skip to main content
Rozhovor

Hotely se přes léto zahojily hlavně na domácí klientele, říká CEO Explorio.cz

Tak jako si letošní letní sezonu chválí restaurace, bylo léto úspěšné i pro některé hotely. Především pro ty z regionů, které jsou atraktivní pro domácí klientelu. Vyplývá to z průzkumu vyhledávače ubytování a zážitků Explorio.cz na více než 250 hotelech a dalších ubytovacích zařízeních.

Od září, kdy začíná takzvaná malá sezona, hotely očekávají, že alespoň částečně doženou výpadky z jara. „Malá sezona tu byla dlouhé roky přehlížená, protože září a říjen patřily především takzvaným eurovíkendům. Ty však letos pravděpodobně nebudou tak atraktivní kvůli opatřením a lidé budou i na podzim zůstávat v Česku,“ říká František Peterka, šéf Exploria.

Jaké bylo pro hoteliéry letošní léto?

Dá se říct, že poměrně dobré. Jako očekávatelnou nebo lepší než očekávatelnou hodnotila letní sezonu většina hotelů. Máme data, která ukazují, že více než tři čtvrtiny hotelů měly celé léto obsazenost vyšší než pětasedmdesát procent.

A sto procent měly v červenci snad dvě třetiny hotelů. Z pohledu hotelů, které máme na Exploriu, což jsou primárně ubytování zaměřená na rodiny s dětmi, se dá říci, že se hodně z nich alespoň částečně zahojilo po předchozích částech roku, kdy byly zavřené.

Reklama

Takže léto ekonomicky pomohlo?

Ještě není konec roku, takže reálně nevíme stoprocentní data, ale už z té obsazenosti během hlavní sezony lze říci, že velké části ubytování ta hlavní sezona finančně pomohla. 

To se dá chápat i tak, že domácí turisté přes léto hojně cestovali…

Určitě. Co nám ukazují data, tak nejvíc turistů mířilo do hor a turistických oblastí, které jsou zaměřené na rodiny s dětmi, páry. Na druhou stranu v Praze a dalších velkých městech ta situace nebyla zdaleka tak růžová, protože to jsou hotely daleko více zaměřené na zahraniční turisty anebo na firmy. Myslím si, že v této oblasti situace dobrá nebyla.

Proměnil se tedy nějak trh, co se týče lokalit? Vystřelila nahoru místa, která třeba dříve nebyla tak v kurzu?

Ta situace pomohla hlavně místům v přírodě prakticky po celé republice. Velká část lidí vůbec nevyjela do zahraničí. A když se podíváte na data z let před covidem, tak dost uskutečněných ubytování bylo díky zahraničním turistům právě v Praze anebo třeba v Českém Krumlově.

V tom se to proměnilo. U rodinných dovolených je to tak, že pořád převládaly lokality, jako jsou jižní Čechy, Krkonoše, Šumava, jižní Morava. A obecně hory a podhůří.

Zahraniční turisté stále chybí. Třeba restaurace nicméně pozorovaly na konci léta mírný návrat zahraničních hostů. Jak jsou na tom hotely?

Je to pořád výrazně nižší číslo, než byly hotely zvyklé. Data o nárůstu počtu cizinců na konci léta ale nemáme. 

Reklama

Měnily hotely strategii v tom, aby přilákaly domácí klientelu?

Rozhodně. Ono se dá obecně říci, že ubytování, která se ukázala jako flexibilní a inovativní třeba v tom, že nabízela různé balíčky spojené s určitým typem aktivit, měla navrch a dokázala být úspěšná i ve větších městech. Hotely, které se dokázaly přeorientovat a nabídnou nabídku na míru, zvládly krizi lépe.

Máte informace i o tom, kolik hotelů pandemii vůbec nezvládlo a skončilo?

Nemáme přesné informace, ale jak získáváme zpětnou vazbu od jednotlivých ubytování, tak řada z nich přečkala do léta a šla do toho s tím, že jim léto pomůže se alespoň částečně zahojit. To, jestli přežijí i poté, ukážou další měsíce.

Jestli se nebude opakovat situace jako v loňském roce a covidový problém nebude tak velký, tak je možné, že procento těch, kteří budou muset zavřít, bude nižší. Ale nikdo neví, co bude třeba za dva měsíce.

Připravují se na to hotely nějak? Nebo co vlastně očekávají od podzimu a zimy?
Hodně hotelů se snaží využít ještě té malé sezony v září a říjnu, protože zatím omezení nejsou, oni mají kapacity a ti, kteří připravili nějaké zajímavé pobídky pro páry, rodiny a třeba seniory, si sezonu mohou poměrně výrazně prodloužit. Je výhoda, že v turistických centrech už není tak přeplněno, ale stále je hezky.

I hotely se stejně jako restaurace teď potýkají s nedostatkem pracovní síly. Co s tím? Jak velký problém to je?

Problém to je bezesporu. Stalo se to, že nejprve hotely musely část personálu propustit a řada těch lidí si našla uplatnění v jiných oborech a už se nechtějí vracet. Aby hotely i restaurace mohly nalákat lidi zpátky, tak jim musí odpovídajícím způsobem zaplatit.

A druhá věc je, že jim musí nabídnout nějakou jistotu. Třeba plný pracovní poměr, a nikoliv jen nějakou dohodu a podobně. To ale ruku v ruce vede k tomu, že se zvyšují náklady, které se potom samozřejmě přenáší na zákazníka.

Připouštíte si, že by hotely mohly být opět zavřené? Je to vůbec možnost, se kterou se dá ještě pracovat?

Já jsem optimista a věřím, že se to nestane. Ale bude záviset na tom, jak bude pandemie pokračovat.

Jak se daří samotnému Exploriu?

Explorio vzhledem k tomu, že je marketingovým a obchodním kanálem pro ubytování a zážitky, je samozřejmě závislé na tom, aby bylo toto odvětví otevřené. Takže někdy do dubna, května letošního roku nám příjmy klesly prakticky na nulu. Co se týká posledních měsíců, dají se příjmy srovnat s loňským rokem a nově se pouštíme do online prodeje vstupů na aktivity pro rodiny s dětmi.

Situace je obtížná, ale skýtá i velký potenciál v tom, že celé odvětví se díky covidu i nedostatku lidí bude neustále digitalizovat. Tam prostor pro služby podobné těm našim určitě je.

Reklama
Reklama