Vymysleli jste novinku na trhu nebo inovativní produkt, jste v pre-seed fázi a hledáte první investory, kteří vám dají potřebné miliony, abyste se posunuli vpřed?

Nechte si poradit od předního tuzemského andělského investora Jiřího Hlavenky, který má ve svém portfoliu na čtyřicítku startupů – a jen tak mimochodem nejlepší investici v historii Česka. Co zařadit do svého pitch decku, čemu se vyhnout, jak investory zaujmout a co si dopředu nejdůkladněji promyslet?

Co andělského investora zajímá?

  • Jaký má váš produkt specifika, čím je výjimečný a čím se odlišuje
  • Kde konkrétně budete působit, včetně dobře popsaných trhů
  • Pro jakou zákaznickou skupinu je určen, proč a co jí váš produkt přinese
  • Jaká je vaše value proposition
  • Jaká je na trhu konkurence
  • Jaké máte náklady
  • Jak máte ověřeno, že o váš produkt bude zájem
  • Jak máte sestavený tým a kolik je founderů
  • Kdo bude CEO

Jaké chyby nedělat?

  • Váš pitch deck musí být úplný, jinak mu hrozí zahození do koše před hlubším zkoumáním
  • Nespoléhejte na pozdější osobní vysvětlování. Nemusí k němu právě proto dojít
  • Dejte si pozor na ego a sebevědomí, aby nepřerostlo realitu
  • Mějte pitch deck na stejné úrovni jako v zahraničí, podívejte se, jak to dělají
  • Nedělejte pitch deck „jen tak” – když si s ním nedáte práci, jaký budete asi podnikatel?
  • Nepřeceňte hodnotu své firmy
  • Nechtějte hned ze startu moc peněz najednou, investice se dá rozložit v čase
  • Buďte opatrní na svá procenta, ale pokud budete chtít mnoho peněz za málo procent, investora snadno odradíte

Čím získáte extra body?

  • Když se z pitch decku investor dozví, co chtěl vědět, už se nemusí doptávat a jen si nápad vyhodnotí
  • Když je váš nápad dostatečně silný, zajímavý a atraktivní
  • Když investor vidí už kus odvedené práce
  • Když je founderů víc a pokrývají zásadní dovednosti

Co chce andělský investor?

  • V pre-seed fázi nemá pro investora většinou jiný smysl, než si za svůj kapitál vzít podíl. Když firma vyroste, andělský investor se nebrání exitu, má-li hezké zhodnocení
  • Většinou chce patnáct až dvacet procent firmy za jednotky milionů korun
  • Jeho zájmem není firmu vlastnit, chce, abyste ji řídili vy
  • Investor vám chce finančně i mentorsky pomoci, vydělat a jít o dům dál