Vytáhnout z kapsy klíče, podívat se do poštovní schránky? Bývávalo. Dnes už se spíš hodí otevřít si mobilní aplikaci. Bydlení v budovách prochází zásadním procesem digitalizace a je u toho i nadějný český startup.
„Ne každá firma působí na trhu s takovým potenciálem pro růst a ne každá může reálně vytvořit produkt, který změní nějaké odvětví,“ říká Lukáš Balík, spoluzakladatel a CEO Spaceflow.
Takto vysoké ambice jsou čím dál víc podepřeny čísly. Startup Spaceflow má roční ARR – pravidelně se opakující revenues, jeden z důležitých parametrů pro valuaci technologických firem – v řádu středních desítek milionů korun. Vyrostlo k téměř šedesátce zaměstnanců. A hlavně letos absolvovalo investiční kolo, v němž prodalo podíl švédské skupině Hydda za 200 milionů korun.
„Před čtyřmi lety jsme spravovali asi deset budov v Česku a měli jsme jednu vlaštovku v Londýně, dneska jich máme pod kontraktem přes tři stovky. A každý rok samozřejmě chceme víc. Máme velmi ambiciózní a poměrně agresivní plány na další období,“ říká čerstvý třicátník Balík.
Spaceflow je totiž účastníkem závodů v oblasti zvané proptech – spojením anglických výrazů property a technologies vznikl nový obor. „My vytváříme prostředí pro lidi v budově. Stavíme aplikaci, která pomůže lidem jednodušeji využívat funkcionality budovy, být ve spojení s komunitou, s majitelem,“ vysvětluje CEO Spaceflow.
„Všechny podpůrné technologie musí interagovat s vrstvou pro nájemce – tu tvoříme my. Naši aplikaci každý den někdo otevře, a usnadní mu tak život. Zabookuje si společnou místnost, přečte si nástěnku, přihlásí se na event nebo třeba zaplatí úklid.“
Komu to v Česku pořád přijde trochu jako sci-fi, ten snáze pochopí, proč se firma založená dvojicí Lukáš Balík, Jan Jílek obchodně neváže na rodnou zemi. „Pro každého foundera je důležité mít i na domácím trhu co nejvíc projektů, ale od začátku jsme věděli, že chceme stavět produkt, který má globální vizi. Naší technologii nahrávají víc jiné oblasti, chtěli jsme uspět venku, spoludefinovat trh,“ popisuje Balík.
Přeloženo do čísel: Benelux jim tvoří 27 procent, Skandinávie čtrnáct procent, německy mluvící země téměř polovinu obratu – na zbytek, včetně Česka, zbývá dvanáct procent byznysu. Ale pořád to mají být jen začátky. Do konce příštího roku hodlají ze tří stovek budov vyskočit na 1500. Minimálně.
„Cesta je dlouhá, digitalizace celého oboru trvá, ale… Pořád mi to číslo vlastně přijde malé,“ usměje se Balík. „Protože budov na světě je strašně moc a my máme drápky ve velkých portfoliích, jen jeden náš klient má sám čtyři tisíce budov. Zároveň cítíme, že dynamika je daleko větší než před covidem. Moje vize je, že jakákoli komerční i rezidenční budova upotřebí digitální vrstvu pro nájemce,“ dodává.
V globálním měřítku náleží mezi největší třeba skupina VTS, trh je ale stále otevřený a teprve se utváří. Lídři se rodí a Spaceflow mezi ně chce patřit.
I proto Spaceflow dávno funguje primárně v angličtině, v Karlíně sídlí vývojová sekce, ta obchodní je v Londýně. Trendy ze západní Evropy jim nahrávají. Sledovat přes aplikaci spotřebu energie, komunikovat s nájemníky, mít přístup do bytu v mobilu… To všechno už se tam děje.
„Je ohromně osvěžující pracovat s inovativními, progresivními trhy,“ přiznává Balík. „V Česku je známý trend vlastního bydlení, v zemích našich klientů hodně funguje to nájemní. Velké fondy pronajímají celé projekty se spoustou sdílených služeb, které lákají nájemce trávit tam co nejvíc času a kupovat si více služeb než jen nájem samotný. To je obrovský trend, na němž Spaceflow od začátku stojí.“
Moderní development ve Skandinávii, v Beneluxu či německy mluvících zemích navíc s chutí mixuje kancelářské a rezidenční prostory. Přidává k tomu sdílené konferenční zóny či kavárny. „A to je jedna z velkých změn, které technologicky reflektujeme. Ani u kancelářských budov to není B2B trh, ale B2C. Majitel musí člověka v budově znát a vědět, co mu nabízí. To se za covidu strašně změnilo,“ tlumočí Balík.
