skip to main content

Instantní zelené štěstí. Kvítka v bytě frčí stejně jako brněnský ateliér dvou sestřenic

Monstery, fíkusy, pokojová jedle, juky a dalších pět set rostlin se každý měsíc prodá v brněnském ateliéru, který je zelenou oázou uprostřed města. Na 110 metrech čtverečních v přízemí kreativního prostoru Kumst na ulici Údolní v Brně se totiž rozkládá květinářstrví, které se specializuje na kvítka v bytě, což je vlastně i název tohoto úspěšného podniku.

Stojí za ním sestřenice Veronika Ježková a Nikol Francová, které Kvítka v bytě založily v roce 2016 jako blog na Instagramu. Tou dobou se začaly na sítích objevovat fotky krásných pokojových květin, avšak u málokteré fotografie bylo napsáno i něco praktického. To se Veronika, která zdědila lásku k pokojovkám od své maminky a babičky, rozhodla změnit.

Věděla totiž, jak o kvítka v bytě pečovat, jak je přesazovat nebo množit a to také ke svým fotografiím na Instagramu sdělovala lidem. Neuběhlo ani pět měsíců, když ji napadlo spojit se se svou sestřenicí, vzít svých osmdesát květin a zkusit je nabídnout na jednom brněnském bazaru. A mělo to úspěch, všechno se prodalo.

Tahle událost dala oběma jasné znamení, že má smysl s pokojovými květinami pokračovat. A když je přímo na bazaru oslovili zástupci nakladatelství Albatros, aby o tom napsali knihu, všechno do sebe zapadlo. Veronika rozumí květinám, Nikola dělá keramiku – a kvítka v bytě přece potřebují pořádné květináče. 

„Následně jsme začaly dělat květinové pop-upy, workshopy, prodej instagramových kytek, které nejsou k sehnání v hobby marketu. Vypěstovaly jsme si je samy, nařízkovaly nebo sháněly různě po republice a začalo se to rozjíždět,“ říká Veronika s tím, že vydělané peníze šetřily, aby si mohly otevřít pořádný ateliér.

Všechny květiny měla totiž u sebe doma, kam si pro ně také zákazníci chodili. To se ale změnilo v roce 2019. S vydáním své první knihy Kvítka v bytě, která má aktuálně už osmý dotisk, otevřely dveře svého prvního ateliéru na Šujanově náměstí.

„Největší módní boom pokojovek začal už na přelomu 2017. Myslím že ten bílý asketický skandinávský styl muselo vystřídat něco zarostlého a přeplácaného a svezly se s tím i kytky. Do toho potom vstoupil covid a to byl výstřel na Mars. Lidé si začali zútulňovat byty květinami a chtěli je umět také pěstovat,” vysvětluje Veronika.

Kvítka v bytě, která mají víc než 43 tisíc sledujících na Instagramu, se ale na začátku proslavily díky květinové pohotovosti, jak nazvali svou službu, která nabízela lidem ozdravnou péči pro jejich květiny. Stačilo je přinést do ateliéru a za pár týdnů nebo měsíců si je zase vyzvednout, akorát krásné a zdravé.

Reklama

„Po dvou letech a s druhou knihou za sebou jsme se pak přestěhovaly do přízemí Kumstu, kde jsme už rok,” dodává Nikola. Právě ta se stará v tomhle krásném ateliéru s osmimetrovým stropem o keramickou dílnu, v níž vyrábí nejen květináče různých velikostí, ale i jídelní talíře, snídaňové misky nebo hrnky a drippery pro kavárny.

Ateliér se sedmi stovkami pokojovek je kromě zelené zařízen především v přírodních barvách, nude a bílé. Stejně jako keramické doplňky pod značkou Kera, které se s prodejem květin doplňují nejen prakticky a esteticky, ale i byznysově.

„Sezona rostlin probíhá na jaře a v létě, tedy ne v sezoně prodeje keramiky, která běží zase na podzim a v zimě, vykrývají se nám tak výpadky v prodeji druhého segmentu,“ doplňuje Nikola, jejíž specialitou a nejprodávanějším výrobkem jsou klíčící misky, ve kterých se daří snadno klíčit ořechy, kaštany, avokádo nebo mango.

Všechno dohromady spolu s dalšími šesti zaměstnanci pak Kvítkám v bytě tvoří čtyřmilionový obrat, na kterém má poloviční podíl dodávání květin do firem a kanceláří. Jako doplněk pak tahle dvojka pořádá i květinové bazary nebo market Čauko děcka pro další tvůrčí přátele a jejich výrobky do bytu.

„Čtvrtým rokem zařizujeme květiny třeba do kanceláří pro Czechitas a teď v únoru jsme dodali 450 květin do prodejny Baťa v Praze na Václavském náměstí,“ doplňuje Veronika a dodává ještě, že na různých projektech také spolupracují s architekty a interiérovými designéry.

Velké zakázky jsou sice prý méně náročné, ale maloobchodní prodej je zase zábavný především díky vyšší aktivitě na sociálních sítích. Veroniku ale baví tak jako shánění nedostupných květin, jejich pěstování nebo slow plant, tedy vykupování a oživování poničených květin z obchodů, které pak vrací zpět do prodeje.

Takže až budete shánět třeba alokázii Jacklyn nebo žíhané monstery, víte, na koho se obrátit s radou o pomoc!