Fotovoltaika vzešla z energetické krize jako vítěz. Poptávka po solárních elektrárnách raketově stoupá a s tím i byznys firem působících v tomto oboru.

Příkladem je společnost Solsol, která se loni těšila z rekordního obratu. Firma také získala významného investora: vstoupil do ní podnikatel Jiří Hlavenka.

Solsol se zaměřuje na velkoobchodní prodej solárních panelů a střídačů. Zboží dodává kromě Česka i do dalších zemí střední a východní Evropy, zejména na Slovensko a do Rakouska, Slovinska a Rumunska.

Obrat společnosti loni dosáhl 2,4 miliardy korun, EBITDA se vyhoupla na 254 milionů korun. Čísla se přitom zvyšovala již v předchozích letech.

Rok 2020 skončila Solsol s obratem kolem 200 milionů korun a předloni šlo o 685 milionů.

„Rosteme prakticky každoročně, kromě roku 2019, kdy nám vypadl jeden z hlavních dodavatelů v Česku vyráběných panelů. Firmu se nám nicméně podařilo nahradit hned několik kvalitními výrobci,“ říká výkonný ředitel a zakladatel firmy Solsol Radek Orság.

Brněnskou společnost založil v roce 2012 a o dekádu později se firmě kromě jiných úspěchů podařilo přitáhnout pozornost podnikatele Jiřího Hlavenky. Investor, jehož podnikání je s Brnem dlouhodobě úzce spjato, získal podíl 10,5 procenta.

„S majitelem firmy se řadu let známe. S ohromením jsem sledoval, jak se mu daří růst, a čas od času se mnou něco konzultoval. Vnímá, že firmu musí posunout kvalitativně na vyšší úroveň a dostat tam stratéga,“ komentuje Hlavenka převzetí desetiprocentního podílu.

Jmenuje také několik důvodů, proč do hráče na poli fotovoltaiky vstoupil. „Solsol je lídrem a vždycky je dobré investovat do firmy, která je na daném trhu jedničkou, má v portfoliu nejlepší značky a technologie a je vyhledávaná,“ říká podnikatel, který současný Solsol označuje za „přerostlý startup“.

Růst společnosti s ohledem na její velikost vnímá jako obdivuhodný. Solsol začínal na šesti zaměstnancích, nyní jich má přes pět desítek.

Solsol mi připomíná nejlepší firmy, u nichž jsem měl čest být.

„Firma navíc působí v oboru, o kterém se myslím celkem směle dá říct, že je sexy. Obnovitelné zdroje jsou závazek, jak naplnit klimatické cíle. Není to jen o tom, zda chceme, nebo nechceme, ale že i musíme,“ dodává Hlavenka.

Sám má svůj dům osázený fotovoltaickými panely a potenciál solární energetiky označuje za obrovský a stále nevyužitý. Se společností Solsol ale spojil jméno také kvůli firemní kultuře a přístupu k podnikání.

„V tomto ohledu mi Solsol připomíná nejlepší firmy, u nichž jsem měl čest být,“ dodává podnikatel, který v minulosti investoval do řady dalších perspektivních projektů.

Nejvíce se proslavil jako spoluzakladatel brněnského prodejce letenek Kiwi.com. V roce 2019 akcionářskou strukturu úspěšného startupu, jehož tržby loni dosáhly rekordních padesát miliard korun, opustil.

V současné době je Hlavenka aktivním investorem ve více než dvacítce firem, Solsol je však první z oblasti energetiky.

Firma se letos probojovala do žebříčku tisícovky nejrychleji rostoucích společností Evropy, který každoročně sestavuje britský list Financial Times. Jde navíc o jediný tuzemský podnik, který se do seznamu dostal v kategorii Energy & Utilities.

Solsolu k růstu pomohla i energetická krize, která nejen v Česku spustila solární boom. Loni Češi podle dat Solární asociace nainstalovali téměř 34 tisíc slunečních elektráren s výkonem 288,8 megawattu.

Tahounem byly domácí instalace. Ještě v roce 2021 přitom instalovaný výkon činil jen 62 megawattů.

„Energetická krize jistě měla podíl, ale ne takový, jaký by se v dané situaci asi očekávalo. Při jejím vypuknutí na začátku loňského roku jsme věděli, že budeme bojovat primárně s nedostatkem materiálu, ne zájmu,“ popisuje Radek Orság.

„Již v březnu jsme museli zastavit akvizici nových partnerů a bohužel i omezovat dodávky těm stávajícím mimo předem dohodnuté rámce,“ dodává.

Solsol například evidoval trojnásobně vyšší poptávku po bateriových setech se střídači, než jakou byl schopen uspokojit.

„Absolutní čísla by tedy byla ještě vyšší, kdybychom se nepotýkali s materiálovou krizí. Otázka je, jestli by se vůbec takový růst dal zvládnout,“ uvažuje Orság.

Některé odborné hlasy nynější rozkvět fotovoltaiky přirovnávají k solárnímu boomu z let 2009 až 2012. Tehdy začal Orság v odvětví energetiky působit.

Po prudkém poklesu zájmu o soláry se většina společností z českého trhu stáhla a vznikl tu prostor, který Orság využil k založení brněnského Solsolu. Tuzemský trh dodnes označuje za prioritu.

„I zboží alokujeme tak, abychom primárně uspokojili české firmy. Zahraniční distribuční společnosti se chovaly loni více macešsky. Nesčetněkrát jsme od našich klientů slyšeli o nedodání zboží, které se dostalo k některému většímu zahraničnímu odběrateli,“ říká Orság.

Solsol s růstem firmy posílil také vedení. Na pozici finančního ředitele nastoupil Miroslav Kolář, který je známý například pro své působení v Surgal Clinic. Postu provozního ředitele se ujal Michal Hrabí, který stál v minulosti v čele technologické firmy Phonexia.

Jako Head of Sales pak nastoupil Pavel Toman, který má bohaté zkušenosti z oblasti FMCG, tedy rychloobrátkového zboží.