Každého občas něco napadá, přičemž bývá zpravidla lepší, když to tím skončí. Tahle pravda ovšem neplatila v létě 1971 pro Charlese Dolana. Obklopen rodinou a luxusem na palubě Queen Elizabeth na prázdninové cestě do Francie nepřemýšlel americký podnikatel nadarmo.

Výsledek jeho přemítání? Tak mě někdy napadá. To je totiž název filmu s Paulem Newmanem a Henry Fondou v hlavních rolích, který se stal vůbec prvním filmem uvedeným stanicí HBO. V té chvíli se psal 8. listopad 1972. Od spuštění HBO, průkopníka moderní placené televize, uplynulo právě dnes rovných padesát let.

Pokrok od té doby nabral rychlost splašeného koně, nicméně i po půlstoletí se na čím dál populárnějším principu, jehož je HBO etalonem, v podstatně nic nezměnilo. Principu spočívajícího v tom, že si zákazníci kupují vstupenky na velkorozpočtové filmy, které se ale místo kina promítají přímo v jejich obývacích. A dveře do těchto pomyslných sálů bezesporu otevřela kabelová stanice stvořená Charlesem Dolanem.

„Myšlenka, že by lidé mohli díky kabelům dosáhnout na tuto bránu, se mi zdála úžasná, byť jsme zprvu museli překonat spoustu technických problémů,“ vzpomínal v jednom z interview Dolan, který před měsícem oslavil devětašedesáté narozeniny a jehož majetek americký Forbes letos vyčíslil na 4,6 miliardy dolarů.

Technické problémy dělaly rodákovi z Clevelandu moře starostí od samého počátku. Dalo by se říct oceán starostí, srovnatelný s tím Atlantickým, přes který se budoucí král kabelových televizí plavil na palubě Královny Alžběty.

Měl u sebe manželku a kupu dětí – dohromady jich měli šest – a vydal se vstříc břehům sladké Francie. Bylo mu však hořce. Dolan byl totiž dole. Jeho společnost Sterling Information Services, která jako první ve Spojených státech zavedla městkou kabelovou televizi, a to v New Yorku na Manhattanu, soustavně prodělávala.

info New York, N.Y.: Charles Dolan, president of Cablevision, points to a map of the New York area at the New York Hilton Hotel in Manhattan on December 26, 1979. Dolan had just announced a new cable network in Queens, New York. (Photo by Dick Yarwood/Newsday RM via Getty Images)
Charles Dolan | Foto Dick Yarwood/Newsday RM via Getty Images

Člověk přitom nemusel být zrovna profesorem matematiky, aby pochopil příčiny velkých ztrát – náklady na položení jedné míle podzemních kabelů byly zhruba 300 tisíc dolarů, přičemž za celý rok 1967 získala kabelovka pouhých 400 předplatitelů.

Proto měl Dolan během zaoceánské plavby těžkou hlavu. V ní se však zrodil koncept, který změnil televizní budoucnost, koncept služby, jež by divákům za měsíční paušál nabízela trháky hollywoodských studií a podle původního záměru také živé přenosy sportovních akcí bez přerušení reklamou.

Byla to smělá vize. Aby mohli předplatitelé vidět filmové hvězdy, musel nejprve Dolan vidět za několik horizontů. Musel vidět v projektu perspektivu tak skrytou, že ji kromě něj neviděl téměř nikdo.

1,2 %

Jen tolik respondentů projevilo podle počátečního průzkumu zájem o speciální placenou televizní stanici.

Ochotu platit za jedinou televizní stanici projevilo v počátečním průzkumu pouhých 1,2 procenta dotazovaných. V dalším se počet zájemců zvýšil na čtyři procenta, ale ani to nesignalizovalo skvělý byznys. Celou věc navíc komplikovalo složité vyjednávání o právech s filmovými studii.

Osmého listopadu 1972, když bylo na východním pobřeží Spojených států 19.30 hodin, se však Dolanův kurážný plán přesto stal skutečností. Mnoho ale nescházelo a bylo všemu jinak. Silný vítr a mrznoucí déšť udělal z inauguračního dne nevlídnou záležitost a svrhl „vysílací talíř“, součást technologie, bez níž by se kanál do televizí nedostal. Vše bylo znovu uvedeno do provozu pouhých 25 minut před zahájením vysílání…

Kromě filmu s Newmanem a Fondou běžel premiérový večer také přímý přenos zápasu hokejové NHL mezi New York Rangers a Vancouverem. Newyorští Jezdci tak stáli u startu velkolepé jízdy, byť právě start její velkolepost dvakrát nenaznačoval. První rok bylo HBO záležitostí pro pouhých 1 395 předplatitelů.

V dalším roce už to byly čtyři tisíce a počet se neustále zvyšoval, samozřejmě také s tím, že stanice rozšiřovala pole své působnosti.

A dál? Dál už ten příběh přece znáte, možná jste jeho součástí i vy. Impérium HBO, které dnes patří společnosti Warner Bros., produkuje vlastní a mnohdy velmi ceněné snímky a z Ameriky se mohutně rozrostlo na další kontinenty.

V loňském roce měla stanice 73,8 miliony předplatitelů. Průměrná částka předplatného je globálně téměř dvanáct dolarů na osobu, z čehož mimo jiné plyne, že plavba z Ameriky do Francie se Dolanovi vyplatila. A zdaleka nejen jemu.