Začátkem prázdnin se pražskou Letnou nesla střelba, detonace i skřípění brzd. Z hipsterské čtvrti se na dva týdny stala filmová kulisa pro automobilovou honičku v připravovaném blockbusteru The Gray Man s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem.

Natáčení zatím nejdražšího projektu Netflixu s rozpočtem dvě stě milionů dolarů (4,2 miliardy korun) potrvá v Praze do 20. července a svým záběrem je zcela unikátní.

Praha 1 dokonce zřídila speciální web, kde mohou lidé sledovat aktuální zábory – za zhruba deset tisíc metrů čtverečních pošlou filmaři do městské pokladny 1,5 milionu korun, podle odhadů České filmové komise by celkem měli v Česku utratit až půl miliardy korun.

Česká metropole v akčním thrilleru dokonce zastoupí Asii. Pro velkou davovou scénu novoročních oslav v Bangkoku, která se má točit v noci na 14. července, hledali nedávno pražské castingové agentury osm set komparzistů z východu.

V létě Praze natáčí celá řada dalších zahraničních produkcí. Adam Sandler je hlavní hvězdou snímku Kosmonaut z Čech, který adaptuje knihu českého autora Jana Kaflaře a režíruje jej Johan Renck, proslavený seriálem Černobyl.

Pokračuje též natáčení dalších řad seriálů Carnival Row s Orlandem Bloomem a Carou Delevingneovou a The Wheel of Time s Rosamund Pikeovou. Producenti obou projektů z produkce Amazonu v Česku dosud utratily kolem pěti miliard korun. Příští rok by do Česka měla zavítat i videotéka Apple TV, u níž lze rovněž očekávat útraty ve stamilionech korun.

„Zájem zahraničních producentů byl pouze přibrzděn, v současné chvíli opět evidujeme obrovskou poptávku po natáčení v České republice,“ zhodnotila ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. Pavlína Žipková z České filmové komise dodává, že se točí stále více víceletých projektů.

„Jejich přípravy zahrnují nákladnou několikaměsíční stavbu dekorací, výrobu speciálních rekvizit, kostýmů a masek. Takové projekty se natáčí i v regionech, kde štáby utrácejí za pronájem lokací, ubytování, stravování a další služby, místní se uplatňují například v komparzech a ostraze objektů,“ zdůrazňuje Žipková.

Nejvyhledávanějšími lokacemi tohoto léta jsou podle ní české zámky: v Roudnici a Dolních Beřkovicích se točí další adaptace slavných Nebezpečných známostí, v kulisách českých zámků se má točit taky životopisný film o významném francouzském skladateli 18. století. Do regionů, konkrétně na Písecko a do Mariánských Lázní se přesunou tvůrci už zmiňovaného příběhu kosmonauta, který je vyslán na misi k Venuši.

Margrete – Královna Severu, jedno z prvních natáčení za pandemie v roce 2020, právě v historických zámeckých kulisách | Foto SF Studios / Julie Vrabelová / Sirena Film

Filmoví profesionálové věří, že objem produkce se letos vrátí na úroveň před koronavirovou pandemií. Rok 2019 byl přitom pro český filmový průmysl rekordní – díky systému filmových pobídek, které zahraničním produkcím umožňují získat zpět dvacet procent v Česku vynaložených nákladů, přiteklo do České republiky devět miliard korun zahraničních investic.

Podle Bezděk Fraňkové je klíčové, zda se podaří navýšit rozpočet systému pobídek z 800 milionů korun alespoň o dalších 500 milionů. Právě 1,3 miliardy na pobídky přiteklo do rozpočtu Fondu v roce 2019, kdy hrozilo, že se od České republiky odvrátí hollywoodská studia.

„Pro zahraniční produkce je filmová pobídka hlavním faktorem, podle kterého se rozhodují v konkurenci ostatních států,“ tvrdí Fraňková s tím, že mnoho zemí kvůli covidu pobídky navyšovalo. Třeba Maďarsko, náš největší konkurent, co se týče lokací, profesionálního zázemí a cen služeb, nabízí pobídky ve výši 30 procent.

Oslo se natáčelo na sedmi lokacích v Česku | Foto Larry D. Horricks / HBO

U filmové pobídky je záruka, že se vyplatí až zpětně po ukončení výroby na území ČR, na základě auditu. Jako příklad výhodnosti pro Česko uvádí drama Oslo se Stevenem Spielbergem v producentském týmu, které mělo koncem května premiéru na HBO Go. Film se natáčel na zámcích Kačina a Dobříš, v klášteře v Doksanech, Kongresovém centru v Praze i u Berouna.

Zahraniční produkce tu spolu s českou Stillking Features během přípravných prací a 37 natáčecích dní utratily více než 234 milionů korun. Díky pobídkám získali producenti na vratkách 44 milionů.