Slovenská textilní společnost Fusakle, která své pestrobarevné ponožky prodává i v Česku, na svém facebookovém profilu minulý týden zveřejnila žádost o pomoct. Napsala v ní, že kvůli následkům pandemie, války na Ukrajině a inflace bojuje o přežití.

„Máme skvělé zákazníky, kteří mají rádi naši značku a vědí, že dodáváme kvalitní výrobky. Doufáme, že nás opět podpoří,“ doufá Andrej Bartalos, majitel značky Fusakle. Nechce však žádnou charitu. Společnost požádala své fanoušky, aby ji podpořili nákupem co největšího množství jejích výrobků.

Podle Bartalose je totiž akutním problémem společnosti krátkodobý nedostatek hotovosti a vysoké zásoby zboží v hodnotě přibližně dva a půl milionu eur.

„Podobnou výzvu jsme zveřejnili i během pandemie, kdy jsme zákazníky požádali, aby si dále kupovali naše výrobky v e-shopu, protože maloobchodní prodejna byla zavřená. Pomohli nám. Díky nim jsme pandemii přežili,“ říká.

Společnost Fusakle, která se postupně od ponožek rozšířila i na další oděvní výrobky, si klade velký cíl: vrátit česko-slovenskému textilnímu průmyslu jeho někdejší slávu a naučit místní obyvatele, že za kvalitní řemeslnou práci od místních výrobců se vyplatí zaplatit vyšší cenu.

Rizika sezonních společností

A doposud se jim dařilo dlouhodobě plnit své plány, ačkoli se jedná o sezonní společnost. Zhruba 60 procent prodejů se uskuteční v posledním čtvrtletí, přičemž nejsilnějšími měsíci jsou listopad a prosinec.

„Den před loňským Černým pátkem však započal na Slovensku lockdown a vše bylo zničehonic naprosto zavřené,“ říká Bartalos. „Na předvánoční nápor jsme byli připraveni, měli jsme padesát stánků v nákupních centrech, stovku zaměstnanců, asi tři stovky brigádníků a regály plné zboží,“ vzpomíná. Asi po dvou týdnech se pro očkované otevřela nákupní centra, ale žádná nákupní horečka se nekonala, lidé se dárky mezitím naučili pořizovat jinou cestou.

To pro Fusakle nevěstilo nic dobrého, protože slabší měsíce si běžně vynahradí právě až koncem roku. Zboží jim zůstalo na skladě a do podniku nepřišly očekávané peníze. Bartalos si však řekl, že to nějak přežijí, když se pečlivě připraví na další rok. Ale 24. února začala válka na Ukrajině.

Šetří, kde se dá

Bartalos odhaduje, že meziročně prodej v maloobchodě klesl o 30 až 40 procent. Největší pokles byl podle něj způsoben nízkou návštěvností nákupních center a poklesem impulzivních nákupů. Lidé zkrátka v těžkých časech šetří a nakupují hlavně zboží, které nezbytně potřebují.

„Květnové i dubnové prodeje nám obvykle ještě dokážou pokrýt výdaje i něco navíc vydělat. Jenže vzhledem k výraznému poklesu maloobchodního prodeje v posledních měsících se dostáváme každý měsíc do ztráty,“ říká. Firma se proto pustila do optimalizace a snaží se ušetřit, kde se dá.

„Snížili jsme počet pracovních míst a počet kamenných prodejen. Ale nemohli jsme zavřít některé v současnosti velmi prodělečné stánky, protože jsme vázáni nájemními smlouvami s obchodními centry. A teď přišlo léto, pro nás naprosto typická okurková sezona,“ dodává.

Dalším problémem je, že výrobní náklady společnosti letos vzrostly o více než třicet procent. Značka nemá vlastní výrobu, spolupracuje s textilními výrobci na Slovensku a v České republice, ale od některých z nich nakoupila vlastní stroje a nové technologie.

Chtěla totiž navázat na tradici textilního průmyslu, který zde kdysi existoval. Podle majitele zaměstnávají Fusakle stovky lidí v dodavatelských firmách a asi sto zaměstnanců pracuje přímo ve firmě.

Hlavním pilířem společnosti Fusakle je prodej ponožek, který tvoří asi 80 procent nabídky, ale snaží se své portfolio rozšířit. Jak říká majitel společnosti, chtějí tak rozbít současnou sezonnost dalšími produkty a přilákat širší klientelu po celý rok.

Proto zapracovali na novém sortimentu a kromě ponožek mohou zákazníci v nabídce vidět více triček, mikin, spodního prádla, ale i plavek, legín a multifunkčních šátků.

Andrej Bartalos říká, že používají čtyři prodejní cesty. Obchodní síť, na kterou Fusakle dlouhodobě nejvíce spoléhá, tvoří vlastní kamenné prodejny a pop-up obchody v nákupních centrech. Trh pokrývá obě země, z jejichž tradice společnost vychází, všech čtyřiatřicet prodejen se nachází v České republice i na Slovensku.

Firma má také síť smluvních partnerů, kteří prodávají její výrobky, na Slovensku je jich více než pět set a v Česku asi tři sta padesát, jde například o společnosti Martinus, Shell a Albi. Fusakle také vyrábí produkty pro několik společností, například pro Kofolu, Lidl nebo Opavii. A samozřejmě se také snaží rozvíjet prodej prostřednictvím vlastního e-shopu.

Jediný majitel

Andrej Bartalos je dnes jediným vlastníkem značky Fusakle. Zakladatelé Ján Angus a Martin Šesták se loni rozhodli společnost opustit.

„Uvažovali o tom, že by si sami hledali investora, ale to je dlouhý proces, což se v těžkém období pandemie nezdálo dobré. Nakonec jsme se dohodli, že společnost převezmu já. Vzal jsem si půjčku, kterou stále splácím, a loni v říjnu jsem vyplatil oba partnery,“ říká Bartalos. Dodává, že společnost považuje za své dítě, protože do ní nastoupil před šesti lety, kdy měla obrat jen kolem čtyř set tisíc korun.

V loňském roce dosáhla společnost Fusakle na tržby ve výši přes 240 milionů korun a zisk přibližně 16 milionů, což je ve srovnání s rokem 2020 pokles zhruba o polovinu. Podle Andreje Bartalose však firma dosud vždy pracovala jen s tím, co si vydělala, a nikdy nepotřebovala peníze zvenčí.

V současné době se však snaží pokrýt nedostatek hotovosti získáním úvěru a také jedná s investory, kteří by mohli společnosti přinést finanční zabezpečení i rozšíření. Například vstupem na nové trhy ve Vídni, Budapešti nebo Berlíně.

„Jsem přesvědčen, že naše společnost je životaschopná, stejně jako její obchodní model, jen nám podrazil nohy sled výše zmíněných událostí,“ dodává Bartalos.

„Cítím odpovědnost vůči našim skvělým zaměstnancům, jejich rodinám a také vůči kvalitním dodavatelům. Jsou pro mě jako rodina. Předvánoční čas musíme zkrátka každý rok zvládnout společně. A věřím, že to, co je nyní naší nevýhodou, se na konci roku změní v naši výhodu,“ uzavírá optimisticky.