Svoje technologické impérium vybudoval Zdeněk Cendra původně bez externích investorů. Co na sebe autor českého byznysového zázraku prozradil na konferenci Forbes Money Masterminds?
Začínal s obyčejným poskytováním webhostingu, dnes má třicet tisíc serverů po celém světě, na jeho bedrech leží víc než polovina provozu na českém internetu a ve špičce až tři procenta provozu globálního. Nejmladší část jeho byznysu, tvořená převážně historickými nemovitostmi, pak slouží k diverzifikaci a zahedgování dravého byznysu, který Cendru vynesl mezi nejbohatší lidi Česka.
Miliardářova firma CDN77 dnes generuje osmdesát procent tržeb i růstu a čítá dvě stovky zaměstnanců. Pokud by se měl poměřovat se stejně velkou byznysovou konkurencí, bylo by zaměstnanců spíše mezi čtyřmi až pěti stovkami. „Zvykli jsme si pracovat s efektivitou,“ konstatoval lakonicky na konferenci.
Svůj byznys sice řídí z pražských Vinohrad, ale Českou republiku dávno přerostl. „Asi devadesát sedm procent našich příjmů pochází z ciziny,“ vysvětluje Cendra. „Jsme exportéři softwaru pro globální zákazníky a těžíme z faktu, že má naše klientela globální návštěvnost v řádech desítek až stovek milionů uživatelů za den. Naše úloha je jednoduchá – musíme zajistit, aby zážitek z návštěvy stránky nebo spuštění videa byl stejný, ať už se díváte z Japonska, nebo z centra Prahy.“
V Česku už prý pro jeho služby chybí dostatečně velcí zákazníci. „Když se podíváte třeba na pageviews Seznamu, tak v globálním měřítku je to jen středně velký web,“ vysvětluje.
Jeho první firma se na trhu objevila v roce 2004, prvních šest let se ale neslo hlavně ve znamení hledání se. Raketový růst s EBITDA, nad kterou se v pozitivním smyslu protáčejí panenky, trvá přibližně poslední čtyři roky.
„Od začátku jsme chtěli dělat byznys, který dobře škáluje. Ideálem bylo vytvořit software a nechat si platit za licence. Nechtěli jsme byznys, který škáluje lidmi,“ přiblížil Cendra. „Na našem zápalu jsme si ověřili, že i profitabilní firma může opravdu rychle růst. Není tedy pravda, že je třeba volit mezi profitabilitou a růstem, pokud chcete dělat velký byznys,“ míní.
Co podle něj stojí v jádru jejich úspěchu? Žádná tajemná zázračná ingredience prý neexistuje, úspěch se musí vysedět. Zabrala tedy vytrvalost – a v posledních letech už efekt sněhové koule. „Dnes se dostáváme k nejlepším klientům na doporučení těch stávajících,“ pochvaluje si muž, jehož firma nemá moc středního managementu.
„Střední management píš zdržuje. Snažíme se věci víc dělat než o nich mluvit,“ uzavřel Cendra.