Pošramocená pověst Boeingu 737 MAX se nebude napravovat snadno. To vám potvrdí snad každý expert na leteckou dopravu. A je jedno, že vzhledem ke skutečně důkladnému procesu recertifikace se z dříve proklínaného stroje nyní nejspíš stane nejbezpečnější letadlo na světě.

Zároveň se není úplně čemu divit. Výčet poruch, objevených techniky Boeingu ve spolupráci s odborníky z amerického úřadu pro civilní letectví (FAA) během roku a půl, co je letoun uzemněn, je totiž delší než samotný seznam povinných úkonů před startem. A věřte, že těch je opravdu hodně.

Příliš důvěry v očích potenciálních pasažérů navíc nevzbudila uniklá interní komunikace, v níž zkušební piloti Boeingu označují své kolegy, kteří nejnovější verzi ‚sedmtřisedmičky‘ navrhli, za klauny a jejich nadřízené za opice.

Tím spíš, když dle původních plánů měly být MAXy po upravení softwaru, který zavinil smrt 346 lidí, zpátky ve vzduchu v horizontu několika málo týdnů – nikoliv měsíců.

Lze celkem objektivně prohlásit, že kdyby inkriminované stroje nenesly ve svém názvu označení 737, dost možná by nad nimi jejich výrobce už dávno zlomil hůl. Protože jde ale o nejrozšířenější Boeing na světě, dostal letoun druhou šanci.

A ta by měla přijít už opravdu brzy. Proces opětovné certifikace ze strany amerických úřadů je dle dostupných informací ve své poslední fázi, díky čemuž se s návratem MAXů na oblohu počítá ještě před koncem tohoto roku – konkrétně 29. prosince, kdy by se zásluhou American Airlines měly objevit na trase mezi New Yorkem a Miami.

Vydání Forbesu Zázrak

Aby si dotčení pasažéři nemuseli připadat jako pokusní králíci, rozhodlo se pro ně vedení největší letecké společnosti světa uspořádat speciální exkurzi, v rámci níž se budou moci podívat na palubu zmíněného letadla a zeptat se samotných pilotů i jejich kolegů mechaniků na vše, co je kolem nejnovější verze ‚sedmtřisedmičky‘ zajímá.

V American Airlines si od tohoto neotřelého kroku slibují, že se jim tak podaří odbourat strach, který mnozí z potenciálních pasažérů oprávněně pociťují. Exkurze by podle televize CNBC měly proběhnout krátce po svátku Dne díkůvzdání, a to na třech jednotlivých místech: na letišti v Dallasu, Miami a newyorském La Guardia.  

Každý pasažér, na jehož let má být nasazena nejnovější verze Boeingu 737, bude o této skutečnosti včas informován a bude mu nabídnuto, že v případě přetrvávajícího strachu si bude moci své letenky bezplatně přebookovat na jiný termín.

Za období od letošního července do září vykázal Boeing ztrátu v přepočtu bezmála 11 miliard korun

Mezi desítkami aerolinek, které se v minulosti na dotčené stroje rozhodly vsadit, jsou i české nízkonákladovky Smartwings. Ty si jich ještě před celosvětovým uzemněním stihly pořídit celkem sedm, přičemž dalších devět mají objednaných. Pochopitelně i ony budou muset řešit, jak nalákat cestující na jejich palubu, jakmile jim evropské regulační úřady udělí definitivní povolení vzlétnout.

„Kroky k obnovení, respektive zvýšení důvěry v bezpečnost tohoto stroje samozřejmě podniknout plánujeme,“ potvrdila Forbesu mluvčí společnosti Vladimíra Dufková. „Jejich podoba nicméně bude záležet na pandemické situaci v Česku. ‚Exkurze‘ je určitě dobrý nápad, bohužel je ale v době nouzového stavu špatně proveditelná.“

Zpráva o finišujícím procesu certifikace MAXů je pro Boeing jednou z mála pozitivních novinek v tomto roce. Na amerického výrobce letecké techniky pandemická krize tvrdě dopadla a společně s problémy nových letounů způsobila, že firma již čtyři čtvrtletí po sobě vykázala účetní ztrátu. Ta jen v období od letošního července do září činila 466 milionů dolarů, tedy bezmála 11 miliard korun.

Aby vedení společnosti co nejvíce limitovalo negativní dopady způsobené koronou, rozhodlo se přistoupit k dalším radikálním škrtům v řadách svých zaměstnanců. Do konce roku 2021 by proto její brány mělo opustit vedle již dříve avizovaných 19 000 dodatečných 30 000 zaměstnanců.