Alexandra Rambousková ztělesňuje příběh, kterému ve Forbesu říkáme „typická success story“. Abyste podobnou zažili, potřebujete mít stejně jako ona ty správné ingredience: tah na branku, vytrvalost, originální nápad a velkou dávku vášně. Pak se vám může přihodit, že si z obýváku zařídíte podnikání, které vám bude přinášet smysl i milionové obraty.

Pražská Anglická ulice není zrovna nejútulnějším místem v metropoli, přesto tu před nedávnem vyrostl obchod, který nutí kolemjdoucí zvědavě okukovat výlohy. Jsou totiž plné designových artefaktů. Celkově butik působí, jako by se na neutěšenou křižovatku snesl odněkud ze slunného bulváru Los Angeles.

„Ráda říkám, že vyznávám hřejivý minimalismus,“ reflektuje estetiku místa zakladatelka concept storu Beloved Alexandra Rambousková. Přiznává, že k jejímu podnikatelskému nápadu ji přivedla cesta po Spojených státech, kam vyrazila za odpočinkem.

„Bývala jsem nejpilnější zaměstnankyně, které velmi záleželo na tom, aby odváděla ty nejlepší výkony,“ popisuje někdejší retail image ambassadorka oděvního brandu Pietro Filipi, která později pracovala jako area manager pro značky jako Guess, Calvin Klein, Patrizia Peppe nebo Phillip Plein.

Velké vytížení, maximální orientace na výkon a snaha dostát všem požadavkům si ale vybrala svou daň. „Když jsem poznala svého nynějšího manžela, který coby kreativní ředitel a majitel své firmy, mohl pracovat odkudkoliv, pochopila jsem, že i já chci být svou vlastní paní“.

Po návratu z osudové cesty za oceán Alexandra dala k údivu všech výpověď. „Šéf si myslel, že mi přeskočilo, a ještě půl roku nato mi volal, abych se vrátila. Dodnes máme ale skvělé vztahy,“ směje se.

První nápad na podnikání byl spíše realizací koníčku, kdy Alex chtěla vést lifestylový newsletter s tipy na zdravý způsob života. Při přípravě obsahu nacházela řadu zajímavých kosmetických produktů, které tehdy na českém trhu chyběly.

„Psal se rok 2018, měla jsem zrovna po svatbě, na které jsem si při tanci zlomila nohu. Musela jsem ležet, měla hromadu času a během toho jsem doladila základní web, nakoupila první zboží a Beloved bylo na světě.“

Interiér obchodu Beloved | foto archiv

Samotný název je slovní hříčka, kterou lze číst dvěma způsoby: milovaný i buď milovaný. Což produkty ze segmentu takzvané clean beauty musí splňovat. „Od dětství jsem měla vztah k čínské tradiční medicíně, které má rodina dávala přednost před tou klasickou,“ vysvětluje Alex Rambousková.

Do karet jí hrála také všeobecná obliba přírodní kosmetiky a rituálů, ve kterých se snoubí odkaz na spiritualitu, vysoce kvalitní ingredience i designový obal. Vzpomeňte si na portál Goop hollywoodské divy Gwyneth Paltrow a dojde vám, že přírodní kosmetika těch správných parametrů dnes znamená přepych s odpovídající cenovkou.

„Měla jsem know-how, které v Česku chybělo: tu správnou estetiku, ale k ní zároveň fungující byznys plán,“ vzpomíná Alex Rambousková, která věří, že holistický přístup je stěžejní pro všechny, ale obzvlášť pro ty, kteří očekávají, že jejich tělo bude schopné velkého psychického i fyzického vypětí.

Tři sta tisíc, taková byla prvotní investice do zboží a webu, které Alex investovala. „Ušetřila jsem spoustu peněz na grafice a na stavbě samotného webu, který mi pomohl realizovat manžel,“ říká.

Během několika měsíců se objednávky na kosmetiku začaly množit. Velkým hitem byly masážní kameny gua-sha a takzvané facerollery, které v zahraničí představovaly trend, ale v Česku je před třemi lety nabízel jen Beloved. „Někdo se může mylně domnívat, že jde o módní kosmetickou záležitost, ale tyto pomůcky pochází z tradiční čínské medicíny a fungují už tisíce let,“ vypráví Alex Rambousková.

S těmito drahokamy a masážními pomůckami v jednom provozuje také velkoobchod, který tvoří jeden z pilířů rostoucí firmy. „Dříve jsem neměla ani sklad či obchod, balíčky jsem připravovala u nás v jídelně, odkud jsem je vozila do Zásilkovny v košíku kočárku,“ vzpomíná Alex, které se současně s rozjezdem podnikání narodila dcera a coby novopečená matka pracovala už pár hodin po porodu.

„Jistou dobu jsem vše zvládala dělat sama, ale jak se objednávky množily, vzala jsem si k sobě první pomocnou ruku. Kolegyně je s námi dodnes.“

Alex Rambousková s dcerou Ellen | foto archiv

Pak přišel první malý obchod, který sloužil jako sklad. Ale Rambouskové bylo jasné, že aby firma rostla dál, potřebuje do ní významně investovat. „Všechno, co jsem vydělala, jsem obratem vrátila zpátky. Každý měsíc jsem tak mohla nakoupit o trochu víc zboží,“ rekapituluje a jedním dechem dodává, že Beloved zažívalo meziroční růst o tři sta procent.

Dodnes firma roste v průměru o 250 procent meziročně a za tři roky své existence stihla vyřídit třicet tisíc objednávek.

Před několika měsíci získalo Beloved investorku, která firmě poskytla finanční injekci ve výši několika milionů. „Když jsem se po investorech začala poohlížet, hledala jsem někoho, komu bude na firmě doopravdy záležet. Ale na schůzkách, které jsem absolvovala, většinu zajímala jenom čísla.“

Investorkou se nakonec stala klientka Beloved Eva Nováková, která dává Alex dostatečnou svobodu, ale zároveň se stará o obchodní expanzi a finance společnosti. „Považuji si, že jsme přítelkyně a rovnocenné obchodní partnerky.“

Eva Nováková, investorka obchodu Beloved, se zakladatelkou Alex Rambouskovou | foto archiv

Díky prostředkům se třeba absolutně profesionalizoval systém skladu, nabrali se další zaměstnanci a vytvořily se digitální kampaně. Ale také se mohl otevřít zmíněný concept store v Anglické, kde najdete nejen kosmetiku, ale také podložky na jógu, umělecké artefakty a další předměty, po kterých oko nejednoho estéta začne okamžitě toužit.

V plánu je expandovat do Evropské unie, ale zároveň vytvořit okolo obchodu komunitu, která skrz svoje akce vzdělává své klienty v oblasti holistického životního stylu.

„Zásadní je, abychom dělaly byznys srdcem. Možná jsem naivní, ale tento přístup se mi vyplácí. A ačkoliv jsme s mojí investorkou povahově rozdílné, na našich zásadách se absolutně shodneme,“ uzavírá Alex Rambousková.