Málokdo ví, že švédský řetězec má s Českem hned několik spojitostí. Babička zakladatele Ingvara Kamprada pocházela z Mostu a v Česku se také vyrábí celá řada komponentů a produktů včetně jednoho z nejprodávanějších – rozkládací pohovky Hemnes.

Nábytkářský kolos tu poslední rok a půl řídí David McCabe, který budoucnost osmdesát let staré firmy vidí v technologiích a udržitelnosti. Pod jeho vedením u nás IKEA loni zvýšila tržby o dvaadvacet procent na 11,9 miliardy korun. Rostla tak ještě víc než celá globální skupina Ingka, pod niž značka spadá.

Britský manažer přitom už jako malý kluk snil o tom, že jednoho dne bude pro Ikeu pracovat. A svůj sen si plní přes dvacet pět let. „Dodnes si pamatuji, jak jsem poprvé šel s maminkou do Ikey kupovat nábytek. Už tehdy to byl tak trochu jiný obchod. A když jsem si později hledal svou první práci, tak zatímco moji spolužáci rozesílali životopisy všude možně, já ten svůj poslal jen do Ikey,“ vzpomíná.

Pracoval pro globální vedení řetězce a celou řadu lokálních zastoupení od Irska přes USA až po Kanadu. „Své kočky jsem stěhoval přes oceán minimálně čtyřikrát,“ říká se smíchem muž, který z centrály na pražském Zličíně vede Ikeu nejen v Česku, ale také na Slovensku a v Maďarsku.

Co jste říkal na nabídku stěhovat se do Česka?

S Ikeou jsem procestoval celý svět. Tohle byl jeden z mála regionů, kde jsem do té doby moc času nestrávil. Na skládačce světa mi tenhle dílek chyběl, takže to do sebe hezky zapadlo.

Praha mě upřímně ohromila. Když tu žijete dlouho, tak to nejspíš nevnímáte. Ale můj první dojem byl, že to působí až jako kulisy z pohádky. Rád jezdím po celém Česku a užívám si místní kuchyni. Zamiloval jsem si česká jídla s knedlíky a jako bonus jsou tu skvělé vietnamské restaurace.

Nastoupil jste ale v covidové době, která pohádku moc nepřipomínala…

Byl to jeden z nejtěžších roků v mé kariéře. Dodavatelské řetězce nefungovaly a řešili jsme nedostupnost produktů. Do toho se obrovské množství lidí přesunulo online a to byla velká zkouška pro náš e-shop. Každá část našeho byznysu prošla náročným testem.

Zaměstnanci ale dělali, co mohli, aby našli nová řešení. Třeba dostupnost produktů je už mnohem lepší. K normálu jsme se stále nevrátili, ale i když zákazníci nějaký produkt neseženou, snažíme se jim poradit a najít alternativy.

Loni k tomu přibyla ještě masivní inflace. A zdražovala také IKEA. Jak reagovali zákazníci?

Rostoucí náklady v dodavatelském řetězci nás vedly ke zvyšování cen u různých výrobků v Česku o jednotky až nižší desítky procent. Většina našich zákazníků ale chápe, že to je odrazem dění v celém světě. Zároveň se snažíme hledat balanc, aby naše produkty byly v rámci možností pořád cenově dostupné, což je od vzniku firmy v naší DNA.

Že se nám to zatím daří, dokazuje i loňský růst tržeb v Česku více než o pětinu. Zvýšený zájem jsme přitom pozorovali jak v kamenných obchodních domech, tak na e-shopu.

Jak se za poslední roky změnily požadavky zákazníků?

Stále více lidí u nás nakupuje online – zhruba jeden z pěti zákazníků. I proto jsme v Česku vytvořili třiadvacet výdejních míst, kde si můžete vyzvednout nábytek blíž domovu. Během lockdownů navíc lidé trávili více času doma a investovali do bydlení, které získalo více funkcí.

Obývák se stal zároveň pracovnou, jídelní stůl začal sloužit i pro domácí výuku, koupelna se proměnila ve wellness. Zaměřujeme se proto ve velkém na multifunkční produkty typu postele a pohovky v jednom. Na důležitosti roste také udržitelnost, o kterou se zákazníci zajímají čím dál víc.

Čím konkrétně se snažíte snížit svůj dopad na životní prostředí?

V Česku máme dlouhodobě úspěšnou iniciativu Druhý život nábytku, v rámci které u nás můžete prodat nebo koupit použitý nábytek. Produkty, které se vám už nehodí, mohou pořád dobře sloužit někomu jinému. Dosud to fungovalo jen v obchodních domech, nově si nábytek z druhé ruky můžete prohlédnout a zarezervovat i na webu.

Zároveň jsme zavedli garantovaný výkup u dětského nábytku, protože jde o produkty, které zákazníci obvykle potřebují jen v určitém období života, například dva roky.

Na druhou stranu je IKEA masový producent dostupného nábytku. Není to v konfliktu s udržitelností?

Naše výrobky by měly vydržet alespoň po generaci. Víme, že hezký produkt nestačí. Snažíme se s ohledem na udržitelnost neustále zlepšovat. Máme cíl, že do roku 2030 má být sto procent našich produktů vyrobeno z obnovitelných a recyklovatelných materiálů.

