Česká bikesharingová společnost Freebike se může pochlubit dalším úspěchem v zahraničí. Firma, kterou založil Čechoangličan Charles Butler, v lednu vyhrála další tendr – tentokrát za 150 milionů korun (26 milionů zlotých) v polské Lodži.

„Smlouvu jsme podepsali 18. ledna a od té doby tam jezdíme. Jde o tendr na 4 roky, po které bude v Lodži jezdit 1500 našich kol,“ upřesňuje pro Forbes Ludvík Jaroš, který má na starosti provozní záležitosti firmy a hlavně pak expanzi byznysu do nových měst i států.

„Zakázka pro nás znamená další rozšiřování týmu a hlavně developerské sekce. Chceme totiž pokračovat ve vytváření inovací,“ dodává k tomu Ludvík Jaroš. Aktuální cíl Freebiku je pokrýt v Polsku více než polovinu trhu.

Freebike je dnes v pěti polských městech a aktuálně v nich má přes 4000 sdílených kol, které jsou stejně jakožto celý software umožňující nejen odemykání a zamykání kol vyvíjeny v pražském Karlíně. 

Česká firma, která v osmi evropských zemích provozuje na 13 500 kol, by chtěla využít i aktuální problémy rivala NextBike Polska, kterému ke konci ledna jeho německá matka NextBike GmbH odebrala exkluzivitu u licence na provozování bikesharingového systému v Polsku a ve Finsku.

Na trh obou zemí tak mohou se stejným softwarem vstoupit i ti konkurenti, se kterými se německá matka dohodne a licenci jim poskytne.

Varšavská zápletka

NextBike Polska se zřejmě i kvůli zmíněnému vývoji z poslední doby ani nepřihlásil do tendru v Lodži, kde zvítězil český Freebike. Ještě předtím ale polská firma stačila rozvířit vody ve Varšavě. Tamní zastupitelé ji totiž hned v úvodu roku vybrali jakožto vítěze v tendru na provozovatele stávajícího varšavského systému sdílených kol a celé s ním spojené infrastruktury.

Již dříve přitom ve Varšavě vypsali i paralelní tendr na zcela nový bikesharingový systém, který vyhrál právě český Freebike. Mělo jít o osmiletou zakázku za zhruba miliardu korun, čítající téměř 6500 žlutozelenkavých kol. Dnes to s ní ale vypadá bledě.  

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

„Tendr vypsaný na nový systém, kde jsme byli úspěšní a NextBike Polska se ani nepřihlásil, je v podstatě u konce vůli tomu, že nejsou peníze na jeho financování,“ říká z posledního vývoje ve Varšavě lehce rozladěný Jaroš. 

Budoucnost bikesharingu ve Varšavě tak závisí na tom, jestli se NextBike Polska dokáže vzchopit. Pokud nebude schopna systém sdílených kol v polské metropoli provozovat, je dost pravděpodobné, že se jeden z tamních tendrů zopakuje.

V opačném případě hrozí, že se Varšava ocitne bez svého systému pro sdílení kol.