Pokud máte pocit, že za poslední rok trávíte příliš mnoho času maratony ve sledování seriálů, nejste jediní. Streamovací služby jako Netflix a HBO rostou meziročně o desítky až stovky procent. A vzhůru šplhají i předplatná hudebních platforem jako Spotify. Navíc se na trhu objevují stále noví hráči, kteří bojují o přízeň diváků a posluchačů se zaběhnutými kolosy.

Na pomyslném trůnu zůstává dlouhodobě Netflix, který má více než dvě stě milionů předplatitelů po celém světě. Streamovací gigant přitom vyrostl z malé půjčovny DVD. Diváckou základnu má dnes ve 190 zemích a jen v roce 2021 plánuje do světa pustit sedmdesát filmů z vlastní produkce.

O žezlo se ale hlásí i další hráči. Druhou příčku obsadila platforma Amazonu Prime Video, která meziročně vyrostla o sto procent. A jako o adeptovi, který by mohl během pár let Netflix porazit, se mluví také o kanálu Disney+. Ten vznikl v roce 2019 a za pouhý rok získal 95 milionů předplatitelů.

V hudebním byznysu první příčku obhájilo Spotify, které je podobně jako Netflix pionýrem streamovacích služeb. S více než 140 miliony předplatitelů má téměř dvojnásobný náskok před druhým Apple Music s 68 miliony posluchačů.

Východní konkurence

Raketový růst zaznamenávají také předplatitelské služby v Asii. Nejlépe se vede platformám z dílny tří internetových gigantů Alibaba, Baidu a Tencent. Jejich služby iQIYI (Baidu) a Tencent Video překročily 100 milionů zákazníků a Youku ze stáje Alibaby dosáhlo 90 milionů sledujících.

Otázkou do budoucna zůstává, jak s trhem zahýbá konec pandemie. A zda strmá jízda vzhůru bude pokračovat i v době po konci lockdownů. Tím, jak na trh vstupují noví a noví hráči a stávající se neustále rozšiřují do dalších zemí, ale nějaký výrazný útlum, zdá se, nehrozí.