Stejně tak stále více sázíme na lokální výrobu, abychom nevozili zboží přes celou planetu. Sedmdesát procent nábytku, který prodáváme v Evropě, se v Evropě také vyrábí. A s krizí dodavatelských řetězců sem z Asie přesouváme ještě větší část výroby.

Udržitelnost je velké téma i v jídle. Odráží se to nějak ve vašich restauracích?

Představili jsme různé rostlinné verze našich jídel. Například oblíbené masové kuličky nabízíme i v bezmasé variantě. Pořád mají skvělou chuť, ale ne takový dopad na životní prostředí. U našich zákazníků jsou podobné produkty velmi populární. Nemusíte se rovnou stát vegany, ale čas od času vynechat maso dává smysl.

Stejně tak se snažíme motivovat ke zdravější stravě členy našeho věrnostního klubu, kteří mají rostlinné alternativy za výhodnější ceny.

Mezi důležité trendy patří také nové technologie. Co nového jste představili v této oblasti?

Má to dvě roviny. V té první hodně šlapeme do smart home řešení od automatického zatahování závěsů přes čištění vzduchu až po bezpečnostní systémy. Mluvil jsem o tom, že stále populárnější jsou víceúčelové produkty, a to platí i v oblasti technologií. Vyvíjíme proto multifunkční výrobky typu lampa a reproduktor v jednom.

A v té druhé rovině?

Jedním příkladem je služba Skenuj a nakupuj, kterou jsme v Česku představili loni. Pomocí aplikace IKEA v mobilu si už během nákupu sami skenujete čárové kódy na zboží a následně zaplatíte u některé z expresních pokladen pro tuto službu. Celý proces je tak výrazně rychlejší.

Dalším příkladem je online plánovač kuchyní. A v rámci aplikace IKEA Kreativ si zase můžete v rozšířené realitě vyzkoušet, jak se hodí daný kus nábytku do vašeho domova.

Je v době rostoucí e-commerce v Česku ještě prostor pro budování nových obchodů?

Online a offline svět se hodně propojuje. Někteří lidé jdou do našich obchodních domů pro inspiraci a radu, ale zboží si objednají v e-shopu. Jiní si zase předvyberou produkty na internetu, ale finální rozhodnutí udělají až v obchodě. Kamenné prodejny jsou pro nás pořád zásadní.

Co se budování dalších týče, řídíme se heslem „nikdy neříkej nikdy“. V Česku určitě potenciál je, ale za poslední roky se situace hodně změnila, což je potřeba vzít před otevřením nové prodejny v úvahu.

Do regionů ale expandujete i jinou formou…

Otevíráme tam již zmíněná výdejní místa a také plánovací studia. Ze zpětné vazby od zákazníků víme, že s námi chtějí komunikovat nejen na dálku, ale i osobně blíž svým domovům. Chtějí se poradit ohledně plánování kuchyní, koupelen, ložnic nebo třeba úložných prostor. Proto plánovací studia budujeme.

Loni jsme otevřeli jedno v Praze v obchodním centru Westfield Chodov, letos další v Českých Budějovicích a brzy přibude také v Hradci Králové.

IKEA letos slaví osmdesát let. Co pomáhá firmě s takovou tradicí jít s dobou?

Neustálé inovace. Jen loni jsme v Česku investovali přes 400 milionů korun do renovací obchodů. Všechno to vychází z vize našeho zakladatele Ingvara Kamprada, který už tehdy viděl věci, které nikdo jiný neviděl. Chtěl, aby všichni ve firmě přemýšleli jako podnikatelé a řešení problémů nehledali sami, ale společně. Byla to opravdu výjimečná osobnost, na jejíž myšlenky se snažíme navazovat.

Co plánujete do budoucna?

Soustředíme se hlavně na zlepšení zákaznické zkušenosti, obzvlášť v online světě. V příštích měsících například v Česku spustíme live shopping – živá vysílání z obchodních domů, během kterých naši kolegové představí různé novinky a zákazníci si je budou moci v průběhu akce rovnou pořídit online.

Nově také na webu představíme sdílený nákupní seznam, který mohou například snoubenci sdílet se svatebními hosty jako tipy na dárky. Rozšiřujeme zároveň spolupráce s dalšími firmami: s Republic of Gaming jsme vytvořili kolekci nábytku pro hráče a hráčky počítačových her a s tvůrci elektronické hudby Swedish House Mafia zase kolekci určenou pro domácí hudební studia.

V Ikee jste strávil celý svůj profesní život. Vydržíte v ní až do důchodu?

Mám Ikeu opravdu rád a po více než pětadvaceti letech se v ní cítím jako doma. Navíc jsem pyšný, že pracuji pro firmu, která ve velkém podporuje ty, kteří to potřebují. V poslední době například lidi zasažené válkou na Ukrajině, kterým jsme jen v Česku věnovali výrobky v hodnotě 23 milionů korun.

Podpora míří i k našim zaměstnancům, na které dopadají zvyšující se náklady na život. Mají aktuálně k dispozici oběd zdarma a slevy na výrobky, pomáhající šetřit energie a vodu. Celkově je Ikea velký svět a já věřím, že výzev pro mě má ještě spoustu.