Pardubická automobilka ZEBRA GROUP, která se specializuje na užitkové vozy, disponuje exkluzivní skupinou dodavatelů. V jejích užitkových automobilech, navazujících na tradici českých multikár Magma z devadesátých let, najdete servozařízení od firmy Bosch, hydrauliku od Bucher Hydraulics i regulátory od české firmy MGM Compro, která spolupracuje i s NASA nebo Virgin Galactic.

Nyní se ve vozovém parku Zebry objevuje další výrazný hráč: společnost Caterpillar. Zebra bude veškerá svá motorová vozidla postupně vybavovat právě pětapadesátikilowattovými motory od Caterpillaru, což automobilce přinese hned několik podstatných výhod.

„V první řadě jsme kvůli splnění emisních limitů hledali motor, který má vysoký kroutící moment při nižším výkonu,“ říká šéf Zebry Petr Řihák. „Motory mají senzory a čipy které pravidelně kontrolují výkon a stav oleje – je to takový motorový Velký bratr, díky němuž víme, co se s motorem děje,“ vysvětluje.

Spolupráce navíc automobilce umožňuje dostat se více do oblasti stavebnictví. Caterpillar má motory v bagrech a mnohých dalších vozidlech na stavbách a zákazníci z této oblasti tak ví, do čeho jdou. „Na to konto jsme získali už dva nové: jednoho ze Švédska, druhého z Francie,“ pochvaluje si Řihák.

Nové motory pro Zebru otevírají nový tržní kanál – a nezůstává jen u stavebnictví. Nejmladší česká automobilka z Pardubic se nyní začne objevovat jako doporučený partner v okruhu zákazníků Caterpillaru, který má jen v Evropě na osmnáct set klientů. Stejně tak se dostává do dobré pozice v situaci, v níž se připravuje zákon o veřejných zakázkách s preferencí dodavatelů schopných deklarovat sníženou uhlíkovou stopu.

Vedle šetrných motorů Caterpillaru u svých dieselových „pracantů“ má Zebra k dispozici i elektrické automobily a zase o něco dál se dostala také se svým prototypem vodíkového automobilu, respektive automobilu s vodíkovým prodlužovačem dojezdu. Na něm automobilka pracuje s Ústavem jaderného výzkumu v Řeži a nově také s nejmenovanou jihokorejskou společností. S prototypem se počítá do konce listopadu.

Inovativní česká automobilka zároveň šlape na plyn, i co se týče své vlastní výkonnosti: letos by měla firma s loňskými tržbami 45 milionů korun a plánovaným obratem přes 120 milionů korun vyrobit více než stovku nových automobilů.