Stal se termín inovace nicneříkajícím buzzwordem, nebo to s nimi tuzemský byznys myslí vážně? Forbes hledal na galavečeru pro nejlepší CEOs v Česku odpověď ve čtyřech oborech, které si nemohou být vzdálenější.

Jedním z nich je prodej luxusních hodinek, kde se toho na první pohled mnoho modernizovat nedá. V české rodinné firmě Carollinum, provozovateli jediného značkového butiku Rolex v Česku a dalších tří butiků v pražské Pařížské ulici, je největší inovací poslední doby nový systém řízení vztahů se zákazníky. 

Podle Martina Janny z Carollina to mimo jiné znamená, že se jim už dokumentace nebude „válet v šanonech“. Jak je možné, že nejúspěšnější společnost svého druhu na českém trhu dosud takové řešení neměla? „Bylo to trošku zkostnatělé, tak jsme to teď posunuli mnohem dál,“ říká Janna. 

Kromě faktur lze však částečně digitalizovat i samotný byznys s nejluxusnějším zbožím. Zákazníci si nejspíš stále budou chtít hodinky za miliony korun nejdřív fyzicky osahat, než si je koupí, ale cesta těch mladších k produktům značky Patek Philippe či Breitling začíná podle Janny v online prostoru. „Všichni žijeme v online světě, se sociálními sítěmi musíme pracovat i my,“ dodává.  

Z vedle něj sedící Andrey Gontkovičové, šéfky Philip Morris pro Česko, Slovensko a Maďarsko, začínají při zmínce o inovacích padat slova jako revoluce a transformace.

Největší tabáková společnost na světě si totiž v roce 2018 dala ambiciózní novoroční předsevzetí, že přestane kouřit. A vsadila na kompletní překopání svého byznysu směrem k zařízením na zahřívaný tabák, které poprvé představila jen čtyři roky předtím. 

„Odnaučujeme dospělé kouřit. Pomáháme jim buď přestat, nebo jim přineseme výrobky, které jsou prokazatelně méně škodlivé, což je zahřívaný tabák nebo zahřívaná kapalina,“ prohlašuje Gontkovičová. Světová zdravotnická organizace nicméně upozorňuje, že škodlivost celé řady složek aerosolů z podobných zařízení zatím nebyla řádně vyhodnocena.

Poslední inovací v cestě společnosti Philip Morris za budoucností bez kouře je podle ní nikotinová náplň do Iqosů, kterou prezentuje jako další možnost, jak přimět spotřebitele skoncovat s klasickými cigaretami. 

„Odnaučit lidi kouřit je těžké, protože sami nechtějí. Máme venku více než sto lidí, kteří jim vysvětlují, že nejlepší by bylo s nikotinem úplně seknout. Velice málo lidí to udělá, velice těžké je dostat je i k těmto alternativám,“ tvrdí Gontkovičová.  

Dalším oborem pod inovačním drobnohledem Forbesu je pojišťovnictví. „Naše největší inovace poslední doby se jmenuje Apollo. Jsme pojišťovací makléř, naším úkolem je vybrat pro klienta tu nejlepší nabídku. Apollo nám pomáhá automatizovat srovnávání,“ uvádí provozní ředitelka společnosti Renomia Klára Kodua. 

Zleva Martin Janna, Andrea Gontkovičová a Klára Kodua.

K nastartování inovací ve firmě je podle ní potřeba zvídavého lídra, co se nebojí riskovat. „My jsme se dostali do fáze, kdy se vedle klasických pojišťováků v oblecích najednou objevili lidé v žabkách,“ usmívá se.

V neposlední řadě je zde automobilový průmysl, kde inovace nabraly v posledních letech takové tempo, že se mnozí nestačí divit. Například tradiční německé automobilky, které v elektromobilitě začíná válcovat čínská konkurence. 

Maciej Galant
Maciej Galant

Šéf BMW pro Česko Maciej Galant potvrzuje, že za pár let lze od auta čekat, že bude „zcela digitální, elektrické a udržitelné“. A možná i autonomní. Bude v takovém případě stále aktuální motto BMW „freude am fahren“, tedy radost z jízdy? „Freude am fahren je, když si užíváte to auto,“ říká Galant.