skip to main content
Módní byznys

Náš zákazník, náš pán. Jak módní byznys ustál turbulentní rok 2020

Ačkoliv oblast fashion není jediný segment průmyslu, který během pandemie dostal pořádně na frak, je jedním z těch, kde došlo k rychlým změnám. Značky se snažily přizpůsobit svým klientům a módní domy či concept story, které hlásaly, že online nákupy nikdy nemohou nahradit osobní smyslový zážitek v butiku, musely svou filozofii výrazně změnit.

A stejně tak musely přehodnotit svůj přístup k honbě za okamžitým nákupem. Místo toho, aby módní domy během karantény tlačily na konverze, snažily se prohloubit svůj vztah se zákazníkem a ještě bedlivěji sledovat jeho osobní hodnoty a preference.

Když je móda politická

Pokud byl takzvaný fashion aktivismus před rokem 2020 tendencí sice rostoucí, ale nikoliv hlavní, pak letos tento směr naprosto převážil nad čímkoliv jiným. Nejen ve Spojených státech módní domy podporovaly například americké protesty proti policejní brutalitě vůči Afroameričanům.

Reklama

Marc Jacobs byl jedním z těch, kterému demonstranti poškodili butik, ale přední světový návrhář, jehož jmění je odhadováno na 100 milionů dolarů, na svém instagramovém účtu zdůraznil, že skutečné násilí leží jinde.

Turbulentní rok 2020 ještě upevnil spotřebitelské chování, kdy si nekupujeme pouze oblečení, ale celý jeho příběh v pozadí. Pokud nějaká fashion značka nemá svou filosofii postavenou v souladu s hodnotami možného zákazníka, pravděpodobně ho na svou stranu nezíská.

Absolutním hitem mezi nakupujícími se stala kabelka Telfar, které se přezdívá „Birkinka z Bushwicku“. Birkinka je označení jedné z nejikoničtějších a nejdražších kabelek světa od módního domu Hermés, Bushwick část Brooklynu, kde historicky bydlela převážně pracující třída.

Telfarem pak není nikdo jiný než afroamerický návrhář Telfar Clemens, který navrhl tašku za necelých čtyři a půl tisíce korun – dnes beznadějně vyprodanou ve všech barevných provedeních. K popularitě jí pomohly nejen celebrity jako Oprah, ale také demokratická politička a aktivistka Alexandria Ocasio-Cortez.

Naučte se s TikTokem

Z pozice módního domu či značky nemůžete zavrhovat sociální síť TikTok jako nějaká hloupá videa, kterým jednoduše nerozumíte, protože už nepatříte do kategorie náctiletých. Zaměstnanci módního průmyslu naopak ví, že právě v rámci TikToku musí vyvíjet tu nejprogresivnější kreativitu.

Speciální výzvy neboli #challenge zde uvedl Dior, Burberry, Ralph Lauren. Výzva výrobce tradičních italských kabelek Furla měla neuvěřitelných půl miliardy zhlédnutí.

Reklama

TikTok si svůj obří byznysový potenciál v rámci módního segmentu moc dobře uvědomuje. Nejenže zaměstnává tým marketérů, kteří se věnují luxusním značkám, ale také na příští rok uzavřel spolupráci s nákupním portálem Shopify.

Fashion week musí být zážitkem

Jak vypadaly módní týdny mezi pandemickými vlnami? Některé show se odehrály výhradně online, jiné zase v přírodě, bez diváků nebo s loutkami namísto modelů a modelek. Jedno je jisté – do své původní podoby se tato forma módní prezentace bude jen těžko vracet. Je nákladná, neekologická a pro všechny zúčastněné často zbytečně namáhavá.

Prezentace módních kolekcí musí být v budoucnu buď spektakulárním představením s uměleckým přesahem, či se odehrávat ve virtuálním světě.

Rouška jako luxusní módní doplněk

Nosíme je dnes všichni a asi ještě nějaký čas budeme. Ústenka se během pandemického roku stala logicky tím nejpoužívanějším módním doplňkem i obchodní příležitostí. Nejmódnější byl respirátor od značky Airinum, který nosí herečka Gwyneth Paltrow nebo modelka Bella Hadid, česká klenotnická značka Alo Diamonds pro svou klientku zhotovila ústenku s diamanty.

Seriály jako největší trendsetteři

A protože střídavě zažíváme vlny lockdownů a rozvolnění, naší jedinou jistotou jsou dovážkové gastroslužby a seriály. Letošní rok byl v tomto ohledu mimořádně bohatý, takže hity jako poslední série ságy Koruna, kde se konečně objevuje postava lady Diany Spencer, ale také Dámský gambit nebo Emily in Paris výrazně ovlivňovaly módní preference diváků po celém světě.

Budoucnost je fluidní

Jednou z nejvlivnějších osob současné módy je zpěvák Harry Styles. Patří mezi hlavní reklamní tváře Gucci a také se jako první muž samostatně objevil na obálce amerického časopisu Vogue. V šatech s volánky.

Z konzervativní kritiky, která se na jeho hlavu snesla, si Styles nic nedělá. Zaprvé, výrazné líčení očí a dámské nátělníky už nosil jeho velký vzor Mick Jagger. Zadruhé, někdejší pubertální idol si moc dobře uvědomuje, že budoucnost patří těm, kteří se nespokojí s pevnou škatulkou.

Reklama
Reklama