skip to main content
Rozhovor

Herní deal století. Může Microsoft akvizicí za 1,5 bilionu korun dohnat Sony?

Historicky největší transakce videoherního průmyslu. Právě tu dnes oznámil Microsoft, který kupuje holdingovou herní společnost Activision Blizzard za rekordních 68,7 miliardy dolarů. Získá tak vlastníka megaúspěšných sérií, jako jsou Call of Duty, Diablo nebo třeba mobilní Candy Crush.

Podle šéfredaktora serveru Games.cz Aleše Smutného se díky historickému obchodu mohou konzole Xbox od Microsoftu na trhu vyrovnat Sony s jeho úspěšnějším PlayStationem. „To, co ztratili v minulé generaci, tak v této možná ještě doženou,“ nastiňuje Smutný.

Z pohledu hráčů a hráček to zároveň může znamenat, že Microsoftem nabízené herní předplatné Game Pass podraží. „Čím více studií, tím více provizí pro ně,“ vysvětluje Smutný. Microsoft už v minulosti převzal řadu menších vývojářů.

Jak tato obří akvizice ovlivní herní průmysl?

Nyní je to velice obtížné odhadnout, protože u Microsoftu hraje velkou roli jejich služba Game Pass, kde je v modelu předplatného k dispozici obrovské množství her. Což dost neodpovídá tomu, jak jsme zvyklí, že funguje herní průmysl. V tomto je to velká neznámá, protože čím víc studií Microsoft nakupuje, tím víc vývojářům musí platit, a tím větší provize z Game Passu potřebuje. Nejsem si jistý, jak dlouho lze tento moloch živit.

Takže předplatné Game Passu podle vás zdraží?

Podle mě je to nevyhnutelné. Buď zdražení Game Passu, nebo jeho rozdělení do více úrovní. V současnosti se jim to rozjelo, ale může dojít k nějaké restrukturalizaci všech studií, která aktuálně nakoupili. Minimálně Blizzard není v dobrém stavu a dá se tam čekat spousta zásahů. Stejně tak je otázka, jestli nebudou zasahovat do vývoje značky Call of Duty. Očekával bych, že během roku se dočkáme nějakého nového nacenění.

Proč není Blizzard v dobrém stavu?

To bývala silná značka, která měla pod sebou hity jako Diablo, StarCraft nebo World of Warcraft a bohužel už dva tři roky jsme svědky problémů v managementu. Hodně se střídali šéfové studií a lidé ve vedení obecně. Studio dlouhodobě neprodukuje nové velké hry, jen předělávky starších a na nové se marně čeká – teď například na Diablo IV, ale netušíme, kdy může vyjít.

World of Warcraft je pomalu uhasínající hra a někdejší hity jako karetní Hearthstone se aktuálně dost potácejí a hledají nové cesty, jak získat zpátky hráče. Komunikace je nešikovná, zároveň se na Blizzardu i Activisionu negativně podepsaly interní problémy se sexuálním obtěžováním, zneužívání pozice nadřízených a podobně.

Reklama

Jakým způsobem ovlivní akvizice v Microsoftu divizi Xboxu?

Myslím, že je vidět, jak se Xbox oproti dřívější situaci posunuje dopředu. Šéf Microsoftu Satya Nadella se rozhodně nebojí dávat Xboxu prostor. Množství studií pod křídly Microsoftu je velké a koupili i Bethesdu a další silné vývojáře a značky – pokud začnou vyrábět exkluzivity jenom pro Xbox, časem určitě můžou PlayStationy opět dohnat. Nynější akvizice ale ještě neznamená, že něco nového uvidíme v dohledné době. U Blizzardu nicméně očekávám opravdu masivní restrukturalizaci.

Posilují i ostatní technologičtí giganti své herní divize?

Viděli jsme pokusy ze strany Amazonu, kde to prozatím dost pohořelo a ukázalo se, že jenom spousta peněz nestačí. To samé zkoušel Google se službou Stadia a dlouho jsme o ní neslyšeli. Tam to podle mě taky nebyl úplně úspěch a firma přehodnotila, jak moc chce do her šlapat. Nemyslím si, že by se do herního průmyslu v tuto chvíli pouštěli noví velcí hráči. Navíc na trhu dochází ke konsolidaci a Microsoft má v tuto chvíli jako softwarová firma unikátní postavení.

Trend je momentálně patrný, například Take-Two nedávno oznámila koupi Zyngy. Čekají nás další velká převzetí?

Těžko říct, ale takto velké, jako nyní oznámil Microsoft, v dohledné době nehrozí. Skoro sedmdesát miliard dolarů je naprosto bezprecedentní částka, dosavadním rekordem byla právě Zynga, která se prodala za necelých třináct miliard. Maximálně, že by si velké herní studio pořídil zmíněný Amazon nebo Google. Případně Apple, ale o tom pochybuji.

Například Netflix také začal nabízet hry.

No, nejsem si úplně jistý, zda ví, do čeho jde – a zda to dokáže zvládnout. Tady si zuby vylámala i firma, jako je Amazon. Hodně společností si myslí, že je to jednoduché, ale herní vývoj má svá pravidla a je to velice riskantní podnik.

Šéf Microsoftu Satya Nadella označil hry za momentálně nejdynamičtější kategorii zábavy na všech platformách. Mají vyšší potenciál růstu než například streamování filmů a seriálů?

Určitě ano, z her se stala mainstreamová zábava. Lze říct, že moje generace, která hrála na počítačích v devadesátých letech, je nyní v produktivním věku, znají tu zábavu a chtějí do ní investovat. To, že někdo hraje hry, už není stigmatizováno. V tomto se šéfem Microsoftu naprosto souhlasím.