jedním byl 4C Competizone, jehož se v Modeně mezi roky 2013 a 2020 vyrobilo přes devět tisíc exemplářů, druhým pak exkluzivnější model 8C Competizone s výkonem 450 koní, který vznikl jen v počtu 500 kusů.

Právě v případě 8C Competizone se v roce 2018 mluvilo o jeho nástupci, ovšem s elektromotorem. Z ekonomických důvodů ale tenhle fanoušky značky s nadšením přijatý plán spadl pod stůl. Jestli na něj dojde, teď bude záležet na tom, jak se bude dařit prodávat běžné alfy. A také na tom, jak si automobilka poradí s přechodem k elektromobilitě. Už totiž avizovala, že od roku 2027 nic jiného než elektromobily prodávat nebude.

Brutální divočina ze Švédska

Koenigsegg Jesko
Reklama

Švédský výrobce hypersportovních aut Koenigsegg letos oslaví dvacet let existence. A do další dekády má skvěle našlápnuto. Na jaře se do rukou prvního zákazníka dostane model Jesko za víc než sedmdesát milionů korun s výkonem až 1600 koní z omezené a už dva roky vyprodané série 125 aut.

Jesko sice sází na pětilitrový osmiválec se dvěma turbodmychadly, ale majitel automobilky Christian von Koenigsegg už naplno řeší nástup elektromobility. Jeho tým tak v Ängelholmu vyvinul a postavil elektromotor, který dostal název Quark.

Čtyřmístný Koenigsegg Gemera

Jeho kouzlo je ukryto v kombinaci váhy a výkonu. Konkrétně jde o třicet kilogramů a 340 koní. První auto, v němž by se novinka měla objevit, bude čtyřmístný hybridní model Gemera, který má díky kombinaci tří elektromotorů a dvakrát přeplňovaného dvoulitrového tříválce dosáhnout na výkon 1700 koní. Automobilka navíc počítá s tím, že svůj elektromotor nabídne i výrobcům lodí nebo letadel.

Spirit of Ecstasy zhubla. Kvůli elektřině

Vypadá to trochu jako příprava na chudší roky, které možná přijdou s blížící se elektromobilitou. I když totiž Roll-Royce loni na celém světě prodal rekordních 5586 aut, což představuje meziroční nárůst o 49 procent, ikonická soška na jeho kapotě zhubla.

V Rolls-Royce samozřejmě věří, že elektromobilita prodejní čísla nesrazí a jako důvod zeštíhlení sošky uvádí její aerodynamičtější tvary, které pomohou snížit odpor vzduchu a zvýšit dojezd. Zákazníci budou mít šanci si to ověřit už příští rok, kdy Rolls-Royce plánuje začít prodávat první elektromobil Spectre.

Nová podoba ikonické sošky se pak postupně rozšíří i na další elektrické vozy, které budou v následujících letech přibývat. Od roku 2030 by už pak Rolls-Royce měl nabízet jen elektromobily. Kdo si do té doby stihne koupit luxusní limuzínu s tradičním dvanáctiválcem, dostane auto se Spirit of Ecstasy v současném designu.

Technika z Formule E míří na silnice

Na elektromobilitu se chystá i luxusní odnož Citroënu, značka DS. Jak bude taková budoucnost vypadat, ukázala prostřednictvím konceptu E-Tense Performance, který vychází z techniky používané v seriálu formule E.

Karoserie je tedy vyrobena z karbonu a také podvozek je v podstatě převzat ze závodního vozu. Auto pak pohání dva elektromotory s celkovým výkonem 815 koní. Výhodou auta, ze kterého automobilka hodlá čerpat při vývoji sériových modelů, je rekuperační výkon, který je rovněž 815 koní. V praxi to znamená, že řidič ve většině případů, kdy potřebuje zpomalit, nemusí používat brzdu. O zpomalení se postará právě rekuperace.

Inovativní je technika viditelná zvenku. Systém světel je složen z 800 LED diod. A v místech, kde auta běžně mají světlomety, jsou tentokrát dvě kamery sbírající data potřebná pro jízdu, která by se v budoucnu mohla obejít bez zásahu řidiče.