Největší české herní studio Bohemia Interactive už není čistě české. Jeho zakladatelé a majitelé Marek Španěl a Slavomír Pavlíček vzali na palubu čínský Tencent Holding. Asijský technologický obr koupil od Čechů minoritní podíl a stává se strategickým partnerem studia, které má na kontě globálně úspěšné herní tituly jako Operace Flashpoint, DayZ či sérii Arma.

Majoritní podíl v Bohemia Interactive nicméně zůstává v rukou dosavadních majitelů a společnost nadále povede Španěl. „Jejich zájem není ovládnutí společnosti, zůstáváme dál plně nezávislí,“ uvedl k transakci.

„Tímto krokem se zařazujeme po bok špičkových světových herních studií, ve kterých působí Tencent jako strategický investor,“ dodává. Tencent drží významný podíl mimo jiné ve hvězdném herním studiu Epic Games, také v Paradox Interactive nebo Klei Entertainment.

„Známe se s nimi dlouho, ale tohle byla hodně rychlá záležitost. Skoro bych se nebál říct, že jsme zlomili některé rekordy,“ řekl Forbesu k prodeji podílu Španěl.

Jak velký podíl společnosti a za jakou cenu Tencent koupil, nechce ani jedna strana zveřejnit. Pravděpodobně přitom šlo o částku minimálně v řádu stamilionů korun, spíše jednotek miliard, v závislosti na velikosti čínského podílu.

„Jsme velké herní studio, největší z českých. Z toho si asi můžete něco odvodit,“ podotkl pro Forbes Španěl. Víc cenu ani výši prodaného podílu komentovat nechtěl.

Když předloni prodaly stoprocentní podíly jiná velká česká herní studia, napřed Warhorse švédským THQ Nordic a později Beat Games do rukou Facebooku, tak se u obou jednalo o částky přesahující miliardu korun.

Na podzim Forbes při počítání žebříčku nejbohatších Čechů, kam Pavlíčka se Španělem jejich herní studio katapultovalo, ocenil Bohemii Interactive na vyšší jednotky miliard korun – a to byla valuace dosti konzervativní. Stačí se podívat, za jaké částky se firmy v herním byznysu, který v pandemické době šlape jako na steroidech, aktuálně prodávají: násobky zisku EBITDA nezřídka tančí kolem dvacítky i výš.

Marek Španěl a Slavomír Pavlíček | Foto David Turecký

A jestli se Bohemia Interactive v posledních letech může pochlubit něčím jiným než špičkovými střílečkami, je to výstavní výsledovka. Předloni tržby poprvé překročily miliardu a EBITDA přesáhla 670 milionů korun, konkrétně loňský rok „Bohemka“ ukončila s tržbami 1,6 miliardy. Striktně z pohledu tržeb je pandemie koronaviru pro herní byznys skvělá věc. Lidé po celém světě dostali zaracha, sedí doma a mnohem víc času tráví u počítače.

„Covid má na naše hospodaření obrovsky pozitivní vliv,“ přiznal Forbesu na podzim Španěl. Jejich hry si loni podmanily víc než 14 milionů hráčů a společnost prodala 5,7 milionů kopií vlastních děl.

O částečném exitu Španěl s Pavlíčkem otevřeně mluvili už od loňska, ačkoliv hlasitěji zaznívaly úvahy o vstupu na pražskou nebo jinou evropskou burzu.

Zprávy o tom, že by „Bohemka“ vzala na palubu investora, se poprvé objevily na přelomu roku. Už loni přitom Pavlíček Forbesu řekl, že čistě finančního investora společnost nehledá a nepotřebuje – i když se jich pravidelně ozývají zástupy.

Role čínského obra Tencentu je ale pro české herní studio jiná, strategická. Bohemia Interactive s Tencentem už delší dobu spolupracovala, před třemi lety uzavřeli smlouvu o distribuci pro čínský trh, který je pro celý herní byznys rok od roku důležitější. I proto jejich spojení není tak překvapivé.

O tom, že Tencent kolem českého herního studia krouží, se ostatně spekulovalo už loni v létě. Tehdy ale Bohemia Interactive zprávy o prodeji Číňanům dementovala (tehdy se mluvilo o částce šest miliard korun za 70 až 80 procent akcií).