Přes půl století na huti karlovarské sklárny Moser dospělo k vyvrcholení. Mistr sklář Zdeněk Drobný na francouzské ambasádě v Praze převzal titul Rytíř umění a literatury udělený francouzským ministerstvem kultury.
Pro Drobného životní událost, která ho prostřednictvím stejného řádu postavila na úroveň například Bohumila Hrabala, Davida Bowieho, Tima Burtona nebo Audrey Hepburn. Pro karlovarský Moser okamžik, který se udál už podruhé. Před čtyřmi lety totiž stejný řád obdržel mistr rytec Tomáš Lesser.
„Jsem nesmírně šťastný, že řád putoval právě do Moseru. Myslím teď hlavně na mistry, kteří mě do řemesla zasvětili, a na mladé skláře, s nimiž byla radost spolupracovat. Přál bych jim tento pocit jednou v životě zažít,” řekl po převzetí ocenění dojatý Zdeněk Drobný, který do karlovarské sklárny chodil už jako malý kluk. V brusírně totiž pracovala jeho maminka.
Odtamtud ale obvykle utíkal na místo, kterého ho přitahovalo jako magnet – na huť, kde se ve sklářských pecích roztavená tekutá sklovina na píšťalách povětšinou německy mluvících sklářů proměňovala ve finální výrobky. „Bylo to jako kouzlo,” vzpomínal Drobný, který pak na stejné místo nastoupil jako učeň, když mu bylo šestnáct let. A zůstal dalších dalších jednapadesát roků, během nichž se zařadil po bok těch nejlepších sklářů, které sklárna Moser dala světu.
Zdeněk foukal ty nejnáročnější objekty a nápojové soubory včetně těch, které pak putovaly na královské tabule. Sklářství vnímal jako svoje životní poslání, do kterého dával své maximální nasazení. O to víc nás potěšilo, že jeho práci ocenilo francouzské ministerstvo,” říká Pavel Mencl, generální ředitel Moseru.
Jednou z Drobného signifikantních věcí byla velká váza Hruška, kterou pro Moser navrhl jeho tehdejší umělecký ředitel Lukáš Jabůrek. Drobný byl jediný sklář, který ji dokázal vyrobit. Dokonce si kvůli ní musel objednat nové sklářské píšťaly, protože ty, které běžně používal, neunesly obrovskou váhu žhavé skloviny, která ve finální fázy vážila až třicet kilogramů. Vyrobit takovou vázu představovalo velký nápor na klouby i plíce.
„Kdysi huťmistr Pavel Gaček přinesl od sportovců válec, který měří objem plic. Tak jsme foukali a já jsem vyhrál, měl jsem objem sedm a půl litru,” vzpomíná Drobný, jenž od dětství prožitém na plácku před dnes už neexistujícími domy na dohled od sklárny sportuje.
Hrál závodně fotbal, volejbal a dodnes jezdí na kole, v jehož sedle loni našlapal přes osm a půl tisíce kilometrů. „V kondici se udržuju i teď. Jednak aby mi bylo dobře, pak tak kvůli vnučkám a taky pro případ, kdyby fabrika potřebovala pomoct foukat. Tak abych to zvládl,” směje se.
Mistr sklář a čerstvě i Rytíř umění a literatury nyní přesně takový moment zažil. Svůj velký návrat zpět na sklářskou huť. Nikoliv ale kvůli váze Hruška, ta se v největší variantě už dva roky nevyrábí a nejspíš to tak zůstane napořád. Drobný se vrátil kvůli nové váze pojmenované Era, jejíž design navrhl umělecký ředitel sklárny Moser a Grand designér roku 2023 Jan Plecháč.
„Toužil jsem vytvořit něco zcela unikátního. Díky tomu, že se Zdeněk Drobný alespoň na chvíli vrátil na huť, mohl jsem zúročit jeho obdivuhodné dovednosti, jeho pochopení skla. Povolal jsem ty nejlepší brusiče, spojil jejich mistrovské schopnosti a vášeň, kterou jsme pak společně vnesli do této jedinečné výzvy. Byla to symbióza mistrovství a inspirace, která dala naší váze život,” popisuje Plecháč pozadí vzniku vázy.
Era vznikne jako sběratelský objekt v edici sedmdesáti sedmi kusů ve třech barevných variantách. Každá z váz bude navíc opatřena unikátním číslem a podpisy hlavních tvůrců – Zdeňka Drobného a Jana Plecháče. Její výjimečnosti pak podtrhne i prodejní cena. Každá z váz vyjde totiž na čtvrt milionu korun.