Martina Václavíka štvaly tuny vyhozených PET lahví. Rozhodl se proto bojovat proti balené vodě automaty na filtrovanou vodu. Postupně s nimi dobyl univerzity, kanceláře i nádraží. Nově jeho startup Lokni zamířil do nové pražské dominanty Masaryčky a na trh uvádí také filtrační zařízení pro domácnosti.

„Podle naší výtoče jsme dosud ušetřili 11,5 milionu půllitrových PET lahví. Je to samozřejmě odhad, protože nemáme jistotu, že každý, kdo si u nás natočí vodu, by si ji jinak koupil. Ale i kdyby to byl jen zlomek, pořád je to skvělý výsledek,“ říká Václavík, který celý život podniká v realitách a Lokni založil v roce 2017.

Od té doby dostal své filtrační automaty na šestapadesát fakult v rámci osmnácti univerzit, do desítek kanceláří a na třináct nádraží. Posledním přírůstkem do sítě Lokni je Masarykovo nádraží a přilehlá kancelářská budova Masaryčka.

„Nájemcem Masarykova nádraží je Penta, kterou projekt filtrované vody zaujal natolik, že si od nás objednala centrální filtrační systém i do svých kanceláří. Pro nás je to krásná reference – máme naše řešení v nejkrásnějším kancelářském objektu Česka,“ říká podnikatel.

Když zjišťoval, proč lidé kupují balenou vodu, zjistil, že spousta z nich nemá důvěru v kohoutkovou vodu ani pítka. Hledal proto cestu, jak vytvořit důvěryhodný zdroj vody s garantovanou kvalitou.

Lokni na Masaryčce

„Ve veřejném prostoru si lidé nechtějí točit vodu na záchodě a u pítka zase mají pocit, že se v něm můžou jiní mýt a podobně. Když jsme instalovali první automat na ČVUT, měli tam pítko, kam nikdo nechodil, ale u našeho automatu se najednou tvořily fronty. Vypadá to jako drobný rozdíl, ale důvěryhodnost hraje ohromnou roli v chování uživatelů,“ je přesvědčený Václavík.

Automat na vodu od Lokni vodu z vodovodního řadu přefiltruje, zchladí a díky zásobníku oxidu uhličitého ji nabízí v perlivé a neperlivé variantě.

„Filtry zachytí veškeré chutě, pachy, chlor a nečistoty až do velikosti 0,2 mikronu včetně většiny mikroplastů. Nově máme testované filtry i na rezidua léčiv, hormonů a pesticidů. Vedle toho používáme UV záření, které odstraní veškeré bakterie a viry,“ popisuje Václavík.

Automaty ovládá aplikace, která uživatelům ukazuje i množství vypité vody za den a počet ušetřených PET lahví. Na většině míst si lidé mohou vodu načepovat buď zdarma, nebo za relativně nízké předplatné. Provoz a údržbu automatů přitom hradí Lokni z příjmů z reklamy, která se objevuje v aplikaci a na LCD obrazovkách na automatech.

„Máme v databázi asi osmdesát tisíc uživatelů a kolem našich zařízení s reklamní plochou denně projde téměř půl milionu lidí. To je velký mediální prostor, který firmy využívají pro brand i HR marketing. Zároveň je to pro ně ESG aktivita, protože těmito penězi podporují ekologický projekt a studenti je vnímají jako odpovědnou firmu,“ přibližuje byznys model Lokni jeho zakladatel.

Denní limit na osobu je tři litry vody, aby nedocházelo k nadměrným odběrům. „Chceme nabídnout ekologickou alternativu k PET lahvím co největšímu množství lidí. Ale pokud bychom neměli žádný limit a každý by si na nádraží cestou na chalupu natočil dva barely s deseti litry vody, tak by to nefungovalo,“ říká Václavík.

Přestože hlavním driverem Lokni byla zpočátku ekologie, postupně se k tomu přidalo i téma zdraví. „Obrovský trend je longevity. Lidé se chtějí dožít vysokého věku ve zdraví, takže pijí méně alkoholu, cvičí, snaží se jíst lépe a logicky také přemýšlejí, jakou vodu pijí,“ popisuje podnikatel.

Během vývoje zařízení Lokni přitom zjistil, že vyrobit kvalitní vodu není zase tak jednoduché. „Testovali jsme ve spolupráci se Státním zdravotnickým ústavem a univerzitami spoustu filtrů, ale ukázalo se, že velká část z nich prostě nefunguje. Nebo fungují, ale zase se rychle zablokují. Případně nejdou dobře zkombinovat s UV zařízením. Byla to poměrně velká alchymie, nalézt filtry, které fungují opravdu perfektně,“ líčí Václavík.

Napadlo ho proto, že podobné problémy s filtry možná řeší i lidé v domácnostech. A že by dávala smysl expanze i do tohoto segmentu. „Vytvořili jsme takzvaný home kit, který využívá stejné technologie, jaké se nám osvědčily u veřejných automatů. A v březnu ho chceme uvést na trh,“ říká Václavík.

V roce 2023 mělo Lokni tržby šestnáct milionů korun a meziročně narostlo asi o sedmdesát procent. V celé síti přitom vytočilo 1,7 milionu litrů vody, což je oproti roku 2022 dvojnásobek. Loni v říjnu se také aplikace stala nejstahovanější v sekci jídlo a nápoje.

„Byla to úžasná chvíle, kdy jsme na pár dní předběhli McDonald’s, KFC nebo Foodoru. Souviselo to se začátkem akademického roku, kdy na univerzity nastupovala ohromná parta prváků. Každý den jsme měli přírůstek přes tisíc nových uživatelů,“ líčí zakladatel Lokni.

Do budoucna chce automaty na vodu rozšířit i na základní a střední školy. A intenzivněji spolupracovat s městy a různými institucemi. „Náš hlavní cíl není růst tržeb, ale nárůst vytočené vody, a tím ušetřeného plastu, každý rok o třicet procent. A to se nám letos určitě podaří,“ říká Václavík.