Ulice čínských měst se v posledních letech ztišily. A to díky tomu, že se v asijském státu ve velkém rozjely elektromobily. S nimi se nyní snaží dobýt evropský trh čínská automobilka BYD. Jaké vyhlídky má firma od Česka a v čem se liší řízení podniku na evropské a asijské půdě, popsal na galavečeři Forbesu Top CEO 2025 šéf automobilky pro Česko Shawn Wang.

Snaha firmy prosadit se na zdejším kontinentu může brzy přejít do vyšších obrátek. „Naše maďarská továrna začne do konce letošního roku vyrábět první elektromobily.“ Od toho si Wang slibuje, že to zvýší rychlost dodávek vozidel i jejich nabídku.

Chytnout se v domovině Škodovky jde ale společnosti zatím ztuha. Od dubnového nástupu tu podle statistik Svazu dovozců automobilů prodala 146 vozidel. Český trh je výzva, ale máme pro něj velké plány,“ uvedl Wang na eventu v pražském Rudolfinu.

Vedle čistě elektrických vozů tu hodlá asijský gigant vsadit na hybridní vozidla. Ostatně touto cestou se v Evropě vydala řada čínských automobilek včetně BYD. Například letos v létě se jim podařilo získat nejvyšší podíl na prodeji hybridů na evropském trhu.

Obecně chuť po vozech jezdících na elektřinu v Česku pomalu stoupá. Za letošních prvních deset měsíců tu vzrostl počet registrovaných elektromobilů o polovinu na více než padesát tisíc. Čistě elektromobily tu teď tak tvoří necelé procento ze všech aut.

„Myslím, že mnoho firem a institucí je ochotno elektroauta testovat a používat,“ věří Shawn Wang tomu, že si mezi Čechy, potažmo Evropany najde BYD zákazníky. Minimálně na evropském poli se to firmě daří, když tu otřásá dříve dominantní pozicí americké Tesly.

Evropa je dnes pro čínského lídra ve výrobě elektromobilů nejdůležitějším regionem. Není se ale vlastně čemu divit. Na jeho domácím trhu je totiž přetlak automobilek.

Ty navíc vyrábějí mnohem více aut, než o kolik je v asijské zemi zájem. Což vedlo k cenovým válkám, které tlačí prodejce na hranici bankrotu. Právě úspěch za hranicemi je šance jak přežít. S ohledem na přehřátý domácí trh vyplynula pro čínské automobilky před několika lety nemilá věštba: ze 130 výrobců jich do roku 2030 přežije jen patnáct.

Vraťme se ale zpět na starý kontinent. Shawn Wang na úterní akci pořádané Forbesem porovnal, jak se liší řízení firmy na našem kontinentu a v jeho vlasti. „Evropské myšlení je otevřenější a svobodnější, zatímco lidé v Číně spíš následují zavedené postupy. Je ale třeba říct, že obojí je dobré.“

Aby se BYD tady dařilo, je třeba mít podle Wanga globální vizi, ale zároveň respektovat místní kultury a zvyklosti. „Nejdůležitější je důvěra – musíte ji získat a pak ji udržovat.“

Vedle důvěry vidí jako klíčový aspekt, který by měl obecně mít dobrý lídr, stálou snahu inovovat. „My máme asi 120 tisíc lidí ve výzkumu a vývoji, abychom nepřetržitě inovovali naše produkty,“ uvedl.