Po pandemii přináší další překážku pro automobilový průmysl rusko-ukrajinský vojenský konflikt. Nedostupnými se náhle stávají klíčové kabelové svazky vyráběné na Ukrajině. Vzhledem k vysoké poptávce, nedostatku materiálů a novým výpadkům způsobeným válkou se očekává, že automobily budou dál zdražovat, píše agentura AP.

Negativní dopady války na automobilový průmysl se nejprve projevily v Evropě. Časem však pravděpodobně bude zasažena také výroba ve Spojených státech, pokud se přeruší ruský vývoz kovů, například palladia potřebného pro katalyzátory či niklu používaného v bateriích pro elektromobily.

Silné oživení poptávky po automobilech z útlumu způsobeného koronavirovou krizí způsobilo, že nabídka za poptávkou výrazně zaostává. To vede k prudkému zdražování nových i ojetých vozidel.

Ve Spojených státech se podle údajů společnosti Edmunds.com průměrná cena nového automobilu za poslední rok zvýšila o 13 procent na 45 596 dolarů, tedy zhruba milion korun. Ještě výraznějším tempem zdražily ojeté vozy, jejichž průměrná cena stoupla o 29 procent.

Před začátkem války na Ukrajině společnost S&P Global Mobility předpovídala, že globální automobilky letos vyrobí 84 milionů vozů a napřesrok 91 milionů vozů. Nyní předpokládá, že produkce letos dosáhne necelých 82 milionů vozů a v příštím roce 88 milionů vozů.

Celkově vysoká inflace, včetně vysokých cen potravin, benzinu či bydlení, nakonec pravděpodobně povede k tomu, že si velká část obvyklých zákazníků již nebude moci dovolit nový ani ojetý vůz. To bude znamenat pokles poptávky a následně i cen, předpovídá AP.

Automobilky a dodavatelé automobilových součástek v posledním desetiletí investovali do ukrajinských továren, aby využili nižších výrobních nákladů a jejich blízkosti k závodům pro montáž aut v Evropě. Na Ukrajině se údajně vyrábí deset až 15 procent kabelových svazků pro produkci automobilů v Evropské unii.

Nedostatek kabelových svazků zpomalil výrobu v automobilových továrnách v Německu, Polsku, České republice i dalších zemích. Nalezení alternativních dodavatelů může být nyní pro automobilky téměř nemožné. Většina továren na kabelové svazky mimo Ukrajinu v současnosti pracuje na plný výkon, takže by bylo zapotřebí postavit nové výrobní prostory.