skip to main content
Podnikatelka

Firmu založila kvůli synovi. Kosmetický průmysl potřebuje revoluci, říká vědkyně

Navzdory tomu, že se narodila v Kanadě, mluví Barbara Paldus perfektně česky. Uvědomuje si, že některé obraty, co používá, jsou archaické. „Moje řeč připomíná osmdesátiletou babičku,“ směje se majitelka několika biotechnologických patentů, které jejím společnostem podle amerického Forbesu zaručily obraty v hodnotách sto milionů dolarů.

Reklama

Dcera českého chemika Josefa Palduse, který z Československa uprchl v roce 1968, vystudovala Stanfordskou univerzitu a z Kanady natrvalo přesídlila do Silicon Valley. Zde založila své firmy Picarro a Finesse Solutions, které pomohly vydláždit cestu měření uhlíkového cyklu, testování integrity potravin, dostupnosti vakcín, personalizované medicíně a buněčné terapii.

„Vakcíny Pfizer a Johnson & Johnson se vyrábějí právě na našich zařízeních,“ říká vynálezkyně čtyřiceti vydaných patentů, zatímco na linku její kuchyně, prozářené měkkým slunečním světlem, se vyhoupla kočka. Navzdory svému úspěchu i bohatství má vědkyně za sebou úplně normální ráno – právě odvezla jedenáctiletého syna do školy.

„Syn má ADHD, takže si vždy přivstanu, abych mu nachystala speciální výživnou snídani,“ vypráví. Právě její potomek byl důvodem, proč se do podnikání pustila.

„Měl těžkou alergii na kosmetiku s obsahem fenoxyethanolu, který sice bojuje proti plísním, ale také může způsobovat těžké reakce. Výrobci nedokázali odpovídat na moje otázky, jak by se to dalo udělat jinak,“ vzpomíná Barbara.

Proto se před dvěma lety rozhodla, že výrobu kosmetiky férové ke spotřebiteli a prospěšné tělu rozjede sama. Zároveň mohla využít svých patentů, měřících ve výrobcích konkrétní ovlivnění pokožky uživatele.

Reklama

Praktiky kosmetického průmyslu ji, mírně řečeno, šokovaly. Jinak příjemná a kultivovaná vědkyně dokonce při jejich popisu použije vulgarismy.

„Nevěřte těm blbostem, když celebrity tvrdí, že vypadají skvěle díky nějakému krému. Vidím je tady ve své blízkosti. Spousta z toho je genetika a plastická chirurgie,“ naznačuje.

Beauty segment musí podle Barbary Paldus zažít skutečnou revoluci – nejen ve vztahu k zákazníkovi, se kterým musí jednat transparentněji, ale také v rámci vědečtějších přístupů.

„Všem vysvětluji, že nejsme kosmetická firma. Jsme biotechnologicky založeným poskytovatelem řešení pro pleť. Kombinujeme biotechnologii, etnobotaniku, genetiku a biologii rostlin,“ tvrdí vědkyně s českými kořeny, pro kterou jsou na prvním místě data.

Momentálně má vědkyně s českými kořeny vydané dva kosmetické patenty a další mají následovat. „Oproti vědě mi připadá, že jsou v kosmetickém průmyslu často dost nepříjemné vztahy. Například velké beauty giganty mají k dispozici řadu důležitých vědeckých dat, ale většinou v tomto ohledu fungují uzavřeně,“ popisuje Barbara Paldus současnou praxi.

Největší krása se podle ní skrývá nikoli v nerealistických slibech fyzické dokonalosti, ale ve znalostech. Vzhledem k její vytrvalosti i odvaze měnit zavedené postupy má Paldusin přístup šanci rozhýbat kosmetický průmysl.

Reklama
Reklama