Mladému umění se momentálně na aukcích daří víc než zavedeným jménům. A ani válka s tímto trhem neotřásla. Za posledního půl roku se podle zprávy od Morgan Stanley publikované na uměleckém portálu Artnet prodaly artefakty v celkové hodnotě 5,7 miliardy dolarů.

Zpráva dokládá, že příjem z prodaného umění za posledních šest měsíců v roce 2022 je nejen návratem do prepandemických let, ale také jasným ukazatelem růstu tohoto segmentu.

Proč se to děje? Podle názorů některých expertů z toho důvodu, že se do aukčních síní dostávají sbírky, které si sběratelé během lockdownu nechávali u sebe „na lepší časy“. A ty očividně nastaly teď.

V průměru se předměty v aukcích během posledního půl roku prodávaly za 48 tisíc dolarů. Vyčnívá samozřejmě prodej portrétu Marilyn Monroe od Andyho Warhola. Tisk na hedvábí pocházející z nadace Thomase a Doris Ammanových se prodal za 195 milionů dolarů.

Jediné omezení vzhledem k současnému konfliktu na Ukrajině platí pro ruské umění, které se pomalu přestává za hranicemi své vlasti nabízet.

Nejlépe se teď prodává impresionismus a modernismus (za 2,4 miliardy dolarů), pak poválečné a současné umění. Rekordním tempem ale roste segment mladého umění. Pokud v roce 2018 bylo na aukčním trhu k prodeji 1520 děl tvůrců, kteří se narodili po roce 1974, od té doby segment vyrostl o 188 procent. Prodeje stouply z 43,1 milionu dolarů na 246 milionů.

Putinovo tažení na prodej umění v aukčních síních nemá žádný dopad. A to nejen na americký trh, který zaznamenává růst o padesát procent, ale ani ten evropský, který se navýšil o 35 procent. Konají se také prestižní umělecké přehlídky jako Art Basel, TEFAF, Documenta Kassel a další. Problémy mají jen podobné akce v Asii, kde opět stoupají pandemická čísla.

Kreml před několika týdny zakázal zápůjčky ruského umění do zahraničí. Příští rok plánuje ministerstvo kultury Ruské federace v tomto ohledu spolupracovat pouze se „spřátelenými státy“. Zatím bylo do Moskvy, Petrohradu a dalších měst vráceno okolo 1500 exponátů ze zahraničních zápůjček.

Významnou část trhu dnes představují i mladí tvůrci. Inspirací pro ně může být případ newyorské umělkyně Anny Weyant. Její portrét ženy s dlouhými vlasy, který prodala před dvěma lety za zhruba dvanáct tisíc dolarů, se nyní v aukci vydražil za 1,5 milionu dolarů. Z Anny je senzace, která svou kariéru vybudovala především díky Instagramu už v sedmadvaceti letech.

Naopak NFT hlásí útlum. Apoštol kryptoumění Noah Davis opustil aukční síň Christie’s, kde zastával pozici významného experta. Byl to právě on, kdo pomohl prodat digitální koláž umělce Beepla za 69,3 milionu dolarů.

Davis Christie’s opustil, aby se věnoval krypto kolekci Cryptopunks a během 24 hodin se objem prodeje těchto tokenů zvedl o 957 procent.

Zdá se ale, že celebrity přestávají mít zájem o svět NFT a možná to česká umělkyně Lu Jindrák Skřivánková vycítila. Své NFT dílo totiž právě teď vytiskla do fyzické podoby.

Je to příhodný okamžik? Možná ano. Například Bored Ape Yacht Club, sbírka NFT opiček s roztodivnými vlastnostmi, už opustila řada populárních majitelů jako moderátor Jimmy Fallon nebo hvězdná producentka Shonda Rhimes. Svět pixelů je už zřejmě přestal bavit.