„Předtím trh fungoval fantasticky, budovy byly naplněné, fondy točily obrovské peníze. Dnes se musí snažit, aby lidi do budov přilákaly. Nejen splnit základní potřebu, ale vytvořit chtíč v té budově být,“ dodává.
Řešením jsou podle něj synergie. Jak Balík říká, v obrovské mase jménem proptech, která globálně za první půlrok 2022 naraisovala rekordních 13,1 miliardy dolarů, nikdo nezvládne všechno sám. Proto do nich majetkově vstoupila Hydda. Švédská skupina sdružuje jak technologické firmy (i ty z proptechu), tak majitele budov. Jedním z investorů Hydda Group je ostatně Vasakronan, největší švédský pronajímatel komerčních budov.
„Proptech je hot a tisíce firem se zaměřují na různé vertikály. Na to, jak designujeme budovy, jak probíhají transakce, jak se řeší leasing – až po provoz,“ vysvětluje Balík. „A tohle všechno na konci dne musí fungovat dohromady.“
Vysoká škálovatelnost je vybízí ke smělým plánům, získaných 200 milionů korun míří primárně do obchodního týmu a do produktu: „Abychom mohli pokračovat v tom, že určitým způsobem spolutvoříme trh a jsme v popředí inovace.“
Což je dáno i tím, že zkrátka začali brzy. Když se dnes Balík vrací k začátkům Spaceflow, hodí se výraz first mover advantage neboli výhoda těch, kdo udělají první krok dříve než konkurence.
„Měl jsem štěstí na zkušené lidi z oboru real estate, kteří věděli, že digitalizace a změna prostředí je nevyhnutelná, že čistě offline svět je passé. Díky nim a načasování jsme se byli schopní zapsat na mapu řešení velmi brzy,“ říká Balík. „Jezdili jsme po světě na hlavní konference, bylo poměrně snadné dostat se na stage, do panelů, zato dneska musíš dát v některých případech i desítky tisíc eur, abys mohl někam umístit svoje logo.“
Dílčí zkoušky plní výborně, výhledově je ale čeká ještě větší test. IPO, tedy vstup na burzu. Jakmile bude plánovaná expanze úspěšná, Hydda se následně v mateřském Švédsku plánuje stát veřejně obchodovatelnou společností. „V rámci dvou tří let by se to mělo stát. Přinese to spoustu změn, dneska mnoho z nich asi sám nejsem schopen číst,“ říká Balík.
Jeho společnost zkrátka běží závod o hodně příležitostí i hodně peněz, samozřejmě ve velké rychlosti. Dnes ve Spaceflow už jen vzpomínají, jak začínali s rozhraním, které ve zkratce připomínalo zdigitalizovanou nástěnku.
„To se posunulo mnohem dál, očekávání jsou úplně jinde,“ přiznává. „Majitelé chtějí skrz technologii řešit helpdesk, přístup do budovy, management dokumentů, domovní řády, rezervační systém, platby… To je samozřejmě výzva pro vývojový tým. Abychom byli pořád v popředí inovace, musíme do něj investovat.“
K tomu je však potřeba dostatek schopných zaměstnanců. „Moje role je zajistit, že máme v týmu nejlepší lidi, největší talent. Že máme prostředí a kulturu, která je schopná je přitáhnout. Že máme vizi, jasnou strategii pro tým i klienty,“ říká.
„Věřím, že tohle platí od začátku, ale do toho musíte být jako foundeři autentičtí, trávit s lidmi hodně času, poslouchat jejich feedback. Aby cítili seshora, že to není management naoko s kalkulem vydělat peníze, ale něco, co opravdu žene vpřed naše vášeň,“ dodává.
Tak velká vášeň, že se nechce zastavit jen v Evropě. Další možné cíle: Amerika, Asie, Blízký východ. Se stejným cílem – nabídnout v jedné aplikaci vše potřebné.
„Každý konkurent v oblasti Tenant Experience (segment proptechu, na který se Spaceflow specializuje, pozn. redakce) je trochu jinak zaměřený, u nás jsou třeba čistě officoví, my máme v DNA, že pozvedáváme uživatelskou zkušenost pro jakýkoli typ rezidenční i komerční budovy. To nás i vymezuje,“ věří Balík, že po IPO se Spaceflow výhledově rozkročí i na další kontinenty. „Potenciál růstu je pořád obrovský.“