Je nejbohatší self-made ženou Indie a zakladatelkou sítě kosmetických a módních prodejen Nykaa. „Upřete pozornost svého života na sebe,“ radí indická miliardářka Falguni Nayar. Tímto jednoduchým mottem se inpirovala i při budování své jedenáctimiliardové společnosti Nykaa, jejíž název je odvozený od slova „nayaka“, které v sanskrtu znamená „ten, kdo je ve středu pozornosti“.

Nayar pracovala devatenáct let jako investiční bankéřka v indické prémiové bance Kotak Mahindra. Úzce spolupracovala s indickou obchodní elitou včetně šéfa banky Udaye Kotaka. Jako výkonná ředitelka dceřiné společnosti Kotak Investment Banking se starala o desítky indických podnikatelů, včetně čerstvého miliardáře Harshe Mariwaly nebo Ajaye Bijliho z PVR Cinemas, a pomáhala jejich firmám se vstupem na burzu. 

Rok před svými padesátými narozeninami dala výpověď a rozjela vlastní podnikání. V roce 2012 založila v Bombaji prodejnu kosmetiky a módy a v prvních letech do společnosti investovala dva miliony dolarů spolu se svým manželem Sanjayem, indickým generálním ředitelem amerického soukromého kapitálového fondu KKR.

Jedním z prvních příznivců Nayar byl spoluzakladatel fondu, miliardář Henry Kravis. „Od prvního dne mě v mém záměru podporoval,“ říká Nayar. „Povzbuzoval mě, abych se podnikání nebála a šla do toho. Chtěl se podílet na prvním kole financování, ale já chtěla, aby to zůstalo u domácích investorů.“ Kravis později koupil podíl od jiného investora a jeho společnost Kravis Investment Partners tak vlastní 1,1 procenta společnosti Nykaa.

Vydat se na podnikatelskou dráhu se zatím ukazuje jako skvělé rozhodnutí. Společnosti Nykaa, která prodává kolem čtyř tisíc značek, od sprejů přes pleťové krémy až po sukně, to vše buď online, nebo ve sto a dvou obchodech v pětačtyřiceti různých městech, dosáhla poprvé na zisk v roce 2021. O osm měsíců později vstoupila na burzu, což z ní dělá jeden z mála startupů, které dokázaly vstoupit na burzu v zisku.

To je jedním z důvodů, proč byl listopadový vstup na burzu takovým úspěchem: třináctimiliardové IPO převýšilo původní zacílenou sumu dvaaosmdesátkrát. A přestože se akcie od té doby trochu propadly, třiapadesátiprocentní podíl, který Nayar vlastní spolu se svým manželem a jednatřicetiletými dvojčaty Anchitem a Adwaitou, má stále hodnotu 5,9 miliardy dolarů.

Nayar vyrostla v Bombaji. Její otec, který se jako teenager přestěhoval z Karáčí, začínal v Bombaji jako učitel sanskrtu a později byl jedním ze zakladatelů firmy na výrobu kuličkových ložisek. Miliardářka vzpomíná, že ji i jejího mladšího bratra povzbuzoval, aby mu s podnikáním pomáhali.

Vydání Forbesu American Dream!

„Očekával, že si vyhrneme rukávy a zapojíme se, i kdyby to mělo znamenat balení velkých zakázek. Otec myslel jinak než většina Indů. Choval se ke mně i k bratrovi stejně. Když jsem vyrůstala, vždycky jsem měla pocit, že můžu riskovat – protože jsem viděla, jak riskuje on,“ vzpomíná.

Už na střední škole ji vyzýval, aby si vybírala akcie a studovala poměr ceny a zisku veřejně obchodovaných společností. Bakalářské studium se zaměřením na obchod absolvovala v Bombaji, magisterské studium managementu v Ahmadábádu, kde se seznámila se svým manželem.

Ve dvaadvaceti letech získala první pracovní zkušenost na konzultační pozici v účetní firmě A. F. Ferguson. Poté přešla do investičního bankovnictví Kotak, kde pracovala v oblasti institucionálních akcií a investičního bankovnictví. Pro firmu rozšířila oblast působení na burzy v USA a Velké Británii.

Kolem roku 2009 si začala pohrávat s myšlenkou na vlastní podnikání. Zvažovala nápady v oblasti zdravotnictví nebo pohostinství. Nápad na založení Nykaa se jí v hlavě zrodil mezi roky 2008 a 2012, kdy její dvojčata studovala v USA na univerzitách Columbia a Yale. Během amerických návštěv se stala pravidelnou zákaznicí Sephory – zejména proto, že jí personál Sephory pomáhal zjistit, jaké produkty jsou pro ni vhodné, místo aby se jí urputně snažil prodat výrobky, které nepotřebuje.

