Byla to nečekaná zpráva. V pondělí večer oznámil belgický módní návrhář Raf Simons prostřednictvím svého oficiálního instagramového účtu, že kolekce jaro/léto 2023 bude pro jeho ikonickou stejnojmennou značku oblečení poslední. Po 27 letech. 

Znamená to dvě věci: módní svět přišel o skvělý high-fashion minimalistický brand a hodnota sběratelských kousků právě začala stoupat.

„Těžko se mi hledají slova, která by mohla popsat, jak jsem hrdý na všechno, čeho jsme dosáhli. Jsem vděčný za neuvěřitelnou podporu mého týmu, mých spolupracovníků, tisku a klientů, mých přátel a rodiny a našich oddaných fanoušků a věrných následovníků,“ napsal v příspěvku. „Děkuji vám všem, kteří jste věřili v naši vizi.“

Od nábytku až k Dioru

Jeden ze sta nejvlivnějších lidí světa v kategorii Icons podle magazínu Times. Druhý člověk v celé historii, který v jednom roce získal cenu za nejlepší dámskou i pánskou kolekci. Kreativní ředitel světových značek Jil Sander, Dior a Calvin Klein. Jednoduše velká hvězda módního nebe.

Přitom tenhle rodák ze severní Belgie v roce 1991 odstartoval svou kariéru jako vystudovaný designér nábytku. Dřevo mu tehdy bylo o dost bližší než mušelín a rýsovací pravítko měl v ruce častěji než textilní křídu. Jeho cesta do módního byznysu ale začala už záhy. Nastoupil na stáž do módního studia návrháře Waltera Van Beirendoncka.

Odtud už byla jen krátká cesta na jeho první pařížský fashion week. Tam ho nadchla minimalistická show francouzské značky Martin Margiela. A bylo jasno.

Minimalismus ve velkém. Prošívaná černá bunda z kolekce Raf Simons vyjde na 59 999 korun. | foto Footshop.cz

Self-made man

Stejnojmenná značka Rafa Simonse letos končí po dlouhých dvaceti sedmi letech. Není tedy těžké se dopočítat, že se psal rok 1995, když Raf navrhl svou první kolekci pánského oblečení. A jen dva roky nato už své další designy představil na pařížském týdnu módy. Na designéra, který ještě pár let předtím téměř netušil, jak se správně zanáší střihy do skici, strmá cesta vzhůru.

A vzhůru to bylo. V roce 2005 se stal kreativním ředitelem módní značky Jil Sander a světem módy začalo jeho jméno rezonovat čím dál hlasitěji.

Model z kolekce Jil Sander jaro/léto 2012, kde se Raf Simons nechal inspirovat surrealismem a kubismem.

Pak přišel – alespoň pro mnohé – vrchol. Raf Simons se stal kreativním šéfem tradiční luxusní francouzské značky Dior. Za pouhých osm týdnů dal světu nezapomenutelnou show, ale především vdechl módnímu brandu nový mladistvý vzhled, který přesto vzdával hold jeho kořenům. Celá jízda plná energie i nervozity je zachycená v celovečerním dokumentu Dior and I. Doporučujeme.

Z návrháře známého pro tvorbu ready-to-wear outfitů se téměř přes noc stal mistr haute couture – té nejvyšší možné krejčoviny. Velký módní dům potřeboval i velké, téměř nadlidské nasazení. „Dřív měli návrháři čas na kreativitu. Vznikaly dvě hlavní kolekce. Dnes je všechno jinak. Když musíte dělat šest kolekcí ročně, není čas být tvůrčí,“ řekl Raf Simons v tehdy jediném rozhovoru, který po svém odchodu z Dioru poskytl.

A tak přesunul do jiného slavného brandu, tentokrát ale dost bližšího jeho streetwearovým začátkům, do módního domu Calvin Klein. Právě během spolupráce s Calvin Klein v témže roce získal ocenění nejlepšího návrháře dámské i pánské kolekce. Takový úspěch měl v historii pouze jeden návrhář před ním. Uhádnete kdo? Sám Calvin Klein. Bylo tedy jisté, že Raf dělá něco dobře.

Mladistvé, barevné a street. Tak vypadaly kolekce Calvin Klein pod taktovkou Rafa Simonse.

Rafova nevyčerpatelná energie také zrodila několik spoluprací s dalšími brandy. Třeba se značkou Adidas, Off White nebo Fred Perry. A taky práce pro vlastní brand a jeho dostupnější linii nazvanou Raf by Raf Simons.

Poslední větší změna v Simonsově kariéře se pak konala před dvěma lety, kdy tento fluktuant šéfdesignérských židlí usedl na tu poslední. Stal se ko-kreativním ředitelem italského módního domu Prada, společně s jeho Miucciou Prada.

Mohlo se to zdát jako další přestup, ale opak je pravdou. Simons si velmi dobře uvědomuje udržitelnost, nebo spíše neudržitelnost módního světa, a proto své jméno a schopnosti rozhodl věnovat značce, kterou nevlastní žádný konglomerát. Což v překladu znamená: může si zakládat na nejvyšší kvalitě bez tlaku na kvantitu.

Raf Simons a Miuccia Prada, jejíž jmění americký Forbes odhaduje na 4,1 miliardy dolarů.

Konec jedné éry

A právě strašidlo jménem konglomerát bylo pravděpodobně i jedním z důvodů, které stojí za momentálním koncem značky Raf Simons. V kuloárech se šeptá, že Raf Simons dostal na svou covidem otřesenou značku nabídku od velkého čínského multibrandu. Tu odmítl. Ale donutila ho přemýšlet nad budoucností celé firmy.

Výsledek jeho rozhodnutí už bohužel známe.