skip to main content
Český byznys

Horská dráha českého SilentLabu. Výrobce mikrokanceláří spadl na nulu a teď opět míří vzhůru

„Byly to nejhorší dva měsíce, jaké jsem dosud ve svém podnikatelském životě zažil,“ couvá Jaroslav Vendl v paměti rok dozadu, k loňskému březnu. Svět vyděšený z nového viru šířícího se z Číny se zamkl na home officu, což pro firmu vyrábějící sofistikovaná akustická řešení pro kanceláře znamenalo katastrofu.

Alespoň tak to trojice spolumajitelů SilentLabu, kterou s Vendlem tvoří ještě Jan Kaňka a Petr Konečný, zpočátku vnímala. „Dosavadních pět let jsme každoročně vyrostli bezmála o sto procent, takže jsme měli ambiciózní plány. A najednou jsme nebyli schopni za dva měsíce prodat jediný produkt,“ vzpomíná na horké chvilky Vendl. 

Za dynamický růst firma vděčila tomu, že mezi prvními na světě přišla se specifickým produktem. SilentLab totiž obchoduje s tichem. Pokud jste někdy pracovali v open spacu, víte, že právě to je mezi lány stolů a kolegů nedostatkovým zbožím. Stejně jako volná zasedačka. 

Foto SilentLab
Reklama

Trio českých podnikatelů nabídlo ostrov klidu — modulární mikrokancelář MicroOffice. Buňka, kterou dnes firma nabízí v několika velikostech, izoluje veškeré okolní zvuky, má vlastní ventilaci, osvětlení i zásuvky. Při stěhování ji pak lze snadno rozložit a přemístit.

V SilentLabu se navíc hned od začátku zaměřili na kvalitu –⁠ jak ve smyslu funkčního řešení, tak designu. „Nabízíme buňku, kde po zavření dveří okolní svět přestane existovat,“ popsal akustik Jan Kaňka MicroOffice Forbesu před lety a Vendl dnes dodává, že právě důraz na funkci pomohl SilentLabu etablovat se s úspěchem na většině evropských a řadě asijských trhů. Podtrženo červeným puntíkem Red Dot Award za design.

„Když jsme v roce 2016 jeli s první verzí našeho produktu na veletrh Orgatec do Kolína nad Rýnem, vystavovalo tam podobné systémy šest firem a produkty dvou opravdu fungovaly. Dva roky nato jich bylo 45 a dnes jich na globálním trhu operují stovky,“ shrnuje Vendl rychlý vývoj specifického segmentu, který reagoval na potřeby korporátní pracovní kultury.

Ty se ovšem v průběhu loňska radikálně změnily. A po roce práce z domova se celý svět nastavuje na to, že změna to nebude jepičí, ale koncepční a zřejmě trvalá.

„Koncept kanceláří se mění od podstaty. Firmy si ověřily, že home office částečně funguje. Zároveň ale nechcete trávit veškerý čas zavřený doma, lidé se potřebují i potkávat,“ popisuje nastupující trend Vendl.

Předplatné Forbesu
Reklama

Zaměstnavatelé tak zjišťují, že mohou kanceláře zredukovat na menší plochu a zaměstnance v nich efektivně rotovat. To vše mění i design pracovního prostředí. Lány židlí a stolů v open spacech ustupují izolovaným meeting roomům, kde se můžou bezpečně potkávat menší skupinky či pracovní týmy. A to je příležitost pro firmy, jako je SilentLab.

„V posledních měsících poptávka dramaticky roste,“ pochvaluje si Vendl. Není to však jen příznivou změnou trendu, týmu SilentLabu pomohlo, že před rokem rezignovaně nesložil ruce do klína.

„Přesunuli jsme se do onlinu, snažili jsme se prezentovat produkty na klíčových architektonických webech, a především jsme hledali inovace, které by nám umožnily přežít,“ popisuje podnikatel reakci na krátkodobé zastavení prodejů. 

Foto SilentLab

V praxi to znamená, že do svých mikrokanceláří teď v SilentLabu montují systém samočištění, který po každém užití vzduch automaticky vydezinfikuje.

„Systém nakupujeme od izraelského subdodavatele, který má certifikaci, že likviduje viry, včetně toho nejvíc obávaného,“ upřesňuje Vendl. Za uplynulý fiskální rok tak firma nakonec přece jen opět mírně povyroste a skončí s tržbami kolem 90 milionů korun. „Vzhledem k situaci to považuji za velký úspěch,“ konstatuje Vendl.

Aktuálně tak vedle nárustu objednávek opět řeší i strategický rozvoj ve formě spojení s velkým globálním hráčem z oboru kancelářského vybavení.

Foto SilentLab

„Několik nabídek na odkup jsme už v minulosti měli, pro nás je ale klíčové najít partnera v opravdu prémiovém segmentu, který nabídne nejen dostatečné zázemí a přidanou byznysovou hodnotu, ale zároveň naši značku nerozpustí ve vlastní struktuře a umožní nám uchovat si jistou autonomii,“ konstatuje Vendl.

Dodává, že aktuálně vedou s potenciálním partnerem jednání v pokročilém stádiu. Prioritou pro příští rok je pak podle něj expanze na americký trh. 

Reklama
Reklama