skip to main content

Módní ikonou i vlivnou podnikatelkou ve 100 letech. Iris Apfel boří zažité konvence

Když jí bylo sedmadevadesát, oslovila ji proslulá agentura IMG a nabídla jí velký modelingový kontrakt. A Iris Apfel na nabídku kývla. Nejen proto, že je zdatnou byznysmenkou, ale také proto, že nikdy nezkazí žádnou legraci. Smysl pro humor jí ostatně pomáhal překonat i složitější životní období a je jednou z vlastností, které ji vynesly na vrchol americké smetánky.

Přitom prý v mládí nikdy nečekala, že se stane zámožnou ženou. Dnes je její majetek odhadován někde mezi 25 a 28 miliony dolarů a až do roku 1992 vedla se svým manželem textilní společnost, která dodávala tkaniny pro devět amerických prezidentů, ¨Trumana, Eisenhowera, Kennedyho, Johnsona, Nixona, Forda, Cartera, Reagana a Clintona.

Ani po sto letech, které už na téhle zemi strávila, jí však nedochází elán a nadšení do práce. Dokladem toho je i fakt, že zítra přichází do prodeje její vlastní kolekce pro H&M.

Od švédského gigantu je to samozřejmě velmi prozíravý tah, vždyť se spojuje s influencerkou, kterou na Instagramu sleduje okolo 2,2 milionu lidí a jejíž okruh přátel čítá i jednoho z nejpopulárnějších návrhářů Giorgia Armaniho.

H&M se nechalo slyšet, že tato kolekce je oslavou „inspirace, která se neodvíjí od ceny“. Velký prostor v ní dostalo extravagantní oblečení a šperky, které jsou dražší, než byste asi u značky H&M očekávali. Zatímco kabát z žakárové tkaniny vyjde na 3999 korun, výrazný náhrdelník je jen o tisícovku levnější. A nejvíce zaplatíte za zdobené brokátové bačkory – 4499 korun.

Za možnost pochlubit se tím, že v šatníku máte kus z kolekce Iris Apfel, to ale stojí. „Myslím, že část problému s tím, jak se dnes lidé oblékají, je v tom, že je od sebe prakticky nerozeznáte,“ říká Iris. „Všichni vypadají stejně, nosí stejné věci. Oblečou si to, co je v módě, co je trendy, co se jim říká, aby nosili. To je strašně nudné. Já chci vidět osobnost,“ dodala.

Reklama

Iris se narodila jako dcera židovských emigrantů z východní Evropy v roce 1921 a dodnes ráda vzpomíná na své dětství, které trávila před výlohami vetešnictví a starožitnictví, kde si kupovala ozdoby a šperky.

Tím začala její sbírka, která byla v roce 2005 vystavena v newyorském Metropolitním muzeu pod názvem Rara Avis (Rare Bird): The Irreverent Iris Apfel. Z expozice by zešílel radostí každý milovník módy: byly zde úlovky Dior Haute Couture, které Apfel našla na bleším trhu, kalhoty Dolce & Gabbana z ještěrčí kůže, opasek se vzácným mexickým tyrkysem a nespočet starožitných šperků.

Díky svému neobvyklému vkusu se Iris Apfel stala poměrně brzy výraznou postavou newyorských kruhů. „Nejde o to, co nebo jakého návrháře nosíte, ale jak se při nošení cítíte,“ říká Iris. „Styl je o sebevyjádření a především o přístupu k životu, nic víc,“ dodává.

Slavným a bohatým dekorovala jejich příbytky, kde mohla uplatnit svůj um najít ve vetešnictvích, bazarech a na tržištích ten nejcennější úlovek. Jediný, kdo s Iris Apfel podle jejích pamětí z roku 2018 nevyšel, byla Jacqueline Kennedy. „Chtěla všechno ve francouzském stylu. Velmi uhlazené, vzdušné. Kdežto já se řídím heslem ‚víc je víc‘,“ píše Apfel.

Zajímavostí je, že Iris odmítla mít děti, což byl v padesátých letech minulého století poměrně odvážný počin proti společenským konvencím. „Kvůli práci jsem potřebovala hodně cestovat a nechtěla jsem, aby je vychovala chůva,“ svěřila se v memoárech.

Poměrně otevřeně hovoří také v dokumentu z roku 2015, kde reflektuje svůj status módní ikony. „Nešlo mi o to, jít na večírek, nebylo to o tom, na něm být, nýbrž se pro něj obléknout,“ nechala se slyšet.

Osobitý vkus Iris Apfel a její fascinující persona, která ztělesňuje i mnoho milníků americké historie 20. i 21. století, jí vynesly řadu lukrativních příležitostí. Vytvořila například vlastní kolekci líčidel pro značku M.A.C., později to byla vlastní panenka Barbie a pak originální řada ponožek s populární značkou Happy Socks.