Dlouhá fronta na Václavském náměstí táhnoucí se od sochy svatého Václava až ke vchodu do nově otevřené prodejny irského řetězce Primark ukázala dvě věci: Češi rádi nakupují fast fashion a lákají je známé světové značky.
Primark otevřel novou prodejnu v budově The Flow Building, ve které si pronajímá tři patra od developera Flow East. Vstup irského řetězce s levnou módou na český trh odsunula pandemie, čtvrteční ostrý start však do obchodu přilákal davy.
Snad vás napadne, že to o Češích něco vypovídá. Možná. Ale v extrémním zájmu o novou prodejnu nejsou osamoceni. Například v roce 2019, kdy Primark otevíral v Birminghamu svoji zatím největší prodejnu, stáli před ní několikahodinové fronty i Angličané. A stejně tak čekají davy lidí takřka v kteroukoliv roční dobu i před vlajkovým obchodem Primarku na londýnské Oxford Street.
Teď jsou ale fronty v Praze a lidé tam v třicetistupňovém horku čekají na vstup do obchodu i dvě hodiny. „Pokud by se za očkování dával jako bonus poukaz na slevu 25 korun do Primarku, máme do deseti dnů vakcinovaných 110 procent občanů,“ rýpnul si jeden diskutující na Facebooku a můžeme se jen dohadovat, nakolik je blízko skutečnosti.
Nutno ale dodat, že dlouhé fronty měla do značné míry na svědomí i vládní opatření, kvůli kterým se do prodejny se v jednu chvíli vejde jen 313 zákazníků.
Primark vlastní britská skupina Associated British Foods, která se kromě retailu zaměřuje také na zemědělskou produkci, potraviny nebo výrobu cukru, ve které je dokonce světovou dvojkou. Právě retailová divize je však nejúspěšnější a největší sekcí skupiny a tvoří téměř polovinu jejích příjmů.
Velkou měrou se na tom podílí právě fast fashion gigant Primark, který stále roste. V roce 2019 byla hodnota řetězce 1,1 miliardy liber, což je více než čtyřnásobek hodnoty společnosti v roce 2010. Skupina Associated British Foods je i díky tomu v žebříčku největších světových firem, který sestavuje americký Forbes, na 660. místě.
Zajímavé je, že řetězec vytrvale odmítá přesun do online prostoru a svoji strategii staví výhradně na kamenných prodejnách. To pro něj ovšem v loňském roce znamenalo vysoké ztráty. Podle vyjádření řetězce z počátku letošního roku ho série lockdownů v Evropě připravily asi o 1,4 miliardy dolarů.
V negativním postoji k prodeji online se nová značka na tuzemském trhu ostatně vymyká i zdejším trendům. Podle projektu Česká e-commerce se totiž počet e-shopů v Česku během pandemie navýšil o osm procent a na počet obyvatel má nyní země nejvíce online obchodů v Evropě.
V Česku je ale Primark evidentně love brand. A to už delší dobu. Například cestovní agentura ShoppinTrips.cz nabízela akci prozaicky nazvanou „Výlet do Primarku v Drážďanech“, kam se zájemci mohli dopravit vlakem nebo autobusem, firma DoPrimarku.cz za stejným účelem vozila turisty z Pardubic či Hradce Králové.
Podobné výlety jste mohli pořídit na Slevomatu, kde pořadatelé výmluvně lákali do Drážďan „buď za kulturou, nebo do Primarku“. Nyní je s podobným byznysem zřejmě konec a dá se jen předpokládat, že dnešní fronta levných svršků chtivých zákazníků nebude zdaleka poslední.
Co je ale do irského řetězce tolik láká? Na první místě je to skutečně velmi nízká cena zdejšího oblečení. Tričko tu koupíte i za šedesát korun a boty začínají kolem stovky. Nejdražší položkou, která je k mání, je kufr za tisícovku.
Současně však zákazníky přitahuje i široká nabídka. Pokud si zde už z principu nechcete nic pořizovat, doporučujeme vám sem nechodit ani na exkurzi. Nemuseli byste odolat. Řetězec pečlivě zkoumá přání a potřeby zákazníků napříč trhem a snaží se vyhovět všem. I těm, kteří z principu odmítají fast fashion.
Přitom ještě nedávno se mluvilo o tom, že řetězcům, jako je Primark, pomalu zvoní hrana, a během první pandemické vlny řada analytiků na módní byznys tvrdila, že se k nákupům rychlé levné módy už nevrátíme. Ukázalo se ale, že to byl omyl. Podle analýzy ONS se jen na britském trhu v létě 2020 nakupovala fast fashion stejně intenzivně jako v předchozích letech.
I podle prvního dne působení irského řetězce na českém trhu se však dá odhadovat, že si své zákazníky najde. „Zájem o koncept a zboží Primarku bude určitě velký, Češi mají o značce velice dobré povědomí, mnoho jich vyjíždí za nákupy jejího zboží do okolních zahraničních měst,“ připomíná Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor Cushman & Wakefield pro střední a východní Evropu.
Těžit může Primark i z toho, že závěr loňského roku přinesl utlumení činnosti konkurence a zavírání některých jejích obchodů, a to i těch známějších značek.
Primark působí ve třinácti evropských zemích a ve Spojených státech. Vedle Irska a Velké Británie má prodejny také ve Španělsku, Portugalsku, Německu nebo Francii.
Loni řetězec vstoupil také na slovinský a polský trh a česká prodejna je 396. v pořadí. Další by se navíc měla otevřít v příštím roce v brněnském obchodním centru Olympia. Vedle toho chce Primark v roce 2022 vstoupit také na slovenský trh.