Cítila, že Indie je na svou Sephoru připravená. Zbývalo o tom přesvědčit i zákazníky, jelikož online trh s kosmetikou v Indii v podstatě neexistoval. A přestože neměla žádné zkušenosti v oblasti kosmetiky, technologií ani maloobchodu, rozhodla se tuto výzvu přijmout a vytvořit nabídku autentických kosmetických produktů pro indické publikum, které dosud nemělo přístup k mezinárodním značkám.

První měsíce, kdy pracovala z otcovy kanceláře v průmyslové zóně, byly velmi náročné. Objednávky společnosti Nykaa rychle rostly a ona nestačila budovat zázemí tak rychle, aby je firma stíhala odbavovat. Během prvních čtyř let se na postu technologického ředitele vystřídalo pět různých manažerů, nad vodou Nykaa držel interní technický tým. 

Konexe v investičním světě jí pomohly dostat se finančně do hry, ani tak pro ni však nebylo jednoduché sehnat dostatek peněz na další fungování. V současnosti vlastní část společnosti skupina miliardářů včetně hongongského komoditního magnáta Harryho Bangy nebo Rishabha Mariwaly, syna indického miliardáře Harshe Mariwaly.

Podíly drží také velcí institucionální investoři jako TPG, Fidelity nebo třeba britská společnost Seadview Capital Management. Jako první spustila Nayar online obchod, který zákazníkům nabízel virtuální „uličky“ plné mezinárodních značek, jako jsou Bobbi Brown nebo Charlotte Tilbury. O dva roky později otevřela v Dillí svůj první kamenný obchod.

V následujícím roce představila vlastní značku rozjasňovačů, podkladových krémů, laků na nehty a dalších kosmetických produktů. Pro jejich výrobu se domluvila s indickými výrobci a jejich cenu stanovovala vždy o něco nižší než u produktů zahraničního dovozu. 

Drží krok s dobou a neustále přidává do své nabídky nové značky.

V roce 2018 pak zamířila i do módního průmyslu se značkou Nykaa Fashion. V současnosti nabízí sortiment i pro muže, jako je například olej na vousy či kolínská, vybavení do domácnosti, a provozuje také B2B, kdy své výrobky prodává maloobchodním prodejcům. Podle analytiků tkví tajemství úspěchu Nykaa hlavně v tom, že drží krok s dobou a neustále přidává do své nabídky nové značky.

„Pracujeme s kosmetickými značkami na tom, aby byl luxus pro indické zákazníky dostupnější. Chceme dát spotřebiteli možnost volby,“ vysvětluje Nayar. Například Estée Lauder nabízí prostřednictvím Nykaa minirtěnky, aby si získala zákazníky, kteří hledí více na cenu. „Velmi si zakládáme na principu vyzkoušej a kup a snažíme se motivovat značky, aby investovaly do mladých lidí v Indii,“ konstatuje Nayar.

info Foto Getty
Falguni Nayar (vlevo) pózuje se svou dcerou Adwaitou (vpravo) při vstupu společnosti na burzu cenných papírů v Bombaji v listopadu 2021. | Foto Getty

Od dubna do prosince roku 2021 zaznamenala společnost Nykaa téměř miliardu návštěv na svých webových stránkách a v mobilních aplikacích pro kosmetiku a módu. To je o sedmdesát osm procent více než ve stejném období předchozího roku. V tomto období společnost také přijala více než 23 milionů objednávek, což znamená dokonce osmdesátiprocentní nárůst.

„Spotřeba se vrátila na normální úroveň,“ říká Nayar a dodává, že ačkoli výrobky, jako jsou rtěnky, se během pandemie prodávaly hůř, dařilo se naopak třeba výrobkům pro péči o oči, pleť a vlasy. „Nyní však při získávání zákazníků šlapeme na plyn.“

A to rozhodně není levná záležitost. Zatímco tržby za duben až prosinec loňského roku vzrostly o 65 procent na 377 milionů dolarů, zisk Nykaa klesl o 23 procent na 4,5 milionu dolarů, a to zejména kvůli navýšení výdajů na marketing. Nayar je však přesvědčená, že oba její klíčové trhy jsou připraveny na další růst.

„Móda byla během pandemie velkým tématem. Když byly zavřeny fyzické obchody, spousta módy v Indii se dostala na internet. Naše společnost z toho hodně těžila,“ pochvaluje si. „Móda je ještě větší byznys než krása. V módě, i když získáme jen malý tržní podíl, bude to pro nás větší byznys,“ dodává a vyhlíží, jak nejlépe naložit s pětaosmdesáti miliony dolarů z nové emise akcií během IPO.

„Budujeme byznys, který vydrží dlouhá léta. Nykaa v dubnu oslaví deset let. Bereme to jako vstup do dospělosti,“ uzavírá žena, která do světa velkého byznysu vstoupila paradoxně až po padesátce.